گروه مشاوره امنیتی سوفان مستقر در نیویورک اعلام کرد گروه تروریستی داعش در حال جذب و به‌کارگیری تعداد فزاینده‌ای از شبه‌نظامیان در منطقه جنوب شرقی آسیا برای به‌کارگیری آنها در عراق و سوریه است.
کد خبر: ۷۰۷۸۴۶
یارگیری داعش از جنوب شرق آسیا

در گزارش موسسه مطالعاتی سوفان ـ که معمولا تجزیه و تحلیل‌های استراتژیک را به دولت آمریکا ارائه می‌دهد ـ آمده است بیش از 200 اندونزیایی و حداقل 30 مالزیایی از طریق کشورهای ثالث ازجمله ترکیه و مصر به سوریه سفر کرده‌اند تا کنار گروه‌های شورشی دیگر ازجمله گروه داعش قرار بگیرند.

در این گزارش آمده است مشارکت اتباع کشورهای آسیای جنوب شرقی در درگیری‌های خاورمیانه خطری بالقوه برای خود این کشورها به شمار می‌آید، به این دلیل که به عنوان مثال گروه جماعت اسلامی که در بمبگذاری مرگبار سال 2002 در بالی اندونزی دست داشت عمدتا متشکل از اتباع اندونزی، مالزی و سنگاپوری‌هایی هستند که آموزش‌های نظامی خود را در افغانستان و در جریان درگیری‌های این کشور دریافت کرده‌اند. به همین علت این شبه‌نظامیان ممکن است پس از بازگشت به کشورشان برای حملات تروریستی مورد استفاده قرار گیرند.

این گروه از افراط‌گرایان درجنوب شرقی آسیا تلاش خواهند کرد از موفقیت احتمالی و قدرت‌گیری گروه داعش در منطقه خاورمیانه به نفع خود و در راستای تلاش برای ایجاد یک خلیفه‌گری اسلامی در منطقه آسیای جنوب شرقی بهره‌برداری کنند.

رهبران گروه‌های افراط‌گرا در هفته‌های اخیر در اندونزی و فیلیپین با اعلام بیعت با گروه تروریستی داعش، وفاداری خود را به این تشکیلات تروریستی که با عنوان دولت اسلامی عراق و شام هم شناخته می‌شود، اعلام کردند. بعلاوه نشانه‌هایی وجود دارد که از پیوستن اتباع استرالیا به این گروه‌های تروریستی در خاورمیانه حکایت دارد.

از همه مهم‌تر، برخی رهبران افراطی گروه‌های اسلامگرا در منطقه جنوب شرقی آسیا از جمله ابوبکر بشیر، رهبر سابق گروه جماعت اسلامی و بنیانگذار گروه از هم پاشیده انصارالتوحید که درحال حاضر در اندونزی در زندان به سر می‌برد با انتشار عکس‌های خود با پرچم داعش در فضای آنلاین از این گروه تروریستی حمایت کرده‌اند.

در این گزارش آمده است مدارک و شواهد بعضا تکان‌دهنده‌ای از سفر اتباع کشورهای مختلف از سراسر نقاط جهان برای پیوستن به تروریست‌ها در عراق و سوریه وجود دارد. در این خصوص روزنامه‌های استرالیایی این هفته عکس صفحه اول از توییتر خالد شارووف، یکی از تروریست‌های استرالیایی که سال گذشته با پاسپورت برادرش به سوریه فرار کرد را منتشر کردند.

در این تصویر یک پسر جوان، در حالی که سر بریده یک سرباز سوری را در دست دارد به نمایش درآمده است. در پی انتشار این تصویر وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری از آن به عنوان یکی از نگران‌کننده‌ترین، تهوع‌آورترین و عجیب و غریب‌ترین تصاویر منتشر شده یاد کرد.

طبق گزارش سوفان گروه‌های افراطی دیگری هم نسبت به گروه تروریستی داعش اعلام وفاداری کرده‌اند. به عنوان مثال گروه افراطی ابوسیاف در فیلیپین هم یک ویدئو که در یوتیوب منتشر کرده و در تصاویر این ویدئو دو عضو فراری این گروه به نام‌های ایسنیلون و هاپیلون و 15 شبه‌نظامی دیگر به صورت دایره‌وار در یک جنگل ایستاده و نسبت به گروه تروریستی داعش ابراز وفاداری می‌کنند. در این ویدئو، هاپیلون با قرائت متنی که در دست دارد جملاتی را می‌خواند و اطرافیان وی تکرار می‌کنند.

در بخشی از این ویدئو حاضران اعلام می‌کنند ما با خلیفه شیخ ابوبکر البغدادی بیعت و اعلام وفاداری می‌کنیم و آماده اطاعت از او در سختی‌ها و آسودگی‌ها هستیم.

در پی اوجگیری تلاش‌های داعش برای جذب نیروهای افراطی در منطقه جنوب شرقی آسیا، دولت‌های این منطقه هم به تلاش‌های خود برای مهار این اقدامات شدت بخشیده‌اند. در این خصوص دولت اندونزی ضمن دستگیری تعدادی از طرفداران گروه تروریستی داعش و ممنوع کردن فعالیت این گروه، وب‌سایت‌های طرفدار داعش را فیلتر کرده است.

مقامات سنگاپور چند نفر از اتباع خود را که قصد سفر به سوریه برای پیوستن به گروه‌های شورشی داشته‌اند، بازداشت کرده است و دولت مالزی هم به شهروندان این کشور هشدار داده در صورت پیوستن به گروه‌های شورشی در سوریه و عراق تابعیت کشور را از دست خواهند داد.

در این خصوص تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا هم در هفته گذشته لایحه‌ای برای زمینه‌سازی قانونی دستگیری، نظارت، تحقیق و تعقیب و بازگشت افراد مرتبط با گروه‌های تروریستی و جلوگیری از فعالیت افراط‌گرایان در استرالیا و سفر آنها به عراق و سوریه به مجلس این کشور ارائه کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها