تفرقه، اسم رمز عملیات تضعیف جهان اسلام است. آنها که در استراتژی لانه زنبوری‌شان می‌خواهند از اختلاف شیعه و سنی حاشیه امنی برای صهیونیست‌ها در خاورمیانه بسازند، بخوبی می‌دانند مهم‌ترین عامل مهار رژیم صهیونیستی اتحاد در جهان اسلام است و کدام ترفند بهتر از اختلاف‌افکنی می‌تواند خیال صهیونیست‌ها و همپیمانان غربی‌شان را از بابت مقاومت مسلمانان راحت کند؟
کد خبر: ۷۰۴۸۵۴
تندروی ماهواره‌ای برگی دیگر از سناریوی اختلاف‌افکنی غرب

در همین خصوص، کشورهای غربی سال‌هاست برای تفرقه‌افکنی و فرقه‌سازی در جهان اسلام تلاش می‌کنند؛ از بهائیت و وهابیت گرفته تا گروهک‌های داعش و منافقین و الشباب و القاعده.

حفظ وحدت در جهان اسلام، یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی است که از جمله محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب نیز محسوب می‌شود و همواره بر آن تاکید می‌کنند. ایشان چهاردهم خرداد امسال در مراسم سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب خطاب به گروهک‌های تندرو در منطقه به توصیف دشمن اصلی پرداخته و تاکید کردند: «...دشمن اصلی، آن کسی است که تخم شکاف و اختلاف را بین آن گروه نادان و جاهل و ملت مظلوم ایران می‌افشاند؛ اینها آن دست پنهان سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی است. لذا ما مکرر گفته‌ایم این گروه‌های بی‌عقلی را که به نام سلفی‌گری، به نام تکفیر، به نام اسلام با نظام جمهوری اسلامی مقابله می‌کنند، دشمن اصلی نمی‌دانیم؛ ما شما را فریب‌خورده می‌دانیم...»

اشاره رهبر معظم انقلاب به گروه‌هایی است که به نام اسلام، شمشیر خودشان را به روی مسلمانان منطقه کشیده‌اند. در این میان اگرچه وابستگی برخی دولت‌های عرب منطقه به غرب، فرقه‌سازی در میان این کشورها را برای سرویس‌های جاسوسی غیرمسلمان ساده‌تر ساخته، اما این دلیل نمی‌شود که سرویس‌های جاسوسی آمریکا و متحدانش از تحریف باورهای شیعه نیز غفلت کنند. چنین است طی سال‌های گذشته، استراتژیست‌های غربی تلاش بسیاری برای ترویج گروه‌های شیعی افراطی کردند، گروه‌هایی که بتوانند نوعی تشیع آمریکایی را رواج دهند.

با توسعه شبکه‌های ارتباطی، این راهبرد در قالب گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای انحرافی بروز یافت. در همین راستا تلاش شد به نام شیعه، شبکه‌هایی تاسیس شود که ماموریت‌شان تحریک اهل تسنن و ایجاد شکاف در جهان اسلام بود. اگرچه علمای شیعه بارها اصالت این شبکه‌های بظاهر تبلیغی و در واقع تفرقه‌افکن را زیرسوال بردند، اما برنامه‌های همین شبکه‌ها بهانه به دست تفرقه‌افکنان می‌داد تا بر ایجاد گسست شیعه و سنی بیشتر تمرکز کنند.

چنین است که وزارت اطلاعات برای حفاظت از اندیشه دینی در مقابل توطئه‌های بیرونی، بتازگی با انتشار بیانیه‌ای، از تعطیلی تعدادی از دفاتر شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی در کشور خبر داده است. در این بیانیه آمده است: «با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) دفاتر تولید تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای که در چهار استان کشور به طور مخفیانه و غیرقانونی در راستای ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه تشیع فعالیت می‌کردند، شناسایی‌شده و با حکم قضایی تعطیل و عوامل آنها بازداشت شدند.» در بیانیه وزارت اطلاعات نام این استان‌ها عنوان و توضیح داده شده: «برخی از این شبکه‌های ماهواره‌ای که مرکز پخش آنها در انگلیس و آمریکاست توسط این دفاتر و عوامل آن در استان‌های قم، اصفهان، تهران و خراسان‌رضوی به پشتیبانی از برنامه‌های اختلاف‌افکنانه در جهان اسلام مبادرت می‌کردند.»

اقدامات وزارت اطلاعات که در راستای مقابله با افراطی‌گری و تفرقه‌افکنی صورت گرفت، با واکنش مثبت علمای اهل سنت روبه‌رو شد. به عنوان مثال، ائمه جمعه اهل سنت گنبدکاووس در بیانیه‌ای از اقدام وزارت اطلاعات در تعطیلی دفاتر شبکه‌های تفرقه‌افکن ماهواره‌ای قدردانی کردند. در بیانیه آنها آمده بود: «ائمه جمعه اهل سنت گنبدکاووس به نیابت از دیگر ائمه جماعات و علما و روحانیون و نیز قاطبه مردم ترکمن اهل سنت این شهرستان از اقدام قانونی و وحدت‌آفرین وزارت اطلاعات حمایت قاطع می‌کنند.»

چندی قبل برخی سایت‌های خبری فهرستی از شبکه‌هایی را که با فاصله گرفتن از آموزه‌های تشیع بر طبل اختلافات می‌کوبند، معرفی کرده‌اند که از جمله آنها شبکه‌ای موسوم به اهل‌بیت است. شبکه‌ای که به دروغ خود را منسوب به مرجعیت شیعه کرده و باورهای اختلاف‌انگیز خود را اشاعه می‌دهد و با پیگیری اندیشه‌های انجمن حجتیه، لمپنیسم را در اندیشه دینی گسترش می‌دهد.

آن طور که سایت شبکه مستضعفان گزارش داده، چندی پیش حجت‌الاسلام نبوی، معاون تبلیغات حوزه علمیه قم طی نشستی از گردآوری اسنادی مبنی بر حضور آمریکایی‌ها در پشت پرده این شبکه ماهواره‌ای خبر داده و گفته: «هدف این شبکه که به نام دفاع از شیعه و گسترش علوم اهل‌بیت‌(ع) راه‌اندازی شده است بد جلوه دادن شیعه بود.»

شبکه دیگر، موسوم به سلام - که مبلغ اسلام منهای سیاست است - یکی دیگر از این شبکه‌های تندرو ماهواره‌ای است که تفرقه‌افکنی را ترویج می‌کند. این شبکه برای تامین مالی خود، شماره‌ حساب‌هایی در آلمان، آمریکا، استرالیا و دبی معرفی می‌کند. برخی منابع، از نزدیکی این شبکه به محافل آمریکایی خبر می‌دهند. همچنین شبکه‌ای به نام فدک - که مروج تشیع با روایت توهین به اهل تسنن است- از دیگر شبکه‌های تفرقه‌افکن به حساب می‌آید. پشت پرده همه این شبکه‌ها که محدود به موارد یادشده نیست، حکایت از وابستگی‌شان به محافلی دارد که بی‌تردید از اختلاف در جهان اسلام سود فراوانی می‌برند؛ محافلی که امیدوارند بتوانند با دامن زدن به تندروی شیعی، خشونت افراطیون اهل سنت را توجیه کرده و با رویارو قراردادن این تندروها برای تضعیف جهان اسلام، تسلط بر منابع انرژی منطقه و توسعه صهیونیسم از نیل تا فرات بکوشند.

در کنار این شبکه‌های ماهواره‌ای، طرح اندیشه‌های اختلافی در شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز سناریوی دیگری است که برای اختلاف‌افکنی در جهان اسلام دنبال می‌شود. با این که این‌گونه راهبردها با کمترین استقبال در توده جامعه شیعه و اهل تسنن صورت می‌گیرد، اما بروز و ظهور سیاسی آنها حکایتی دیگر دارد. چنین است که برخورد دستگاه اطلاعاتی کشور با شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی که به‌دنبال تفرقه‌افکنی بودند، نشان از آن دارد که در مانیفست فکری نظام جمهوری اسلامی، افراطی‌گری در هر شکلی مذموم است و همگان باید از طرح مسائل حاشیه‌ای که نتیجه‌ای جز تضعیف جهان اسلام ندارد، بپرهیزند و با حفظ اتحاد، دشمن اصلی را فراموش نکنند.

محمود هرندی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها