اهالی روستای یارآباد از توابع بخش میربگ شهرستان دلفان به دلیل عدم تکمیل خط انتقال از مشکل کمبود آب شرب رنج می برند به طوریکه در آستانه فصل تابستان این مشکل نگرانیها و مشکلات مردم را دوچندان کرده است.
کد خبر: ۶۸۳۸۲۸
رفع مشکل آب روستاییان معطل چهار کیلومتر خط انتقال +عکس

روستای یارآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان در جنوب بخش میربگ و در فاصله 9 کیلومتری فیروزآباد و 32 کیلومتری نورآباد قرار دارد که با جمعیتی بالغ بر هزار و 464 نفر همچنان از کمبود آب آشامیدنی رنج می برد.

با وجود اینکه روستای یارآباد در تقسیمات کشوری در بخش مرکزی نورآباد قرار دارد اما بیشتر نیازها و مشکلات مردم این روستای از طرف شهرهای الشتر و فیروزآباد رفع می شود.

عبدالعلی شاکرمی رییس سابق شورای اسلامی روستای یارآباد و از اهالی این روستا بیکاری جوانان را مهمترین مشکل اهالی این روستا دانست و گفت: بخش عمده جمعیت این روستا را جوانان تشکیل می دهند که به علت عدم وجود امکانات زیرساختی، فرهنگی، ورزشی و همچنین عدم دسترسی به یک شغل مناسب به امید اشتغال به کلان شهرها مهاجرت می کنند که این مهاجرت در سنین جوانی و نوجوانی تبعات و آثار خاص خود را به دنبال دارد.

غلامحسین جمالپور یکی دیگر از اهالی روستای یارآباد تامین آب آشامیدنی مورد نیاز را مشکل جدی این روستا معرفی کرد و گفت: با توجه به جمعیت بالای روستا و عدم پاسخگویی منابع آبی زیر زمینی به نیازهای مردم اهالی این روستا برای تهیه آب اشامیدنی مورد نیاز خود مجبورند به چشمه های حاشیه در چندین متری این روستا مراجعه کند.

سجاد زمانی دهیار روستای یارآباد نیز در تشریح مشکلات اهالی این روستا به بیان اینکه جاده دسترسی این روستا به شهر نورآباد و فیروزآباد وضعیت مناسبی ندارد، گفت: بخش مهمی از راه های مواصلاتی این روستا به شهرهای همجوار دارای آسفالت نامطلوب و فرسوده و نیازمند ترمیم و بهسازی است.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل عدم وجود یک خودرو حمل زباله در این روستا زباله ها و پسماندهای روستائیان توسط خود اهالی و در حریم جاده ها و حاشیه روستا تلمبار می شود که با توجه به فرارسیدن فصل گرما شیوع بیماری های مختلفی را در روستا به دنبال دارد.

ابوالقاسم خسروپور بخشدار مرکزی شهرستان دلفان در جریان بازدید از روستای یارآباد و دیدار با اهالی این روستا با بیان اینکه عملیات گازرسانی این روستا از چند ماه قبل آغاز شده است از تکمیل عملیات گازرسانی روستا تا آغاز فصل سرما خبر داد.

وی در خصوص مشکل تامین آب آشامیدنی مردم این روستا نیز گفت: مشکل آبرسانی به روستای یارآباد با اتصال تقریبی شبکه آ‌برسانی روستا به شبکه داخلی و به صورت نسبی حل شده است و تنها چهار کیلومتر از عملیات الحاق این روستا به شبکه آب رسانی باقی مانده است که در صورت تخصیص اعتبارت لازم تا چند ماه آینده مشکل تامین آب آشامیدنی این روستا حل می شود.

خسروپور در رابطه با مشکل بیکاری و اشتغال جوانان این روستا نیز گفت: بیکاری جوانان یکی از دغدغه ها و مشکلات اصلی اهالی روستاهای بخش میربگ جنوبی است که علت آن عدم وجود صنایع تبدیلی برای عرضه محصولات دامی و همچنین نبود صنابع بسته بندی محصولات کشاورزی است و برای رفع این مشکل نیازمند اعتبارات و نگاه ویژه ملی هستیم.

بخشدار مرکزی دلفان درباره مشکل نظافت و بهداشت محیط روستا که یکی دیگر از مطالبات مردم بود، گفت: با توجه به نبود اعتبارات مشخص در زمینه تخلیه و جابه جایی زباله ها در بخش میربگ جنوبی در صورتی که هر کدام از خانوارهای روستایی ماهانه مبلغ دو هزار و 500 تومان به حساب بخشداری واریز کنند مشکل دفع زباله آنها از طریق اجاره چند دستگاه دفع زباله حل می شود.

خسروپور افزود: خوشبختانه روستای یارآباد علی رغم وجود برخی موانع و مشکلات در بحث تجهیز و نوسازی مدارس،‌ رسیدگی به مشکلات درمانی اهالی از طریق خانه بهداشت، دسترسی به اینترنت، پوشش شبکه صدا و سیما، ‌پوشش خطوط تلفن همراه و ثابت و برق رسانی در وضعیت مطلوبی قرار داد.

وی گفت: در سالهای 91 و 92 نواقص و اختلالات سیستم برق رسانی این روستا با اعتباری بالغ بر 150 میلیون تومان و در قالب طرح هادی برطرف شد به نحوی که در حال حاضر این روستا مشکل قطعی مکرر برق ندارد.

خسروپور همچنین از آغاز عملیات اجرایی طرح هادی این روستا در سال 91 خبر داد و گفت: اجرای طرح هادی در روستای یارآباد از سال 91 آغاز شده و تا کنون درحال انجام است که در این مدت خیابان های اصلی این روستا جدول کشی و به صورت نسبی آسفالت شده اند اما قسمتی از جدول کشی معابر این روستا به صورت غیر اصولی توسط پیمانکار صورت گرفته که می بایست اصلاح شود.

بخشدار مرکزی دلفان افزود: اصلاح خیابان ها و جدول کشی های روستای یارآباد نیازمند صرف هزینه و زمان خاصی است که تا پایان اجرای طرح هادی رفع و رجوع می شود.

وی گفت: حل مشکلات مردم منطقه میربگ جنوبی علی رغم نیازمندی به نگاه ویژه مدیران و مسئولان استانی و کشوری محتاج همت و تلاش مردم در حفظ منابع ملی و امکانات ایجاد شده در روستاهاست.

به هر روی به نظر می رسد رفع مشکلات اهالی روستای یارآباد در بخشهای مختلف از جمله بهسازی بافت فرسوده و نامقاوم روستایی، ایجاد شبکه آبرسانی و گازرسانی، تکمیل طرح هادی روستایی، رفع مشکل جمع آوری زباله های روستا، تکمیل زیرساختهای بخش کشاورزی و بهسازی راه دسترسی به روستا مواردی است که باید مورد توجه متولیان و تصمیم گیران قرار بگیرد چرا که رفع مشکلات روستاها ضمن کمک به رفاه روستائیان از افزایش مهاجرت و تبعات نامطلوب این پدیده جلوگیری خواهد کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها