درهای هزار ساله‌ای که بر پاشنه خود نمی‌چرخند

ثبت ملی نشدن درهای سنگی باغات تیران و کرون که قدمتی هزار ساله دارد سبب شده تا این درها برخلاف کاربری واقعی خود به عنوان پاسبان حریم باغ‌های این شهرستان، به زیر پا افتاده و پل مردم برای عبور و مرور باشد.
کد خبر: ۷۱۸۲۴۸
درهای هزار ساله‌ای که بر پاشنه خود نمی‌چرخند

قدمت درهای سنگی باغات شهر تیران و کرون به قبل از ورود آریایی‌ها به ایران بازمی‌گردد و برخی از آنها دارای طرح‌هایی از جمله گل سرخ هستند.

این درهای سنگی واقعا سنگین است، اما براحتی باز و بسته می‌شود زیرا به گونه‌ای در چهارچوب سنگی خود قرار گرفته‌اند که سنگینی در‌ها مانع باز و بسته‌شدن آنها نشده و این چهارچوب و در سنگی به وسیله کلون قفل می‌شود.

حسین صابری، نویسنده کتاب تیران در این باره به مهر گفت: درهای سنگی باغات شهرستان تیران و کرون طول و ارتفاع بسیاری دارد تا جایی که ارتفاع آنها به دو متر و ضخامت آنها به 45 سانتی متر می‌رسد.

وی افزود: سابقه این در‌های تاریخی به زمان آشوریان باز می‌گردد و تا 30 سال پیش از این درهای سنگی برای باغ‌ها و آسیاب‌های قدیمی و حتی خانه‌ها استفاده می‌شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون نیز با اشاره به اهمیت حفظ در‌های سنگی گفت: اقدامات لازم برای ثبت درهای سنگی باغات تیران در فهرست آثار ملی صورت گرفته که به دلیل فرصت 2 ساله برای ثبت آثار، ثبت این اثر هنوز اعلام نشده و بزودی اعلام می‌شود.

ابراهیم مرادیان با بیان این که این در‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته و حتی به عنوان پل مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: با ثبت ملی این آثار تاریخی قانون اجازه برخورد با متخلفان را به میراث فرهنگی می‌دهد و این موضوع کمک خوبی برای حفاظت از درهای سنگی است.

وی ادامه داد: پس از ثبت در فهرست آثار ملی با تعامل جهاد کشاورزی کار حفاظت از آنها انجام خواهد شد که این تعامل باعث حفاظت از آثار تاریخی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان تیران و کرون با اشاره به ضرورت همکاری مردم در حفظ میراث فرهنگی گفت: تا زمان ثبت آثار ملی و بعد از ثبت، مردم در حفاظت از آثار همکاری کنند و متخلفان را به میراث فرهنگی معرفی کنند.

وی افزود: با توجه به این که حفاظت از درهای سنگی باید در چهارچوب در و در محل باغات باشد بنابراین شهروندان در صورت مشاهده هر گونه اقدامی که باعث از بین رفتن این آثار می‌شود مراتب را به اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان گزارش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها