معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) گفت: نتایج اولیه احیای دریاچه ارومیه طی سه تا پنج سال آینده مشاهده می‌شود ولی احیای کامل آن به 15 تا 20 سال زمان نیاز دارد تا این پهنه آبی به شرایط اولیه و وضع پایدار برسد.
کد خبر: ۷۲۰۱۱۳

بالاسوبرامانیام مورالی در حاشیه سفر به مهاباد که برای بررسی اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شد، در گفت‌وگو با ایرنا شرایط کنونی دریاچه ارومیه را بسیار حاد و بغرنج توصیف کرد.

وی افزود: براساس اظهار مسئولان و دست‌اندرکاران ایرانی این برای نخستین بار است که تمام دستگاه‌های مرتبط ازجمله سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و همه مردم در کنار هم در تلاش هستند تا این مشکل را برطرف کنند از این رو این امید وجود دارد که بحران دریاچه ارومیه براحتی حل شود.

معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد با بیان اقدامات برنامه عمران این نهاد بین‌المللی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: تلاش‌ها برای حل این مشکل آغاز شده است و تلاش می‌شود رویکرد حل بحران دریاچه ارومیه از یک رویکرد مهندسی به یک رویکرد مبتنی بر اکوسیستم تغییر یابد./ مهر

ترک‌تحصیل دختران عشایر شیروان

شمار زیادی از دختران عشایر شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی امسال به دلیل دوری راه مدارس شبانه‌روزی قید تحصیل را زدند.

کارشناس عشایر اداره آموزش و پرورش شیروان با اعلام این خبر افزود: اکنون ترک‌تحصیل دختران از مقطع راهنمایی به یکی از مشکلات دانش‌آموزان عشایری این شهرستان تبدیل شده است.

محمد عباسی تعداد کل دانش‌آموزان عشایری این شهرستان در سال تحصیلی جاری را در سه مقطع 1130 نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد 434 نفر دختر و 696 نفر پسر هستند.

وی گفت: امسال این تعداد دانش‌آموز در 96 آموزشگاه ثابت، سیار و شبانه‌روزی در 140 کلاس درس زیر نظر 190 معلم تحصیل می‌کنند که از تعداد آموزشگاه‌های مزبور 16 مدرسه سنگ و گلی و 45 فقره کانکسی است.

عباسی از افزایش شش باب به مدارس مقطع ابتدایی عشایر شیروان با کد جدید در سال تحصیلی جاری خبر داد و افزود: ثبت‌نام، توزیع کتاب، سنجش دانش‌آموزان پایه اول و برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی از برنامه‌های صورت گرفته برای آنان است.کارشناس عشایر اداره آموزش و پرورش شیروان، کمبود چادر آموزشی در میانبندها، مشکلات تردد همکاران به دلیل دوری مسافت و سخت گذر بودن مناطق و مناسب نبودن فضای فیزیکی مدارس در منطقه قشلاقی مراوه تپه را از دیگر مشکلات عشایر شیروان برشمرد.

عشایر شهرستان شیروان 1864 خانوار مشتمل بر 9200 نفر در قالب 9 طایفه، 220 هزار راس دام سبک در اختیار دارند./ ایرنا

150میلیون تومان اعتبار برای نابودی موش‌های نجف‌آباد

فرماندار فیروزه استان خراسان رضوی گفت: 150 میلیون تومان اعتبار برای از بین بردن موش‌های روستای نجف‌آباد اختصاص یافت.

محمدرضا حاجی‌زاده افزود: 150 میلیون تومان اعتبار از سوی معاونت توسعه مناطق محروم روستایی به روستای نجف‌آباد اختصاص یافت و بناست برای جمع‌آوری بخش قدیمی روستا هزینه شود.

وی با اشاره به این‌که بحث استحکام ساخت و سازهای جدید به منظور وارد نشدن موش‌ها پیگیری خواهد شد، گفت: مبارزه بیولوژیک و شیمیایی نیزعلاوه بر مبارزه الکتریکی انجام خواهد شد تا مشکل موش‌ها ریشه‌کن شود.

وی افزود: این کمک‌ها مانند یک مُسکن کمی خاطر مردم روستا را آرام می‌کند زیرا برای حل کامل مشکل موش‌ها بیش از اینها به کمک و مساعدت نیاز است تا بتوان به طور کامل بافت قدیمی روستا را جمع‌آوری کنیم و به مردم خسارت دیده نیز کمک کرد و هم در ساخت و سازهای جدید طوری عمل شود که موش‌ها نتوانند به داخل منازل ورود یابند.

حاجی‌زاده بیان کرد: تاکنون هیچ کمک و هزینه‌ای برای روستا داده نشده بود، اما با این حال تا چند وقت قبل، شهرستان توانسته بود تا 70 درصد موش‌ها را از بین ببرد، ولی مجدد این مشکل بروز کرد چون موش‌ها زاد و ولد زیادی داشتند.

مردم روستای نجف‌آباد مدت‌هاست با موش‌هایی که به خانه‌ها و انبار آذوقه‌شان حمله کرده‌اند، دست و پنجه نرم می‌کنند، این موش‌ها علاوه بر مشکلات مختلفی که برای روستاییان به وجود آورده‌اند خساراتی به خانه و آذوقه مردم زده‌اند. حتی چاه‌های فاضلاب از دست این موش‌ها در امان نمانده‌ و این روستا از مشکلات بهداشتی ناشی از این مشکل رنج می‌برد.‌/‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها