آیا کسی به داد کشاورزان می​رسد؟

امسال سال خوبی برای کشاورزان نبود؛ خشکسالی و کم‌آبی، وقوع سیل، نبود بازار مناسب و مشکل فروش هرکدام به نوعی به محصول آنها خسارت زد.
کد خبر: ۶۹۳۲۱۸
آیا کسی به داد کشاورزان می​رسد؟

حالا کشاورزان مانده‌اند و دست‌های خالی و تنی که همچنان خستگی یکساله در آن جاری است و دفترچه‌هایی که سررسید اقساطشان فرارسیده، اما اندوخته‌ای برای پرداخت آن نیست.

ماندن خرما روی دست کشاورزان استان‌های جنوبی که حتی خرید تضمینی آن از سوی دولت نیز به دلیل پایین بودن قیمت، دردی از آنها دوا نکرد، برداشت نکردن سیب‌زمینی، گوجه، خیار و هندوانه در جالیزهای برخی استان‌های کشور همچون کرمان از سوی کشاورزان به دلیل قیمت پایین فروش و خسارت‌های بی‌حسابی که باران و سیل به شالیزارهای استان‌های شمالی زد، در کنار خسارت‌های خشکسالی به باغ‌های پسته و آفت‌زدگی برخی محصولات، امسال کشاورزان را بیش از هر سال نگران و متضرر کرد؛ نگران اندوخته‌ای که دیگر وجود ندارد تا برای یک سال خانواده را تامین و بی‌نیاز کند و نگران از بابت فشار بانک‌هایی که سررسید تسهیلاتشان فرارسیده است.

امهال تسهیلات به کشاورزان بوشهری

بوشهر یکی از این استان‌هاست که کشاورزانش طی سال‌های اخیر انواع مشکلات از قبیل خشکسالی، بروز سیل و تخریب مزارع، آفت‌زدگی و نبود بازار مناسب برای فروش را تجربه کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این باره به مهر می‌گوید: در سه سال گذشته، 2853 کشاورز شهرستان دشتی از بابت خشکسالی، زلزله و سیل دچار آسیب جدی شده‌اند که با مهلت دادن به وام‌های آنان امیدواریم تا حدودی مشکلاتشان مرتفع شود.

نوذر منفرد می‌افزاید: در دشتستان هم 1757 کشاورز در زلزله سال گذشته و سیل خسارت دیدند که فهرست آنها در دست تکمیل و بررسی است.

وی با بیان این‌که مبلغ وام کشاورزان شهرستان دشتی، 38 میلیارد تومان بوده که با افزودن سود بر آن، 16 میلیارد تومان اضافه خواهد شد، تصریح می‌کند: ما در بهمن و اسفند سال گذشته نیز وضع مناسبی از لحاظ بارش باران در استان نداشتیم و بارش به صورت متناوب بوده و با وجود خشکسالی مکرر در هشت سال گذشته، مشکلات متعددی برای کشاورزان استان به وجود آمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید می‌کند: در صورت امکان خواستاریم دو میلیارد تومان تسهیلاتی که امسال در کنار اعتبار صندوق حمایت به استان بوشهر اختصاص یافته است، به صورت کلی در یک زمان معین پرداخت شود تا بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب تسهیلات ارزان‌قیمت به کشاورزان ارائه کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز با اشاره به این‌که مجلس همه بانک‌هایی را که به بخش کشاورزی تسهیلات پرداخت می‌کنند، موظف کرده برای بازپرداخت این وام‌ها سه سال مهلت دهند، می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که طی دو سال گذشته در استان بوشهر بویژه شهرستان دشتستان و دشتی به وجود آمد، نیازمندیم بانک‌های استان با نگاه حمایتی، کشاورزان استان را به منظور رفع مشکلات یاری دهند.

شاهپور رستمی از بانک‌های استان بویژه بانک کشاورزی نیز درخواست می‌کند فعلا از پیگیری قضایی نسبت به پرداخت نکردن وام کشاورزان خودداری کند و در کنار کشاورزان قرار گیرند.

وی یادآور می‌شود: باید ظرف 15 روز آینده فهرست خسارت‌های موجود در سطح شهرستان‌ها از سوی فرمانداران به مدیریت بحران استانداری بوشهر ارسال شود و پس از بررسی، طی یک ماه آینده اعتبار امهال سه سال خسارت‌های موجود در حوزه کشاورزی استان بوشهر را مشخص خواهیم کرد.

نگرانی کشاورزان یاسوجی

صیفی‌کاران استان کهگیلویه و بویراحمد نیز امسال بیش از هر سال دیگر از کاشت محصول کشاورزی خود متضرر شدند. آنان به کشت هندوانه که محصول اصلی این منطقه است، به این امید دل بستند که رشد مصرف داخلی و صادرات به کشورهای عربی از جمله عراق، بتواند سود خوبی را برای آنها در سال‌جاری رقم بزند، اما متاسفانه و برخلاف تصور آنها نه‌فقط عرضه هندوانه در بازار داخلی افزایش یافت، بلکه کشاورزان بین‌النهرین نیز به کشت هندوانه روی آوردند، بنابراین مرزهای عراق روی هندوانه ایرانی بسته شد و هندوانه‌های صیفی‌کاران استان نیز به فروش نرفت.

هندوانه‌کاران کهگیلویه و بویراحمد نه‌فقط به سود خود نرسیدند، بلکه هزینه‌های کشت محصول خود را نیز به دست نیاوردند تا این‌که استاندار کهگیلویه و بویراحمد دستور تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی و رفع مشکلات آنان را صادر کرد.سیدموسی خادمی در این باره به مهر می‌گوید: این کمیته با حضور سازمان‌های جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون روستایی و اتاق بازرگانی تشکیل می‌شود تا به صورت ویژه مشکلات صیفی‌کاران استان را بررسی کند.

وی به ضرر حاصل از کاشت هندوانه در استان برای کشاورزان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این کمیته علاوه بر یافتن راه‌حلی برای جبران ضرر ناشی از کشت هندوانه، راهکارهایی نیز برای تعیین الگوی کشت مناسب، پیشگیری از کاشت جالیز در سطح بالا و ترویج کشت محصولات استراتژیک اندیشیده می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها