با دکتر جمشید پژویان، کارشناس ارشد اقتصادی

نرخ تورم خود به خود کاهش یافته است

بازی با اعتماد مردم

نمی‌دانم این خاصیت تکیه زدن بر یک جایگاه عالی دولتی است یا میراث نامطلوب به جای مانده از دوران ریاست جمهوری قبلی که قرار است از این به بعد در ادبیات گفتاری و نحوه گزارش‌دهی مسئولان دولتی جا خوش کند. نحوه ارائه گزارش عملکرد دولت‌ها را می‌گویم؛ گزارش‌هایی که هر مسئولی تمایل دارد آن را از زاویه‌ای که «موفقیت‌آمیزتر» به نظر می‌رسد، به مردم و مخاطبان ارائه کند.
کد خبر: ۶۸۵۹۵۴
بازی با اعتماد مردم

رئیس جمهور دیروز در جمع مردم لرستان در خصوص عملکرد دولت در حوزه اقتصاد کلان، گفت: «دولت تورم نقطه به نقطه را از 43 درصد به 16 درصد رسانده است.»

همان تورم نقطه به نقطه معروفی که در دولت قبل هم منشا اختلاف نظرها و چالش‌های زیادی شد. شاید همان چالش‌ها بود که سرانجام باعث شد مفهوم تورم نقطه به نقطه در بین مردم بیشتر شناخته شود. اما در اینجا بحث بر سر این نیست که ملاک گزارش‌دهی در این زمینه باید تورم متوسط سالانه باشد یا تورم نقطه به نقطه، هرچند که هر کدام از این دو شاخص کارکرد خاص خود را دارد و نمی‌توان هر کدام را جای دیگری به کار برد، اما سخن آن است که دست‌کم یک وحدت رویه در طرح عملکرد دولت درباره تورم یا هر شاخص کلان دیگر باید وجود داشته باشد.

یعنی این گونه نباشد که وقتی تورم نقطه به نقطه پایین‌تر است آن را به عنوان شاخص سطح عمومی قیمت‌ها مطرح کنیم و زمانی که تورم متوسط سالانه عدد کمتری را نشان می‌دهد، این عدد ملاک اعلام نرخ تورم از سوی مسئولان محترم باشد.

اتفاقا عملکرد دولت دست‌کم در زمینه کاهش تورم به خودی خود موفقیت‌آمیز بوده و نیازی نبود برای پررنگ‌تر نشان دادن عملکرد دولت، شاخص‌ها جابه‌جا شود.

البته طبیعی است که مردم هم خودشان عاقل هستند و تورم را بیشتر از آن که با عدد و رقم مسئولان درک کنند با خرید و مخارج روزانه خودشان لمس می‌کنند لذا اعلام اعدادی که با واقعیت‌های امروز زندگی مردم تطابق چندانی ندارد حتی اگر مستند به گزارش‌های رسمی نهادهایی مانند بانک مرکزی باشد باز هم نمی‌تواند برای مردم قانع‌کننده باشد.

نتیجه آن خواهد شد که اعتماد مردم به آمارهای مسئولان دولتی هر روز کمتر و کمتر می‌شود. فراموش نکنیم که به دلیل رفتار دولت سابق در این گونه گزارش‌دهی از عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی و استفاده از ابزار آمار برای انحراف افکار عمومی از واقعیت عملکرد دولت، خاطره خوبی در ذهن مردم باقی نمانده و دولت یازدهم اتفاقا باید اصلاح نحوه گزارش‌دهی را به عنوان یکی از رویکردهای جدید خود محور قرار دهد.

علی حسینی - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها