یکی از برنامه‌هایی که با رویکرد فرهنگ و مردم روی آنتن می‌رود، برنامه «هفت کوچه» از شبکه رادیویی فرهنگ است. برنامه‌ای که شنونده‌های خود را با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا می‌کند و تلاش دارد نقش برنامه‌های رادیویی را در توسعه فرهنگ کشورمان ارتقاء دهد.
کد خبر: ۷۰۶۲۷۵
حضور پررنگ اقوام ایران زمین در رادیوفرهنگ
«سیدهادی موسوی‌نژاد» تهیه‌کننده برنامه، درباره «هفت کوچه» می‌گوید: «این برنامه از چهار سال پیش از موج اف‌ام ردیف 106 مگاهرتز پخش می‌شود؛ اما قبل از آن، یعنی 8 سال پیش با همکاری گروه‌های برنامه‌ساز رادیو فرهنگ، هفته‌ای یک تا دو بار برنامه‌ای با عنوان «چهار سوق» در حوزه فرهنگ مردم روی آنتن می‌رفت که پس از آن، برنامه به گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ واگذار شد و با همکاری مدیر این گروه و استقبال مخاطبان، زمان پخش برنامه به روزهای شنبه، دوشنبه، پنجشنبه و جمعه از ساعت 8 و 30 دقیقه به مدت یک ساعت تغییر یافت.

برنامه «هفت کوچه» با رویکرد تفریحی، سرگرمی و آموزشی تهیه و در آن تلاش می‌شود تا از تمام اقوام ایرانی استفاده کنیم. از این رو، در انتخاب ترانه‌ها سعی می‌کنیم از موسیقی‌های بی‌کلام و باکلام همه اقوام محلی بهره بگیریم.»

مخاطبان هدف برنامه نقش مهمی در «هفت کوچه» دارند. تهیه‌کننده از ابتدای برنامه با طرح چیستان، تلاش دارد تا مخاطب را با برنامه همراه کند؛ چیستان‌هایی که برگرفته از ذهن خود اوست. موسوی‌نژاد تهیه‌کنندگی این برنامه را لذت بخش می‌داند و معتقد است: «این برنامه برای من و همکارانم لذت بخش و هیجان‌انگیز است؛ چرا که در آن حرکت وجود دارد و مردم حضور فعالی دارند؛ اما در عین حال حساسیت خاصی دارد و باید طوری رفتار کنیم که رضایت شنونده‌ها و مسئولان را به دست بیاوریم.»

وی به موضوعاتی که در این برنامه به آن پرداخته می‌شود، اشاره کرده و می‌افزاید: «موضوع‌های برنامه بر اساس مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین مسائلی که در منابع موجود مطرح شده است، انتخاب می‌شود. مانند لالایی‌های کودکانه که به فراموشی سپرده شده یا آیین‌ها و سنت‌های محلی. در این برنامه تلاش داریم تا سبک زندگی را که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، به​طور ملموس بیان کنیم و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را برگردانیم.»

به ساعت 8 و 30 دقیقه نزدیک می‌شویم و «سیمین ارجمندی» مجری، برنامه را با یاد و نام خدا آغاز می‌کند: «هفت کوچه برنامه‌ای برای همه افراد؛ رادیو فرهنگ، صدای فرهنگ عامه ایران زمین». روزی که ما مهمان برنامه هستیم موضوع برنامه «طلب باران» است. مجری برنامه از همان ابتدا با اعلام شماره پیامک برنامه، شنونده را دعوت به مشارکت در بحث امروز می‌کند.

هنوز دقایقی از شروع برنامه نگذشته است که شنونده‌ها با برنامه تماس می‌گیرند و نظرخودشان را درباره موضوع و چیستان برنامه مطرح می‌کنند. شنونده‌ای که با برنامه تماس گرفته است، می‌گوید:«با سلام و خدا قوت به شما همکاران هفت کوچه، پاسخ چیستان امروز، آب است.» شنونده‌های زیادی با برنامه تماس می‌گیرند و جواب‌هایی چون آب، خورشید، مادر، چشم و... را در پاسخ به چیستان برنامه، مبنی بر این که «آن چیست که اصل روشنایی است، در یک وجب و صد وجبش تفاوتی نیست؟» می‌دهند.

البته در این برنامه دکتر محمدجواد جعفری قنواتی، دکتر احمد جولایی و دکتر نصرالله حدادی به‌عنوان کارشناس، حضور دارند. «سیدنصرالله حدادی» کارشناس برنامه، درباره «طلب باران» می‌گوید: «کشور ایران در وضع بحرانی آب قرار دارد و باید فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب، برق و دیگر منابع کشورمان، نهادینه شود؛ چرا که اگر می‌خواهیم استقلال داشته باشیم باید در بسیاری از موارد به خودکفایی برسیم.»

در فرصتی که دست می‌دهد، از او درباره نقش برنامه‌های رادیویی در فرهنگ‌سازی می‌پرسم که می‌گوید: «شبکه‌های رادیویی بخصوص رادیو فرهنگ، وظیفه و رسالت اصلی‌اش، فرهنگ‌سازی است و تمام تلاش همکاران این شبکه، بازسازی و بازگویی فرهنگ ایرانی و اسلامی است. برنامه «هفت کوچه» به تهیه‌کنندگی آقای موسوی‌نژاد، برنامه‌ای است که در مدت یک ساعت با بخش‌هایی چون موسیقی، پیامک، تلفن، گفتار و... توانسته در این امر گام‌های اساسی بردارد و مخاطبان نیز در برنامه حضوری فعال دارند. این هنر تهیه‌کننده است که در مدت زمان کوتاه 60 دقیقه‌ای تمام بخش‌ها و حتی انتقادهای شنونده‌ها را نیز پخش کند.»

یکی از بخش‌های زیبا و دلنشین برنامه، حضور مجری هشتاد و چهارساله‌ای است که شنونده‌ها با آن بسیار همراه هستند. «آمیز کامبیز» که به علت کهولت سنش در عکس یادگاری نیز حضور ندارد، پس از پایان برنامه در گفت‌وگویی کوتاه اما صمیمی درباره «هفت کوچه» این طور می‌گوید: «از طریق یکی از دوستانم به تهیه‌کننده برنامه معرفی شدم. برای تنوع بخشی به برنامه تلاش می‌کنم تا با بیان حکایت، ضرب‌المثل و نکات مفید و مؤثر برای جوانان، آنها را از موضوعات مهم زندگی آگاه کنم تا شاید این حکایت‌ها تلنگری برای نسل جوان جامعه باشد.»

وی خاطراتش را این طور نقل می‌کند: «یک روز به علت کاری که برایم پیش آمد نتوانستم در برنامه حضور داشته باشم. مجری برنامه از شنونده‌ها پرسید، فکر می‌کنید آمیز کامبیز الان کجاست؟ بسیاری گفتند در محضرخانه و دارد ازدواج می‌کند بعضی‌ها هم گفتند بیمارستان، گردش و خلاصه کسی نگفت به رحمت خدا رفته و این برای من جذاب و خوشایند بود، هنگامی که در برنامه نبودم، شنونده‌ها احوالم را پرسیدند و نبودنم باعث شد متوجه شوم که شنونده‌ها چقدر آمیز کامبیز را دوست دارند.»

وی در پایان می‌گوید: «احترام به بزرگ ترها را فراموش نکنیم؛ چرا که هرچه داریم از بزرگ‌ترهاست. چقدر خوب است که دعای این عزیزان پشت سرمان باشد. من نیز از صمیم قلب برای ایرانی‌های عزیز که بهترین هستند، بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.»

در پایان با «سیمین ارجمندی»، مجری برنامه به گفت‌وگو می‌نشینم، او معتقد است: «هفت کوچه برنامه‌ای است که به همه مردم ایران​زمین تعلق دارد به دلیل این که به مسائل و فرهنگ عامه مردم می‌پردازد. در این برنامه به معضلات زندگی و چگونگی برخورد با مسائل و شیوه زندگی پرداخته می‌شود.»

از او درباره تأثیرگذاری برنامه در زندگی‌اش می‌پرسم؛ می‌گوید: «از تمام برنامه‌هایی که با مردم ارتباط دارند، تأثیر می‌پذیرم. برنامه، قطعا روی رفتار ما تاثیرگذار بوده و دید ما را نسبت به محیط اطراف و مردم بازتر کرده است. نگاه انسان را نسبت به زندگی و رفتارها تغییر می‌دهد و بر اساس کاری که انجام می‌دهیم، نظر و دیدگاهمان به زندگی و مردم و دیگر مسائل متفاوت می‌شود.»

این مجری با سابقه رادیو فرهنگ معتقد است: «لحن صدا در جذب مخاطب تأثیرگذار است، اما هنگامی که حرفی از دل برآید، لاجرم بر دل می‌نشیند. این یک امر مسلم در روان‌شناسی است. وقتی با مردم عمیقا دوست باشیم، حتی اگر صدای خیلی خوبی هم نداشته باشیم، ولی با آنها با صداقت و واقعیت صحبت کنیم، برنامه دلنشین خواهد بود و برنامه «هفت کوچه» نیز برنامه‌ای پر مخاطب است؛ چرا که حرف مردم و فکر و اندیشه آنها را بازگو می‌کند.»

قاسم مظاهری، فاطمه غلامی، ماسپیرچو، عینی و فیدوس مندبالا، از دیگر عواملی هستند که با این برنامه همکاری دارند. (ضمیمه قاب کوچک)

رقیه بقایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها