در روزهای اخیر عراق شاهد مجموعه‌ای از انفجارهای خونین بوده که مهمترین آن حمله تروریستی به مسجد اهل سنت در دیالی است که ده‌ها نفر را به کام مرگ برد. آنچه در ظاهر اعلام می‌شود آن است که گروه تروریستی داعش برای رسیدن به اهداف ضد بشری خود و ایجاد شکاف دینی و قومی میان عراقی‌ها این کشتارها را به راه انداخته است. چنانکه در گذشته نیز این طرح را اجرا کرده بودند.
کد خبر: ۷۰۹۰۷۱
داعش عامل یا مهره؟

هر چند که نقش داعش و اهداف آنها در انفجارهای خونین عراق را نمی‌توان نادیده گرفت اما همزمان با آن چند نکته مهم مطرح میباشد که دستانی را پشت پرده این جنایات نشان می‌دهد.

عراق اکنون با دو تحول مهم همراه است. نخست آنکه در حوزه سیاسی عراقی‌ها توانستند با اجماعی سراسری تسریع در ساختار سیاسی را اجرایی سازند که انتخاب رئیس مجلس رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر از نمودهای آن است مهمترین مسئله اکنون تشکیل دولت به نخست‌وزیری العبادی است. عراق در حالی در چارچوب عراق واحد گام برمی‌دارد که همزمان جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای در واشنگتن پست بر اصل فدرالی بودن عراق تاکید کرده و وحدت عراق را مردود دانسته است.

جالب توجه آنکه آمریکا خواستار حضور بعثی‌ها در قدرت از جمله در ساختار ارتش شده‌اند حال آنکه همگان تاکید دارند از بخش‌هایی که به عراق لطمه وارد کرده عدم یکپارچگی نیروهای نظامی و نفوذ بعثی‌ها در آن بوده است.

دوم آنکه ارتش عراق با حمایت‌های مردمی توانسته دستاوردهای بسیاری در مبارزه با تروریسم داشته باشد و تلفات سنگینی را به آنها از جمله داعش وارد ساخته است. این در حالی است که همزمان مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما رئیس‌جمهور و نیز سخنگوی پنتاگون اعلام کرده‌اند جنگ با داعش جنگی بلند مدت خواهد و راهکار کوتاه مدت ندارد.

مفهوم این جمله آن است که آمریکا اجازه نخواهد داد عراق و حتی سوریه نابودی داعش را اجرایی سازند و جنگ فرسایشی هدف آمریکا خواهد بود. با توجه به آنچه ذکر شد و رفتارهای آمریکا می‌توان دریافت که روند سیاسی و نظامی عراق مطلوب آمریکا نیست و گزینه مطلوب آمریکا را استمرار بحران تشکیل می‌دهد. بحران سیاسی و نظامی عراق موجب می‌شود تا از یک سو دخالت و تجویز نسخه‌های سیاسی برای عراق را توجیه نماید و چنان وانمود سازد که عراقی‌ها توان راهکار سیاسی ندارند و تنها گزینه طرح‌های آمریکا است که محور آن را نیز تجزیه عراق تشکیل می‌دهد.

از سوی دیگر فضای بحرانی و ناامنی این فرصت را به آمریکا می‌دهد که به بهانه تزلزل و ناتوانی ارتش عراق حملات نظامی به این کشور را اجرایی سازد و با کمترین هزینه بیشترین دستاورد را که همانا معرفی خود به عنوان ناجی منطقه است کسب کند.با این شرایط می‌توان گفت که داعش مهره‌ای برای تحقق اهداف آمریکاست که با حربه بحران‌سازی و اختلاف‌افکنی به دنبال منافع بیشتر است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها