گفت وگوی صاحبنظران اقتصادی با جام جم آنلاین:

سرمایه گذاران خارجی فقط با دولت وارد معامله می شوند نه بخش خصوصی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه کد سهامداری برای سرمایه گذاران خارجی در هفت روز کاری صادر می شود، گفت: ابزارهای مالی اسلامی مبتنی بر شریعت طراحی شده است.
کد خبر: ۶۸۲۵۷۵
سرمایه گذاران خارجی به بورس ایران می آیند

علی صالح آبادی با اشاره به اجلاس «IFN» سرآغاز توسعه همکاری های بازار سرمایه ایران با بازارهای مالی اسلامی گفت: ماده 43 قانون اساسی به این موضوع تأکید کرده که سیستم مالی ایران باید مطابق با قوانین اسلامی و متمرکز بر شریعت باشد، به همین ترتیب بازار سرمایه ایران نیز با تکیه بر این ماده قانونی، ابزارهای مالی اسلامی خود را مبتنی بر شریعت طراحی کرده است.

وی افزود: بسیار خرسندم که ایران میزبان نخستین دوره اجلاس سرمایه گذاری اسلامی در ایران است و این مهم موجب می شود که کارشناسان بازارهای بین المللی با پتانسیل های بازار سرمایه ایران بیشتر آشنا شده و تبادل اطلاعات، تجربیات و نظرات بین شرکت کنندگان صورت گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارائه توضیحاتی در خصوص بازار سرمایه ایران، گفت: پس از انقلاب اسلامی 1357 در ایران، بازار سرمایه با تغییر در ساختار قوانین، در راستای پیاده سازی ابزارهای اسلامی اقداماتی شایسته ای انجام داد.

صالح آبادی با اشاره به طراحی و پیاده سازی ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه ایران در طول سال های اخیر، افزود: صکوک مشارکه در سال 1994 میلادی در ایران پیاده سازی شد و در همان سال شهرداری تهران در حدود 40 میلیون دلار از این اوراق را منتشر کرد. پس از این اقدام شهرداری تهران، استقبال از این اوراق به حدی رسید که هم اکنون شاهد انتشار حدود 35 هزار میلیارد دلار از این اوراق در بازار سرمایه ایران هستیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص این ابزار گفت: پس از انتشار موفق اوراق صکوک مشارکه، شاهد انتشار اوراق اجاره در بازار سرمایه بودیم که هم اکنون نیز اوراق مرابحه به عنوان عضو جدیدی به این ابزارهای مالی مبتنی بر شریعت پیوسته است.

وی با اشاره به روند بازار سرمایه، افزود: رشد بازار سرمایه در سال های اخیر بسیار چشمگیر بوده و در سال گذشته ارزش بازار از 88 هزار میلیارد دلار آمریکا به 213 هزار میلیارد دلار آمریکا رسیده و بازدهی 100 درصدی را عاید سرمایه گذاران کرده است.

صالح آبادی در خصوص اوراق آتی به عنوان ابزاری مالی اسلامی گفت: اوراق آتی و اوراق مشتقه سکه طلا یکی دیگر از ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه است که مبتنی بر شریعت بوده و با استقبال مناسبی رو به رو است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شرکت های موجود در بازار سرمایه، افزود: در حدود 8 شرکت تأمین سرمایه که نقش بسیار مهمی را در تأمین مالی بنگاه های اقتصادی ایفا می کنند در بازار سرمایه وجود دارند.

وی در خصوص صندوق های سرمایه گذاری نیز گفت: بازار سرمایه ایران میزبان 130 صندوق سرمایه گذاری است که این صندوق ها و ETF ها به دو نوع درآمد ثابت و درآمد متغیر تقسیم می شوند که ابزاری مناسب برای سرمایه گذارانی هستند که خواهان ریسک کمتری در معادلات اقتصادی خود هستند.

صالح آبادی با اشاره به روند خصوصی سازی و اصل 44 در سال های اخیر گفت: رویکرد خصوصی سازی در ایران مبتنی بر اصل 44 است که هم اکنون شاهد خصوصی شدن بسیاری از شرکت های دولتی و بزرگ و ورود آنها به بازار سرمایه کشور هستیم که به این ترتیب بازار ایران دارای تنوع بسیار زیادی از صنعت های مختلف است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران، افزود: ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه ایران با قوانین سرمایه گذاری خارجی بسیار آسان خواهد بود و کد سهامداری برای آنها به راحتی طی 7 روز کاری صادر خواهد شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها