
از این منظر مثلا هنر سینما از هنرهای دیگری چون موسیقی، ادبیات، معماری، هنرهای ترسیمی و موارد دیگر بخوبی بهره میبرد یا هنرمندان رشتههای دیگر هم هنگام خلق یک اثر هنری گاهی نیم نگاهی به شاخههای دیگر دارند و محصول مستقل هنرمندانهشان دستکم بهطور ناخودآگاه تحت تاثیر آثاری است که دیده، خوانده یا شنیدهاند.
اما همه هنرها همانطور که ارتباطات و الهامات موثری دارند و به ضرورت دست یکدیگر را میگیرند، ماحصل نگاه هنرمندان به عرصههای مختلف جامعه است. هنرمند جدا از گرایش شخصی و سلیقهای بازتابدهنده شرایط زمان و مکانی است که در آن نفس میکشد و به شیوههای متفاوت به اتفاقات و رویدادهای پیرامونش واکنش نشان میدهد.
هنر تئاتر هم مطابق همین قاعده با پدیدههای اجتماعی مختلف در ارتباط است و از آنها تاثیر میپذیرد. هنر روشنگر و متعالی تئاتر نمیتواند جز این مسیر، راه دیگری برای خود برگزیند و رسالت این نهاد اجتماعی هم جز این نیست.
مجموعه تئاتر و هرچیز دیگر، حاصل مطالعات متعدد و مستمر میانرشتهای فراوانی است که در ارتباط با تئاتر در دنیا صورت گرفته و میگیرد. هدف انتشار این مجموعه ده جلدی که از سوی انتشارات مروارید ترجمه شده این است تا نسبت تئاتر را با پدیدههای دیگر اجتماعی همچون مدرنیته، سیاست، اقتصاد و موارد دیگر روشن کند.
انتشار سه عنوان کتاب از این مجموعه که به همت دبیر هفدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران صورت گرفته، سهم عمدهای در رفع کمبود منابع آموزشی و پژوهشی در عرصه تئاتر دارد و گام موثری برای روشنگری افقهای ناشناخته تئاتری محسوب میشود.
سیاوش قائدی پیشتر در گفتوگویی با روزنامه جامجم، ضمن اشاره به جایگاه تئاتر دانشگاهی و لزوم تحقیق و پژوهش، باتوجه به شعار جشنواره تئاتر دانشگاهی امسال بر جسارت، تجربه و آگاهی در این حوزه تاکید کرده بود.
کتاب «تئاتر و شهر» نوشته جن هاروی، استاد تئاتر دانشگاه کوئینمری لندن و ترجمه سپیده خمسهنژاد نخستین عنوان از مجموعه تئاتر و هرچیز دیگر است که پرسشهایی را با این مضمون مطرح میکند که اساسا شهر و تئاتر چه نسبتی با هم دارد و تئاتر تا چه حد در ساختار و مضمون از شهر بهره میگیرد. نویسنده در پاسخ به چرایی این موضوع به مواردی چون فضای پر از رقابت شهر، جماعت کثیر مردم، بخشها و جناحهای مختلف اشاره میکند و تجارت، مراکز تفریحی و مجامع سیاسی را منابع خوب و مناسبی برای استفاده هنرمندان تئاتر میداند.
ماروین کارلسون، استاد دانشگاه نیویورک در ارتباط با این کتاب میگوید: تئاتر و شهر نشان میدهد چطور تئاتر، اجرا و شهر میتوانند قدرتهای سیال اجتماعی، ایدئولوژی و درک افراد از هویت خویش را تحت تاثیر قرار دهد. کتاب به بررسی شرایط مادی (همچون معماری) و شیوههای اجرایی (فعالیتهای شهری) میپردازد تا نشان دهد این دو در جهان کنونی که بیش از گذشته به سوی شهرنشینی پیش میرود در اقتصاد و جامعهشناسی شهری تئاتر و اجرا نقشی مهم و اساسی را به عهده دارند.
«تئاتر و سیاست» نام دومین کتاب از مجموعه تئاتر و هر چیز دیگر است که جو کلهر، استاد تئاتر و پرفورمنس (اجرا) دانشگاه روهمپتون بریتانیا آن را به رشته تحریر درآورده و امیر کیانپور آن را به فارسی برگردانده است.
نویسنده در این اثر رابطه پیچیده میان تئاتر و سیاست را مورد کاوش قرار میدهد و پیشفرضهایی را در فصل مشترک این دو مقوله طرح میکند. او سوال میکند سیاست چه زمانی در قالب تئاتر اهداف خود را پیش میبرد و فرم این هنر را به خود میگیرد؟ یا چگونه تئاتر، سیاست را روی صحنه و در جامعه به کار میگیرد؟
آلن رید کارشناس تئاتر، جو کلهر را یکی از بزرگترین مفسران درخشان تئاتر معاصر میشمارد و در رابطه با این کتاب میگوید: تئاتر و سیاست با به چالش کشیدن ایدههای مرتبط با سرگرمی و ارتباط، گستره وسیعی از نویسندگان کلیدی و مهم تاریخ را از افلاطون تا رانسیر (فیلسوف فرانسوی) و دامنهای متنوع از مثالهای تئاتری را از شکسپیر و اقتباس کنندگان او تا پتر هانتکه (نویسنده اتریشی) فرا میخواند.
سومین کتابی که بتازگی از این مجموعه روانه بازار نشر شده، «افزار کرِگرافی» نوشته کارین واهنر و ترجمه محمدرضا خاکی است.
کرگرافی که به فارسی دستورالعمل ترکیب حرکت ترجمه شده، هنر خلاقه ترکیب رقصها (حرکات موزون) است که از دیرباز حضور برجسته و موثری در برخی گونههای تئاتری دارد.
خود نویسنده درخصوص انتخاب این نام برای اثرش چنین مینویسد: افزار کرگرافی! عنوان تعجببرانگیزی است؛ بخصوص وقتی میخواهیم از یک هنر سخن بگوییم: واژهافزار معمولا توجه ما را به سوی جهان کار و وجوه فنی و ابزارهای تکنیکی و نحوه استفاده از آنها برای ساختن چیزها میبرد و این وجوه، به طور معمول نسبتی با شاخصههای توصیفی و تشریحی امر هنری ندارند.
او در ادامه از مخاطب میپرسد آیا کار رقص نگاری نیازمند امکانات ویژهای است؟ مگر نه این است که رقصنگاری محصول ساده عمل کشف و خلاقیت است؟
واهنر که یکی از مشهورترین و برجستهترین استادان کرگرافی در اروپاست، درباره این هنر توضیح میدهد: اگرچه خلاقیت هنری از تخیل سرچشمه میگیرد، اما عمل ترکیب کردن نیازمند کسب دانش لازم، مهارت و تسلط بر تکنیکهایی است که باید آنها را آموخت، اما کرگرافی فقط هنر تنظیم و طراحی رقصیدن براساس یک موسیقی و از این سو به آن سو به حرکت درآوردن رقصندهها نیست. کرگرافی قبل از هر چیز به معنای هنر بیان یک ایده و عمل به حرکت درآوردن آن ایده در قالب حرکات موزون است.
خوانندگان مجموعه کتابهای تئاتر و هرچیز دیگر با مطالعه این آثار نگاه دگرگونه و متفاوتی به تئاتر خواهند داشت و با کشف نسبتهای بینامتنی این هنر با سایر پدیدهها و جریانات اجتماعی، به دیدی تازه و روشنگرانه دست مییابند که قابلیت تعمیم به سایر هنرها را نیز دارد.
علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
علیامین حسنی، بازیگر نقش بهروز در سریال پایتخت در گفتوگو با «جامجم» از خاطرات حضورش در این سریال میگوید
خانمگل جام ملتهای آسیا در گفتوگو با «جامجم»: