جام جم آنلاین از تازه ترین تحولات علیه داعش گزارش می دهد

ورود آمریکا به عراق از دروازه قاهره

عراق با محوریت ایستادگی همه‌‌جانبه مردم و ارتش در برابر تروریست‌های اجاره‌ای توسط کشورهای غربی و ارتجاع عربی در حالی کانون اصلی تحولات منطقه شده است که مواضع آمریکا به ویژه شخص اوباما در قبال آن امری قابل توجه است. رفتارهای اوباما نشان می‌دهد که وی تلاش دارد تا چنان القاء سازد که به دنبال استفاده از گزینه نظامی در برابر عراق نبوده و راهکار سیاسی و برخی تحرکات نظامی محدود را مورد تاکید قرار می‌دهد.
کد خبر: ۶۸۶۴۹۱
زمینه‌سازی برای جنایات آینده

وی در حالی تلاش دارد تا ژستی بشردوستانه و صلح‌جو در قبال عراق اتخاذ کند که بررسی ریشه‌ای رفتار وی نشانگر طراحی آمریکا برای توجیه رفتارهای آینده خود در صحنه بین‌الملل است. اوباما چندی پیش در جمع نظامیان در وست پونت سخنانی را در باب عملکردهای نظامی و سیاست خارجی آمریکا مطرح کرد که چند محور را در بر می‌گرفت.

نخست آنکه وی تاکید داشت آمریکا به جای اعزام نیروی نظامی گسترده باید از جریان‌های داخلی کشورها و منطقه برای رسیدن به مقصود بهره گیرد. برای تشریح این رفتارها اوباما مثال سوریه را مطرح کرده و اعلام داشت که آمریکا در قبال سوریه از یک سو به تسلیح و حمایت از گروه‌های داخلی در سوریه پرداخته و از سوی دیگر از کشورهای تاثیرگذار منطقه برای آنچه تحقق ثبات در سوریه نامیده بهره گرفته است.

دوم آنکه اوباما به حمایت از عملیات پهپادها در جهان پرداخته و آن را زمینه‌ساز ثبات در جهان ونیز کاهش حضور مستقیم نظامیان آمریکایی در نبردهای میدانی عنوان کرد.

سوم آنکه اوباما به اعزام محدود نیرو در قالب نیروهای آموزشی به مناطق بحرانی تاکید کرده و آنها را گامی در جهت صلح و امنیت جهان دانست.

اکنون اوباما درباره عراق در حالی به اظهارنظر می‌پردازد که در سخنان وی همان نکات را می‌توان مشاهده کرد. وی تاکید دارد که راهکار عراق راهکار سیاسی است نه نظامی در حالی که محور آن را تشکیل دولتی برآمده از خواست آمریکا تشکیل می‌دهد. وی از اعزام 300 نیروی مستشار نظامی به عراق برای هدایت ارتش این کشور در برقراری امنیت خبر داده است. وی همچنین حضور موفق پهپادهای آمریکایی در عراق را مورد تاکید قرار داده است.

مقایسه سخنان اوباما در وست پونت و مسائل مربوط به عراق نشانگر نقاط اشتراک بسیاری است که آشکارکننده یک اصل نهایی است و آن اینکه اوباما تلاش دارد تا از مقوله عراق برای اثبات ادعاهای خود دروست پونت بهره گرفته تا از آن برای سیاستهای نظامی آمریکا در جهان بهره گیرد.

آمریکا می‌داند که عراق با وحدت ملی مردم، ارتش و نظام در برابر تروریسم پیروز خواهد شد بنابراین تلاش دارد تا این پیروزی را در سبد طرح‌های خود قرار دهد. وی با شبیه‌سازی سخنان خود در وست پونت در تحولات عراق تلاش می‌کند تا به مردم و ارتش آمریکا چنان القاء سازد که سیاستهای وی در عرصه نظامی جهان نتیجه‌بخش خواهد بود و این راهی است که آمریکا باید در جهان بپیماید. اوباما شکلی جدید از نظامی‌گری آمریکا در جهان را به مخاطبان القاء می‌سازد تا راهگشای سیاستهای سلطه‌طلبانه آمریکا در جهان باشد.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها