رئیس شورای اروپا: ایران، شریکی خوب برای کشورهای اروپایی است

مذاکره ظریف و اشتون برای ازسرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای

مذاکره مقدماتی برای برگزاری دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 دیروز و در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، سرپرست تیم مذاکره‌کننده 1+5 در بروکسل برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۲۳۲۲

به گزارش ایرنا، طرفین در این دیدار با ارزیابی روند مذاکرات، درباره نحوه پیگیری مذاکرات جامع برای دستیابی به توافق جامع گفت‌وگو کردند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در صفحه توییتر خود نوشت: کاترین اشتون در آغاز دیدار خود با وزیر امور خارجه ایران ورود محمدجواد ظریف را که به منظور گفت‌وگو در زمینه هسته‌ای به بروکسل سفر کرده، خوشامد گفت. مذاکرات اشتون و ظریف هنگام صرف ناهار هم ادامه یافت.

ظریف را در این سفر، مجید تخت‌روانچی و سیدعباس عراقچی، معاونان اروپا و آمریکا و حقوقی و بین‌المللی و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران همراهی می‌کنند. این گفت‌و‌گوها، نخستین دیدار ظریف و اشتون پس از مذاکرات وین ٦ در روزهای یازدهم تا بیست و هشتم تیر است که طرفین به دلیل اختلافات بر سر مسائلی چون میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران و چگونگی رفع تحریم‌ها، نتوانستند به توافق نهایی دست یابند.

تاکید رامپوی بر اراده اروپا برای دستیابی به توافق با تهران

وزیر امور خارجه همزمان با آغاز سفر خود به سه کشور اروپایی، دیروز با هرمان ون رامپوی، رئیس شورای اروپا دیدار و در مورد روابط ایران و این اتحادیه و همچنین تحولات منطقه رایزنی کرد.

ظریف در این دیدار، معضل پیچیده و رو به افزایش تروریسم و افراط را برای همه کشورها مهم توصیف کرد و برخورد غیرتبعیض‌آمیز و واقع‌بینانه با مسأله تروریسم و افراطی‌گری را مورد تاکید قرار داد. او هم چنین در زمینه مذاکرات جاری هسته‌ای، پایبندی کامل طرف‌های مذاکره به تعهداتشان را مهم و تعیین‌کننده خواند و دستیابی به راه‌حل جامع را کاملا ممکن دانست و افزود که همه طرف‌های مذاکره باید با حساسیت به توافقات عمل کرده و مانع پیچیدگی شوند.

رئیس شورای اروپا در این دیدار چالش‌های پیش‌روی جامعه بین‌الملل و همچنین اتحادیه اروپا را تشریح کرد و با اشاره به ابعاد مساله تروریسم و افراطی‌گری، خطرات ناشی از آن را بسیار فراگیر خواند.رامپوی ایران را یک شریک خوب برای اتحادیه اروپا دانست و اضافه کرد: ظرفیت‌های مثبت و بالقوه ایران برای همکاری‌های آینده، برای ما اهمیت دارد. وی در این ملاقات اراده کشورهای اروپایی برای رسیدن به توافق جامع در مذاکرات جاری هسته‌ای را یادآور شد.

ظریف همچنین بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: امروز با مقام‌های اتحادیه اروپا و بلژیک گفت‌وگو کردیم؛ جلسه اول ما در مورد موضوعات عمومی و منافع کلی ایران و اتحادیه اروپا، موضوع هسته‌ای و افراطی‌گری و تروریسم در منطقه بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: آنها همچنین در مورد شرایط اروپا، نگرانی‌ها و امکان همکاری دوطرف درخصوص این موضوعات بحث کردند.

امیدواری جانشین اشتون برای دستیابی به توافق

همزمان با مذاکره ظریف و اشتون، فدریکا موگرینی وزیر خارجه ایتالیا در نخستین اظهارات خود پس از انتخاب شدن به‌عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد تا ماه نوامبر 2014 توافق جامع هسته‌ای با ایران به‌دست آید.او که بتازگی جانشین اشتون شده و بزودی با ظریف دیدار می‌کند، به روزنامه ایتالیایی «کوریره دلاسرا» گفت که ایران می‌تواند نقشی مثبت در ثبات منطقه خاورمیانه ایفا کند.

توافق ایران و روسیه برای شکست تحریم غرب

ظریف در حالی به اروپا سفر کرده که پیش از این به روسیه رفته بود؛ کشوری که اکنون در شرایط جنگ سرد با غرب بر سر اوکراین است. تسنیم به نقل از شبکه خبری المیادین با اشاره به سفر روز جمعه ظریف به مسکو از توافق وزرای خارجه ایران و روسیه برای شکستن محاصره اقتصادی غرب علیه دو کشور خبر داده است.

جدیت ایران در برنامه توافق‌شده با آژانس

همزمان با جدی‌تر شدن دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران با جدیت به اجرای پنج گام عملی توافق شده با آژانس اقدام کرده است.

رضا نجفی، سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر با بیان این‌که اجرای پنج گام عملی توافق شده با آژانس مدتی پیش آغازشده بود، افزود: سه گام از پنج گام مزبور اکنون کاملا اجرا شده و درباره دو گام دیگر، علاوه بر مذاکراتی که در تاریخ بیست و پنجم مرداد همزمان با خاتمه یافتن موضوع چاشنی‌های انفجاری در ایران برگزار شد، نهم شهریور در تهران نشستی فنی با هیات کارشناسی آژانس برگزار شد.نجفی گفت: براساس توافق سی‌ام اردیبهشت، در این نشست طرفین در مورد ادعاهای مربوط به آزمایش‌های بزرگ انفجاری به تبادل اطلاعات پرداختند و درباره مقالات علمی چاپ شده در ایران درباره محاسبات نوترونی رآکتورهای هسته‌ای و ادعاهای مطرح درباره آنها وارد بحث جدی شدند. نماینده ایران در آژانس گفت: با توجه به پیچیده بودن مباحث، قرار است ادامه این مباحث در آینده نزدیک دنبال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها