ایده‌ای که قصد دارد با یک گوی دیجیتال هر خانه‌ای را هوشمند کند

نگهبان هوشمند خانه

نمی‌دانم چرا فکر می‌کنیم همیشه پشت یک ایده ناب، فردی ساعی و شاگرد اول وجود دارد، در حالی که خالق بسیاری از ایده‌هایی که دنیا را تکان داده‌اند تنبل‌ها هستند، این به آن معنی نیست که برای سعی و تلاش و ایده دادن، سستی کردن پسندیده است؛ بلکه با در نظر گرفتن این نکته می‌توان دلسرد نشد و امیدوار بود که با مصمم بودن و قرار گرفتن در یک مسیر صحیح و تلاش، می‌توان موفق شد.
کد خبر: ۶۸۴۱۶۶

ایده

مصداق این گفته برای امیل اتفاق افتاد. زندگی مرفه و بزرگ شدن در خانه‌ای که مثل قصر مجلل بود، باعث کم تحرکی وی شده بود تا جایی که گاهی برای برطرف کردن نیازهای اولیه‌اش هم با مشکل مواجه بود. وقتی کم سن و سال بود، آرزو می‌کرد ای کاش می‌شد بدون این‌که از جایش بلند شود، تنها با دستور دادن نیازهایش برآورده شود. این آرزو در دل امیل ماند تا این‌که وارد دانشگاه شد. با ورود به دانشگاه دیگر مانند قبل راحت‌طلب نبود، اما چون آن آرزو در ذهنش ریشه دوانده بود، هرازگاهی به یادش می‌افتاد اما با فکر کردن به آینده بسرعت از یادش پاک می‌شد. یک روز درحال تماشای تلویزیون بود که ناگهان یک آگهی نظرش را جلب کرد. در آن آگهی درباره خانه هوشمند تبلیغ می‌شد. «با نصب سیستم‌های مورد نظر، خانه‌تان هوشمند می‌شود و می‌توانید آن را از راه دور کنترل کنید.» امیل بسرعت با آن شرکت تماس گرفت و جزئیات را پرسید؛ محدودیت‌های زیادی وجود داشت، امکان استفاده در هر خانه‌ای نبود و در نهایت به‌دلیل قیمت بسیار بالا، غیر از خانه‌های افراد متمول نمی‌شد برای اکثریت جامعه کاربردی منطقی از آن متصور شد. جرقه ایده در ذهنش خورده بود؛ دستگاهی بسازد که بتوان به کمک آن همه وسایل خانه را کنترل کرد، درست مانند رویای بچگی‌اش. هنوز هیچ فکری در سر نداشت اما اسم Homey (هومی) را روی ایده‌اش گذاشت اولین قدم را برداشته باشد. او دوست داشت چیزی بسازد که خانه را هوشمند کند ضمن این‌که قیمت پایینی داشته باشد تا هر کسی بتواند از آن استفاده کند.

تلاش

امیل برای عملی کردن ایده‌اش تصمیم جدی گرفته بود. چند سالی بود دستیار صوتی برای تلفن‌های هوشمند ابداع شده بود. تصمیم گرفت تا این قابلیت را به هومی اضافه کند تا بتوان ضمن صحبت کردن به آن دستور دهد کار خاصی انجام دهد. برای این کار او ایده را با یکی از دوستانش که برای تلفن هوشمند برنامه‌نویسی می‌کرد، در میان گذاشت. نتیجه بحث‌هایی که با یکدیگر داشتند این بود که برای کارآمد شدن سیستم باید هومی را با وسیله جادویی (تلفن هوشمند) پیوند داد. تقریبا دیگر همه چیز جور شده و مانده بود طراحی دستگاه و ساخت قطعه‌ای سخت‌افزاری که به بهترین شکل ممکن با دکور هر خانه‌ای هماهنگ باشد.

برای ساخت هومی فکر می‌کرد می‌تواند به هر شکلی آن را بسازد. با این تفکر بدون هیچ هدفی چند طرح روی کاغذ کشید و در نهایت یکی را انتخاب کرد. طرح را با شور و شوق فراوان به دوستی که طراح صنعتی بود، نشان داد اما یاس تنها چیزی بود که در انتها نصیبش شد. آن دوست خاطرنشان کرد که ساخت یک قطعه سخت‌افزاری جدید به همین راحتی‌ها نیست؛ زیرا هزینه‌ها بالاست و باید بارها آزمون و خطا را گذرانده باشد تا در نهایت محصولی بدون نقص تولید شود. امیل خیلی آشفته بود چون این مرحله را دیگر نمی‌توانست با کمترین هزینه و به این آسانی‌ها پشت سر بگذارد. او دلش می‌خواست از همان ابتدا هومی آنچنان مقتدر ظاهر شود که در هر خانه‌ای یکی از آن پیدا شود. مدتی درگیر این مساله بود تا در‌نهایت متوجه شد می‌تواند از سایت‌های جمع سپاری برای پیدا کردن یک طرح درست و حسابی بهره بگیرد. سریع سفارش آن را روی اینترنت قرار داد و منتظر نشست. در این مدت به سایت‌های جمع‌آوری اعانه هم سرکی می‌کشید تا پس از مشخص شدن چارچوب هومی، بی‌درنگ برای آن کمک مالی درخواست کند. پس از مدت زمان کوتاهی و باتوجه به طرح‌های زیادی که علاقه‌مندانی از نقاط مخالف دنیا برایش فرستاده بودند، در نهایت با مشورت همان دوست طراح یکی را برگزید و نمونه اولیه‌ای را ساخت.

با توجه به قابلیت‌هایی که امیل برای هومی در سر داشت، باید قطعات ریز و درشت الکترونیکی مختلفی را درون آن می‌گنجاندند. تامین قطعاتی که اغلب در شرق آسیا تولید می‌شد، کار دشواری بود. غیر از این دو مورد دیگر، چالش‌هایی که امیل با آن روبه‌رو بود کسب مجوزها و تائیدیه‌هایی همچون FCC بود که پروسه‌ای طولانی داشت و زمان‌بندی وی را برای عرضه عمومی با مشکل مواجه می‌کرد.

آینده

با همه مشکلات پیش‌رو امیل نمونه اولیه‌ای را از هومی ساخته و امیدوار است بتواند آن را هر چه زودتر وارد بازار کند. به نظر او لازم نیست برای ایده دادن حتما چیزی را که تا به حال وجود نداشته است، خلق کرد بلکه می‌توان با رفع ایرادها و مشکلات چیزهای موجود هم یک ایده ناب به دست آورد.

هومی چیست؟

هومی وسیله‌ای به شکل یک گوی با قطر 11 سانتی‌متراست که در مرکز آن یک حلقه ال. ای. دی نورانی که به رنگ‌های مختلف درمی‌آید، قرار دارد. این نوار ال. ای. دی با رنگ‌های متضاد بازخوردهای مختلفی درباره شرایط خود به کاربر می‌دهد. هومی در نقطه‌ای از خانه قرار می‌گیرد و به تمامی وسایل قابل کنترل از راه دور منزل متصل می‌شود. برای اتصال به تمامی وسایل قابل کنترل خانه، درون هومی قطعات الکترونیکی گوناگونی به کار رفته است، از جمله گیرنده امواج اینترنت بی‌سیم (وای. فای)، بلوتوث، زیگ بی، زی ویو و حتی اینفرارد. هومی توسط این ماژول‌های ارتباطی که تعداد آنها به هشت می‌رسد، به وسایلی که هر کدام از اینها را درون خود داشته باشند، متصل می‌شود و دستور ارسال می‌کند. غیر از دستگاه‌هایی که پیش فرض قابلیت تعامل با هومی را دارند، می‌توان با استفاده از یک دوشاخه هوشمند در مسیر اتصال به برق وسیله مورد نظر (برای مثال یک چراغ خواب) کاری کرد تا ارتباط باگوی هوشمند برقرار شود. فرستنده اینفرارد به کار رفته درون این وسیله این امکان را فراهم می‌کند تا با قرار دادن آن جلوی تلویزیون، بتوان بدون نیاز به ریموت کنترل سنتی کانال‌ها را عوض کرد و ویژگی هوشمندی را به تلویزیون‌های قدیمی نیز افزود. هومی پس از ارتباط با دستگاه‌های گوناگون به اینترنت هم متصل می‌شود تا به کمک برنامک مخصوص تلفن هوشمند بتوان کارهای افزوده‌ای را با آن انجام داد. از آنجا که این گوی هوشمند قابلیت تعامل صوتی با کاربر را دارد (همچون سیری اپل) در فاز نخست پنج زبان انگلیسی، هلندی، فرانسوی و اسپانیایی درون آن گنجانده شده است. چون برای ساخت هومی از پلتفرم متن باز استفاده شده است، گیک‌ها می‌توانند با نوشتن چند خط کد در محیط جاوااسکریپت نیازهای خود را به دستگاه بیفزایند. برای نمونه می‌توانید به هومی کد دهید تا با ورود دوستتان به خانه با یک تگ NFC موزیک مورد علاقه‌اش را پخش کند. برنامک مخصوص هومی برای دو سیستم عامل اندروید و آی.او.اس عرضه شده و کاربران سیستم‌های عامل‌ دیگر هم می‌توانند از طریق مرورگر خود وارد محیط تعاملی آنلاین این وسیله شوند. به منظور تعامل با کاربر به وسیله صوت از موتور صوتی گوگل برای هومی استفاده شده است.

قابلیت‌های هومی

هومی می‌تواند نور چراغ‌ها را حتی زمانی که در خانه نیستید تنظیم کند، دمای محیط را به حد مطوب برساند و موزیک دلخواهتان را پخش کند.

صبح که از خواب بر می‌خیزید پرده‌ها را کنار بزند، رادیوی صبحگاهی را بگیرد و ایمیل‌های رسیده را بخواند.

قبل از رسیدن شما به خانه، فر را برایتان گرم کند تا با وسایلی که خریده‌اید، غذای خوشمزه‌تان را درست کنید. اگر یخچال‌تان هوشمند باشد، هومی حتی می‌تواند فهرست اقلام مورد نیاز را هم برایتان فهرست کند.

زمان مشاهده تلویزیون، کانال مورد نظر را با یک دستور می‌گیرد، زیر نویس فیلم را نمایش می‌دهد و صدا را کم و زیاد می‌کند.

هنگام ترک خانه، وضع آب و هوا را کنترل می‌کند و می‌گوید که روزی بارانی در پیش خواهید داشت، پس چتر را فراموش نکنید! تمامی وسایل برقی غیرضروری را خاموش می‌کند تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود و پس از بسته شدن در، آن را کنترل می‌کند تا حتما قفل شده باشد.

رامین فتوت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها