در حوزه سینما و رسانه آدم‌های زیادی بودند که در هر دو حوزه فعالیت داشته‌اند. یا شروع کارشان در رسانه به عنوان خبرنگار، منتقد و یا نویسنده بوده و بعد وارد سینما شدند و یا کارشان را در سینما آغاز کردند و بعد فعالیت رسانه‌ای داشته‌اند.
کد خبر: ۷۰۳۲۳۷
سینماگرانی که قبلا خبرنگار بودند

برخی دیگر نیز همزمان در هر دو حوزه فعالیت داشته‌اند.

در روز خبرنگار به مرور فعالیت رسانه‌ای برخی از این سینماگران می‌پردازد.
احمد امینی‌ کارگردان سینما در سال 49 با مجله صبح امروز به عنوان دبیر صفحات سینمایی و نقد فیلم همکاری داشته و در ادامه در مجله رودکی‌، ستاره سینما،‌ اطلاعات هفتگی‌ و فیلم‌ قلم زده است.
پگاه آهنگرانی بازیگر سینما هم همکاری‌اش را از سال 91 با روزنامه اعتماد به عنوان نویسنده ستون ثابت آغاز کرده و با روزنامه‌های شرق و مجله چلچراغ و تجربه همکاری داشته است.
حبیب اسماعیلی بازیگر و تهیه کننده سینما در سال 50 به عنوان کارمند صفحات فرهنگی در روزنامه اطلاعات حضور داشته و بعد از آن نیز در مجله‌ی سینما و نیمرخ مدیریت اجرایی را برعهده داشته است.
سیروس الوند کارگردان سینما در سال 47 به عنوان نویسنده گزارش‌های شهری در روزنامه اطلاعات حضور داشته است و بعد از آن در مجله فیلم،فیلم و هنر، ستاره سینما،فردوسی‌،گزارش فیلم‌، بانی فیلم و چلچراغ یادداشت نوشته است.
بیژن امکانیان بازیگر سینما در سال 55 به عنوان خبرنگار و منتقد فیلم در روزنامه اطلاعات حضور داشته است.
جمال امید نویسنده فیلمنامه و تاریخ نگار سینما به عنوان منتقد فیلم در سال 43 با هفته‌نامه خوشه همکاری داشته است و با نشریاتی چون تهران مصور‌، فیلم و هنر‌، زن روز‌، ستاره سینما‌، فردوسی‌ همکاری‌اش را ادامه داده است.
کیومرث پوراحمد کارگردان سینما با نوشتن مطالب انتقادی اجتماعی در روزنامه خراسان در سال 45 فعالیت رسانه‌ای‌اش را آغاز کرده است و به عنوان نویسنده نقدهای سینمایی کوتاه در بخش نقد خوانندگان با نام مستعار مسعود مسعود با مجله فردوسی همکاری داشته است و در ادامه با مجله فیلم و هنر،‌روزنامه اطلاعات،‌ ماهنامه فیلم‌، گزارش فیلم‌، دنیای تصویر و فیلم و سینما‌ کارش را به عنوان نویسنده یادداشت و تهیه گزارش و گفت‌وگو ادامه داده است.
ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما در دهه 70 با هفته نامه عصرهنر،مجله فیلم‌ و هفته‌نامه سینما به عنوان نویسنده یادداشت و گزارش همکاری کرده است.
ابوالحسن داودی کارگردان سینما به عنوان منتقد فیلم در سال 60 با مجله سروش همکاری داشته است و این فعالیتش را در مجله فیلم نیز ادامه داده است.
بهرام دهقان تدوین گر سینما از سال 62 به عنوان مترجم با مجله فیلم همکاری کرده است.
مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما فعالیت رسانه‌یی‌اش را در سال 67 با نام مستعار در نشریات مختلف آغاز کرده و در ادامه در هفته نامه شلمچه‌، جبهه و صبح مسئولیت داشته است.
شادمهر راستین‌ نویسنده فیلمنامه از سال 71 به عنوان مسئول صفحه سینمایی با روزنامه همشهری همکاری کرده است و مجلات فیلم اینترنشنال‌، سینما‌، دنیای تصویر‌، فیلم و هفت ادامه فعالیت او را رقم زده است.
امیر شهاب رضویان کارگردان سینما در سال 66 به عنوان خبرنگار سینمایی مجله سروش همکاری داشته است و در ادامه با گزارش فیلم،گل آقا‌، فیلم،‌شرق و تهران امروز به عنوان نویسنده ستون طنز و یادداشت همکاری‌اش را ادامه داده است.
علی روین تن کارگردان سینما در سال 66 به عنوان دبیر سرویس فرهنگی و هنری روزنامه خبر شیراز فعالیت داشته است و با ماهنامه عصر پنجشنبه‌ و آدینه و گردون همکاری کرده است.
بهاره رهنما بازیگر سینما در سال 81 به عنوان نویسنده یادداشت در چلچراغ فعالیت داشته است و در ادامه با اعتماد ملی‌،اعتماد،‌ شرق،‌فرهیختگان‌، شهروند و زنان همکاری کرده است.

/Media/Image/1393/02/13/635347516348828582.jpg
انسیه شاه حسینی کارگردان سینما در سال 70 به عنوان خبرنگار با مجله فرهنگ و سینما همکاری داشته و در دوران جنگ نیز به عنوان خبرنگار آزاد حضور داشته است.
سیامک شایقی کارگردان سینما بین سال‌های 62 تا 64 به عنوان منتقد،‌ خبرنگار‌ و نمونه خوان با ماهنامه فیلم همکاری کرده است.
بهروز شعیبی کارگردان و بازیگر سینما،‌ به عنوان خبرنگار بخش محله ما روزنامه همشهری در سال 74 گفت‌وگو با هنرمندان محله را برعهده داشته و در ادامه با روز هفتم همشهری و سینما ویدئو ادامه همکاری داده است.
فردین صاحب زمانی کارگردان سینما در سال 69 به عنوان منتقد با ماهنامه فیلم و در ادامه با هفته‌نامه سینما همکاری داشته است.
سروش صحت بازیگر و کارگردان از سال 84 به عنوان نویسنده داستان در ستون هفتگی روزنامه اعتماد فعالیت داشته و در ادامه با روزنامه شرق ‌، مجله فیلم‌ و 24 همکاری کرده است.

/Media/Image/1392/07/30/635180576331460150.jpg
ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما سردبیری هفته نامه سینماویدئو را عهده دار بوده است.
حسین فرخی دیگر کارگردان سینما هم مسئولیت ماهنامه سینما تئاتر و مجله نمایش را برعهده داشته است.
جابر قاسمعلی نویسنده فیلمنامه در سال 80 با ماهنامه فیلم نگار به عنوان دبیر بخش سینمای ایران همکاری داشته است و فعالیتش با گزارش فیلم،‌ نقد سینما ، فیلم‌ و هفته نامه سینما ادامه پیدا کرده است.
مهدی کرم پور کارگردان سینما از سال 71 در مجلات فرهنگی اجتماعی‌ و روزنامه‌هایی چون شرق‌، اعتماد‌، بهار‌، همشهری‌، بانی فیلم‌، ماهنامه فیلم و سینما ادبیات‌ به نوشتن یادداشت مشغول بوده است.
ایرج کریمی کارگردان سینما از سال 64 به عنوان منتقد با مجله فیلم همکاری کرده است.
محمد هادی کریمی نویسنده و کارگردان سینما هم در سال 76 مدیریت نشریه تصویر روز را عهده دار بوده و فعالیتش را با سینما جهان ادامه داده است.
جهانگیر کوثری تهیه کننده سینما به عنوان خبرنگار سینمایی در سال 50 فعالیتش را با مجله فیلم وهنر آغاز کرده است و به عنوان خبرنگار ورزشی و مسئول صفحه با روزنامه آیندگان‌، هدف‌، آیینه‌ و همشهری ادامه داده است.
رضا کیانیان بازیگر سینما در سال 45 به عنوان خبرنگار با روزنامه اطلاعات مشهد همکاری داشته و در ادامه فعالیت رسانه‌یی‌اش را با مجله فیلم‌، دنیای تصویر ،‌ گزارش فیلم و روزنامه شرق به عنوان نویسنده یادداشت ادامه داده است.
هادی مقدم دوست کارگردان سینما با مجله فیلم نگار‌، سروش‌، همشهری جوان‌، همشهری داستان‌، فیلم،‌ 24 به عنوان خبرنگار و نویسنده یادداشت همکاری کرده است.
تهمینه میلانی کارگردان سینما در سال 60 به عنوان منتقد با مجله فرهنگ سینما همکاری داشته و با مجله فیلم ‌، روزنامه شرق‌ و روزنامه ایران به عنوان نویسنده فعالیتش را ادامه داده است.
اسماعیل میهن دوست کارگردان سینما در مجله فیلم‌، گزارش فیلم‌، فرهنگ و سینما‌، فیلم نگار‌، صنعت سینما‌ و سوره سینما به عنوان منتقد فعالیت داشته است.
حمید نعمت‌الله کارگردان سینما از سال 70 به عنوان منتقد فیلم در هفته نامه سینما فعالیت داشته و همکاری‌اش را با فیلم سینما ‌، گزارش فیلم‌ و مجله پروین در این حوزه ادامه داده است.
از سینماگرانی هم که فعالیت رسانه‌ای داشته‌اند و امروز در قید حیات نیستند می‌توان به شهید سید مرتضی آوینی‌، خسرو پرویزی‌، هوشنگ حسامی‌، بهرام ری‌پور‌، هوشنگ کاوسی‌ و علی کسمایی‌ اشاره کرد.
سال گذشته هم در گزارشی به برخی دیگر از این سینماگران از جمله غلامرضا موسوی‌، رسول صدرعاملی‌، فریدون جیرانی‌، مهرداد فرید‌، علی معلم‌، محمد خزاعی‌، رضا درمیشیان و پرویز نوری پرداخته شد. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها