متخصصان تغذیه معتقدند ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای اصلاح عادات غذایی است. اثراتی که روزه بر سلامتی جسم می گذارد با رعایت پنج اصل کفایت، تعادل، کنترل کالری، میانه روی و تنوع قابل تداوم در دیگر ماههای سال است.
کد خبر: ۷۰۰۴۰۰
5 کلید طلایی ماه رمضان برای سلامت بدن

متخصصان تغذیه معتقدند با رعایت این پنج اصل می توان یک الگوی تغذیه ای سالم و مغذی را داشت.

این متخصصان می گویند با به کارگیری عادات تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان ، بسیار مهم است که افراد به یکباره دریافت مواد غذایی را افزایش ندهند و به صورت تدریجی و به میزان متعادل وعده های غذایی را شروع کنند. دستگاه گوارش روزه داران، پس از 30 روز روزه داری و حدود 17 ساعت پرهیز از خوردن غذا و نوشیدن مایعات به این وضعیت عادت کرده است.

غزاله اسلامیان متخصص تغذیه در باره اصول تغذیه پس از ماه مبارک رمضان برای روزه داران این ماه، توصیه کرد : این افراد باید دقت داشته باشند که دریافت وعده های غذایی را پس از این ماه در حجم کم آغاز کنند و به صورت تدریجی به میزان متعادل وعده های غذایی را انتخاب کنند.

سایر توصیه های این کارشناس ارشد تغذیه شامل موارد ذیل است :

- در وعده غذایی صبحانه از نان سنگک و سایر نان های سبوس دار استفاده نمایید. غذایی که برای وعده غذایی ناهار انتخاب می کنید، سبک باشد.

- خوردن انجیر خشک خیس شده در گلاب نیز برای تقویت دستگاه گوارش توصیه می شود. ادویه را به تدریج در غذاهای خود اضافه کرده تا دستگاه گوارش بتواند تحمل کند.

- همچنین به دلیل کاهش مصرف آب در ماه رمضان، نوشیدن آب به میزان حداقل هشت لیوان در فواصل زمانی مناسب در روز ضروری است. دریافت مایعات به میزان کافی خطر عفونت مجاری ادراری، سنگ کلیه و یبوست را کاهش می دهد.

- از نوشیدن آب بسیار خنک به خصوص همراه با غذا پرهیز کرده و از مصرف نوشیدنی های گازدار نیز خود داری شود زیرا می تواند دستگاه گوارش ر اتضعیف کند.

- با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان میزان فعالیت بدنی افراد به دلیل روزه داری و گرمی هوا کاهش یافته بود، بهتر است پس از ماه رمضان به تدریج فعالیت بدنی افراد افزایش یابد.

- با دریافت میوه و سبزی های تازه به صورت متعادل نیز می توان آب بدن را تأمین کرد و به بهبود یبوست که یکی از عوارض شایع در ماه مبارک رمضان است کمک کرد.

- میانه روی در دریافت غذاهای مصرفی و به ویژه مصرف نکردن مواد غذایی پرچرب، شور و بسیار شیرین ضروری است.

- روزه دارانی که در ماه رمضان دچار افزایش وزن شده اند باید با با افزایش فعالیت بدنی و کاهش حجم وعده های غذایی اضافه وزن خود را کاهش دهند.

5 کلید طلایی ماه رمضان برای سلامت

اسلامیان گفت: عادات غذایی در ماه رمضان 5 کلید طلایی برای حفظ سلامت بدن در طول سال ارائه کرده است که شامل پنج اصل کفایت، تعادل، کنترل کالری، میانه روی و تنوع است و رعایت این موارد پس از ماه رمضان به معنی حفظ یک الگوی تغذیه ای سالم و مغذی است.

وی در توضیح اصل کفایت گفت: کفایت بدین معنی است که غذا و مواد غذایی باید فراهم کننده مقادیر کافی مواد مغذی ضروری، فیبر و انرژی برای سالم ماندن و وزن مناسب باشد.

این متخصص تغذیه افزود: منظور از تعادل یا توازن تأمین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر است به نحوی که مصرف یک نوع ماده مغذی به مقدار زیاد سبب حذف سایر مواد مغذی نشود.

اسلامیان گفت: کنترل کالری، مقدار غذایی است که انرژی مورد نیاز برای نگهداشتن وزن مناسب بدن را فراهم می کند. دریافت انرژی نباید از انرژی مورد نیاز بدن بیشتر باشد. مقداری از انرژی دریافتی صرف فعالیت های مختلف بدن می شود. برای پیشگیری از تجمع چربی و وزن اضافی در بدن، انرژی مورد نیاز بایستی مطابق فعالیت های بدنی روزانه و سوخت و ساز فرد تنظیم شود تا تعادل در دریافت کالری روزانه برقرار شود.

این متخصص تغذیه افزود: میانه روی به معنای مصرف غذاهایی است که دارای مقادیر اضافی چربی، نمک، قند و ترکیبات افزودنی نباشد. به منظور حفظ سلامتی دریافت غذاهایی که دارای چربی، کلسترول، قند و نمک زیاد هستند، باید محدود شوند.

به گفته وی، تنوع غذایی شامل غذاهای متفاوت و متنوع است که در یک دوره زمانی مشخص مصرف می شود و یا به عبارت دیگر انتخاب انواع غذاها از گروه های مختلف غذایی (مانند شیر و لبنیات، نان و غلات، میوه ها و سبزی ها، گوشت و جانشین های گوشت) و همچنین انتخاب مواد غذایی مختلف در داخل هر گروه غذایی (مانند برنج، گندم، جو، ذرت) است.

اسلامیان افزود: در صورت ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، قلبی عروقی، گوارشی، کلیوی و غیره ضروری است جهت کنترل بیماری و بهبود کیفیت زندگی به متخصصین تغذیه مراجعه شود تا برنامه غذایی مناسب با ویژگی های فردی شما مانند سن، جنس، میزان فعالیت بدنی محاسبه و طراحی شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها