سخنگوی رسمی دولت اسلامی در عراق و شام ابومحمد العدنانی در نخستین روز از ماه مبارک رمضان، تاسیس خلافت اسلامی در سرزمین‌های تحت تصرف داعش را اعلام کرد. این اقدام، مهم‌ترین و خطرناک‌ترین برنامه در تاریخ گروه‌های تکفیری و تندرو از زمان ظهور القاعده و حادثه 11 سپتامبر 2001 تاکنون به شمار می‌رود. آیا می‌توان اعلام دولت خلافت اسلامی در عراق از سوی عده‌ای ناچیز را یک رخداد ناگهانی دانست یا آن‌که باید آن را فرآیندی برنامه‌ریزی شده و قابل پیش‌بینی عنوان کرد؟
کد خبر: ۶۹۴۹۴۸

باید بگوییم این اقدام که با ترک همزمان افسران عراقی از موصل آغاز شد، حرکتی سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده بوده و اگر کمی به عقب بازگردیم و اظهارات سخنگوی رسمی داعش در واکنش به درخواست سرکرده القاعده ایمن الظواهری مبنی بر ضرورت پایان درگیری میان داعش و جبهه النصره و یکپارچگی میان گروه‌های تروریستی را مرور کنیم که با مخالفت شدید سخنگوی داعش روبه‌رو شد، به این نتیجه می‌رسیم داعش از مدت‌ها پیش به دنبال آن بود تا دیدگاه‌ها و برنامه‌های توسعه جویانه خود را بر دیگر گروه‌های به اصطلاح جهادی تحمیل کرده و برتری خود را به اثبات رساند. پس از تحولات عراق و دستیابی داعش به چند شهر این کشور با همکاری طرف‌های خارجی، تروریست‌های داعش از پیشوای خود بغدادی درخواست کردند هرچه سریع‌تر دولت خلافت اسلامی را اعلام کند و اکنون، دولت خلافت اسلامی در عراق اعلان موجودیت کرده است. حال پرسش مهمی که به ذهن متبادر می‌شود این است که پیامد‌های این اقدام چه خواهد بود؟

داعش توانسته است بخشی از خاک عراق را اشغال کند؛ کاری که دیگر شاخه‌های القاعده طی سال‌های گذشته از انجام آن ناتوان بودند و نیز در جذب تروریست‌های مسلح از ملیت‌های گوناگون نیز کامیاب نشان داده و عواطف بخشی از مسلمانان را تحریک کرده و در اقدامی شگفت، مسلمانان را به بازگشت به دوران خلافت اسلامی و پایان رنج‌های مردم نوید داده است.

داعش از تمامی گروه‌های مسلح درخواست کرد با خلیفه‌اش ابوبکر البغدادی بیعت کنند و با گروهک داعش همراستا شوند، چرا که دیگر زمان آنان به پایان رسیده و دیگر نباید بدون هماهنگی با این گروهک تروریستی به فعالیت بپردازند؛ در حالی که بسیاری از این گروه‌های تکفیری زیر بار حاکمیت داعش نرفته و نخواهند رفت.

این‌گونه اقدامات و تکروی گروه‌های تروریستی، بر تیرگی و تنش میان گروه‌های تندرو افزوده و یک هشدار جدی درباره آینده منطقه خواهد بود. بویژه این‌که داعش معتقد است تمامی گروه‌ها و تشکل‌های تروریستی که به حکم خلیفه گردن ننهند، در زمره خوارج به شمار رفته و نبرد با آنان لازم است!

در این اوضاعی که فردی به نام بغدادی مدعی دولتی جدید می‌شود و داعش می‌خواهد بیشترین بهره را از زمان ببرد، آنچه ضروری به نظر می‌رسد، همبستگی جهانی برای رویارویی با پدیده تروریسم و جلوگیری از توسعه آن است.

روزنامه الحیات / مترجم: محمدجواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها