سابق بر این، یک شعری می‌خواندند که مصرع دومش این بود: «آنان که غنی‌ترند، محتاج‌ترند»؛ منتها بعضی‌ها ظاهرا مصرع اولش را به‌خاطر نداشتند و همچین انگاشتند که این واقعیت گویا در عالم مادیات به همین‌گونه است.
کد خبر: ۶۹۵۶۹۴
آنان که غنی‌ترند، یارانه‌ترند

اینها ملتفت نیستند که معنای اصلی شعر در عالم معنا مطرح است، نه عالم ماده. اصلا بگذارید اصل ماجرا را از زبان سعدی شیرین سخن در کتاب شریف گلستان نقل کنم که می‌گوید:

«بر بالین تربت یحیی پیغامبر(ع) معتکف بودم در جامع دمشق که یکی از ملوک عرب که به بی‌انصافی منسوب بود، اتفاقا به زیارت آمد و نماز و دعا کرد و حاجت خواست.

درویش و غنی بنده این خاک درند

و آنان که غنی‌ترند محتاج‌ترند...»

ـ آها.... ملتفت شدید؟... دو زاری افتاد؟!(این مطلب را نفهمیدیم کی گفت، اما هر که گفت، حرف دل ما را زد. البته جمله دومش زیادی صمیمانه بود که با ادبیات ما تومنی هفشده صنار، فرق و توفیر دارد!)

حالا چی شد که همچین شد؛ یعنی صحبت از این حرف‌ها شد؟... راستش همچنان که عموما تمامی عرایض ما در اینجا مستند است و مدلل و حتما و حکما خبری چیزی در راستای آن موجود است؛ در این مورد خاص نیز، قضیه همین‌گونه است. روزنامه‌ای تیتر زده بود که: «ثروتمندان در ایران، پنج برابر فقرا یارانه می‌گیرند.»

اصل خبر: «صندوق بین‌المللی پول با اشاره به توزیع نامتوازن یارانه‌ها در ایران، اعلام کرد که 20 درصد ثروتمند جامعه، 5 برابر 20 درصد فقیر جامعه یارانه انرژی و کمی بیشتر از این گروه، یارانه مواد غذایی می‌گیرند.» ـ به نقل از جراید

ـ نوش جون و گوارای وجودشون!...(این را هر کی گفت، قطعا بی‌خود گفت. احتمالا یکی از همین بچه مرفهان بدون درد و خونریزی بود. چون تا آمدیم کشف و شناسایی‌اش کنیم، با ماشین آخرین مدلش، گازیده بود، رفته بود!)

بسته پیشنهادی: با عنایت به خبری که مطالعه کردید، و ایضا با توجه به ضرورت رسیدگی عاجل به این عدم توزین درست یارانه میان ملت دارا و ندار(سارای سابق)، عرایضی چند داریم که فشرده مطرح می‌کنیم:

1 ـ کفایت خبری: واقعا اگر دولت قصد قطع یارانه‌های افراد برخوردار را دارد و از قبلش مدام خبری‌اش می‌کند تا بسترسازی شود و اذهان عمومی برای این اتفاق لازم آماده گردد؛ شدیداللحن و به ضرس قاطع اعلام می‌کنیم که باور کنید کل جامعه و حومه آن(کشورهای منطقه!) از آمادگی بسیار بالایی برای این واقعه برخوردارند. الان ماه‌هاست که دولت دارد از ضرورت حذف نام اشخاص مایه‌دار از فهرست یارانه‌بگیران همیشه در صحنه، سخن می‌گوید، اما هنوز که هنوز است، هیچ خبری از اجرا نیست. چه رسد به اجرای قاطعانه!

2 ـ کاربرعکس: به نظر ما همان یارانه آن 20 درصد فقیر جامعه را دولت بدهد به آن 20 درصد ثروتمند جامعه، بلکه خودشان دچار مختصری خجالت‌زدگی شوند و با زبان خوش از دریافت انواع یارانه انصراف دهند. ماهی را هر وقت از آب بگیری و یارانه را هر وقت که انصراف بدهی، تازه است.

3 ـ تکلیف الباقی: با حسابی که اعلام شد، 20 درصد ثروتمند آنچنانی داریم و 20 درصد هم فقیر این‌چنینی!... این وسط، اما چیزی از آن 60 درصد الباقی که احتمالا در وضعی بین این دو حالت به‌سر می‌برند، گفته یا نوشته نشده است. مواظب باشیم که فراموش نشوند یا ناخواسته به آن 20 درصد فقیر نپیوندند؛ چون این از آن پیوندهای نامبارک است. دولت باید هلشان دهد به سمت آن 20 درصد مایه‌دار!... البته نه‌فقط با این اقدام که: «بسمه تعالی.... بازهم سبد کالا!»

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها