تکثیر یوز آسیایی با روش لقاح مصنوعی

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: به علت وجود برخی مشکلات برای باردار شدن ماده یوز به صورت طبیعی، احتمال اجرای طرح تکثیر یوزپلنگ آسیایی با استفاده از روش‌های مصنوعی برای باردار شدن ماده یوز وجود دارد.
کد خبر: ۷۲۰۹۴۴
تکثیر یوز آسیایی با روش لقاح مصنوعی

سیداصغر مطهری در گفت‌وگو با تسنیم افزود: احتمال جفتگیری کوشکی، یوز نر و دلبر ماده یوز، در شرایط نیمه اسارت، بسیار ناچیز است و البته باردار شدن ماده یوز نیز، خطراتی برای این گونه کمیاب به همراه دارد. بنابراین گزینه باردار شدن و زادآوری دلبر با استفاده از روش‌های مصنوعی مطرح شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: سال‌هاست که طرح تکثیر یوز آسیایی مطرح، اما به علت برخی مشکلات اجرایی نشده و زمان در این مدت از دست رفته است بنابراین اصرار داریم این طرح هر چه زودتر عملیاتی شود و زمان بیش از این تلف نشود.

وی درباره تصمیم‌گیری برای اجرای طرح تکثیر یوزپلنگ اظهار کرد: پروژه بین‌المللی یوز آسیایی در مرحله پایانی مطالعه است.

وی تصریح کرد: برای ما تفاوتی ندارد که کوشکی به خارتوران سمنان منتقل شود یا دلبر به میاندشت جاجرم و البته قرار است هر دو استان در این باره به تصمیم برنامه عمران سازمان ملل تمکین کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دلبر و کوشکی شرایط رها سازی در طبیعت را دارند یا نه اظهار کرد: هر دو یوز قادر به ادامه حیات در شرایط کاملا آزاد و طبیعی نیستند و احتمال قربانی شدن توسط گرگ و کفتارها در شرایط آزاد وجود دارد، بنابراین در شرایط نیمه اسارت نگهداری می‌شوند.

کوشکی، یوز نری است که در شرایط نیمه اسارت در میاندشت جاجرم از توابع خراسان شمالی نگهداری می‌شود و دلبر ماده یوزی است که در همین شرایط در خارتوران سمنان به سر می‌برد و طرح انتقال یکی به مکان نگهداری دیگری سال‌هاست مطرح شده، اما به توافق و نتیجه قطعی نرسیده بود.

کوشکی از سال 86 و دلبر از سال 90 به صورت جداگانه نگهداری می‌شوند و گذشت سال‌ها احتمال ناتوانی ماده یوز در زادآوری را کاهش می‌دهد، بنابراین کارشناسان نگران تاخیر در اجرای طرح تکثیر هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها