گرایش مادران به سزارین سلامت مادر و کودک را تهدید می‌کند

کاهش شدید آمار زایمان طبیعی در قزوین

در طی سال های اخیر و همزمان با افزایش سطح سواد بهداشتی و درمانی خانوارها، نظام سلامت با رویدادی تازه اما نه چندان مطلوب به نام سزارین مواجه شده که این روند در استان قزوین نتیجه ای بهتر از کاهش شدید آمار زایمان طبیعی، افزایش غیر استاندارد عمل سزارین و شیوع عوارض ناشی از آن نداشته است.
کد خبر: ۶۸۱۲۷۲
کاهش شدید آمار زایمان طبیعی در قزوین

بررسی ها نشان می دهد به رغم همه گشایش هایی که علم روز و فناوری پزشکی در حوزه سلامت و بهداشت ایجاد کرده، تهدید حوزه سلامت نه تنها کاهش نیافته، بلکه سیری صعودی داشته و در کنار برخی تهدیدات تحمیلی ناشی از پیشرفت علوم در قرن بیستم همچون حوادث ناشی از رانندگی یا بیماری های جدید و ناشناخته ای که از امواج نشأت می گیرند، استقبال بشر امروز از برخی بحران های سلامت با گرایش به سمت عادات نادرست زندگی و الگو گیری غلط، نگرانی ها را دوچندان می کند.

روند شتابنده ای که زنان قزوینی را هر روز بیش از پیش به عمل سزارین راغب کرده، موجب ایجاد سیلی از نگرانی در خصوص سلامت زنان و کودکان شده که مسئولان را به اندیشیدن راهکار ناچار می کند.

بررسی ها نشان می دهد سبک زندگی زنان در دهه های گذشته، به دلیل به کارگیری راهکارهای طبیعی در نوع زندگی، مهم ترین عامل در حفظ سلامت آنها بوده در حالی که همین آمارها حاکی از ابتلای زنان قرن بیستم به انواع و اقسام بیماری ها در سنین میانسالی و حتی جوانی است، بیماری هایی که گاه بر اثر دخالت در طبیعت خدادادی و آناتومی بدنی صورت می گیرد و به همان میزان بر عملکرد صحیح آن اخلال ایجاد می کند.

عواملی چون چشم و هم چشمی، نگرانی های بی مورد، بی اطلاعی از ساختار فیزیکی زن و اهمیت زایمان طبیعی در سلامت مادر و نوزاد و عواملی از این دست سبب شده، تا در سال های اخیر آمار مربوط به عمل سزارین در قزوین به نحو نگران کننده ای افزایش یابد، این در حالی است که مهمترین مزیت زایمان طبیعی نسبت به عمل سزارین حفظ سلامت جسمانی مادر و بی نیازی به بیهوشی و حذف دوران نقاهت پس از عمل جراحی است.

ماماها زایمان طبیعی را توصیه می کنند

اعظم فاضل کارشناس مامایی در خصوص انتخاب شیوه زایمان از سوی زنان در سال های اخیر، گفت: بسیاری از زنان به دلایلی نظیر ترس از درد زایمان طبیعی، به صورت پیش فرض جراحی سزارین را انتخاب می کنند، در حالی که ممکن است جسم آن ها برای یک زایمان طبیعی خوب آماده باشد.

وی با اشاره به این مطلب که اغلب زنان به بهانه هایی چون افتادگی رحم و مثانه، از زایمان طبیعی خودداری می کنند، افزود: اگر معاینات نشان دهد که در زن باردار زایمان طبیعی روال طبیعی و پزشکی خود را طی می کند، لگن زن باردار از اندازه مناسب برخوردار باشد و نوزاد خیلی درشت نباشد، ما زایمان طبیعی را به فرد توصیه می کنیم، چرا که یقین داریم از هر حیث مناسب تر است. اما در شرایطی که وضعیت جسمانی زن برای زایمان طبیعی مناسب نباشد، معتقدیم یک سزارین مناسب، به مراتب عوارض کمتری نسبت به یک زایمان طبیعی سخت دارد.

دو دلیل اصلی گرایش مادران جوان به عمل سزارین

بهناز سیمیاری، کارشناس مامایی نیز گفت: به طور کلی کار فرهنگی و آموزشی برای دختران جوان در این مورد بسیار ناچیز بوده و در حال حاضر علاوه بر درد گریزی، این روش به عنوان یک روش مدرن و با کلاس در بین جوان ها شناخته می شود. در شرایطی که زایمان سزارین با داشتن عوارض بیهوشی، احتمال نیاز به تزریق خون به دلیل خونریزی در این جراحی، عوارض روانی و عفونت در مادران و مشکلات تنفسی در نوزاد روشی نیست که انسان بالغ و عاقل بدون داشتن دلیل موجه پزشکی به سراغ آن برود.

سیمیاری با مقصر شناختن پزشکان زنان و زایمان به عنوان دلیل دوم افزایش روش سزارین، افزود: پزشکان زنان از قبل جراحی سزارین درآمد کلانی را به دست می آورند، به همین دلیل در بیشتر مواقع به جای توجیه بیمار به زایمان طبیعی انتخاب آن ها در روش سزارین را به راحتی پذیرا بوده ودر مواقعی از این انتخاب استقبال نیز می کنند و جراحان همچنین از پیگیری زایمان ها توسط ماما ها در بیمارستان جلوگیری می کنند.

این کارشناس مامایی گفت: هرچند به دلیل درآمد پایین زایمان طبیعی به نسبت زمان و انرژی که ماما باید در فرآیند زایمان طبیعی بگذارد، خود ماماها عطای زایمان طبیعی را به لقای آن می بخشند. همچنین وجود تبعات قانونی وسخت گیری ها و ودیعه های هنگفت تعیین شده توسط پزشک قانونی در صورت به وجودآمدن مشکل در زایمان طبیعی خطر انجام این عمل برای ماما بالا رفته و خود به گسترش موج عمل سزارین منجر می شود.

ترس؛ عامل فرار از زایمان طبیعی

یکی از زنان هم استانی که برای زایمان دوم خود به بیمارستان کوثر مراجعه کرده است، گفت:ر اولین زایمان با وجود آن که از نظر فیزیکی توان زایمان طبیعی را داشتم به توصیه پزشک متخصص و البته ترس از درد زایمان، سزارین را انتخاب کردم، اما بعد از زایمان علاوه بر سپری کردن دوران سخت نقاهت، عوارضی زیادی را تجربه کردم و اینک که بعد از دوسال فرزند دومم در راه است، به دلیل جراحی قبلی نمی توانم زایمان طبیعی داشته باشم.

وی که مایل به بیان نامش نبود، افزودد: اگر دوبار فرصت انتخاب داشته باشم به طور قطع زایمان طبیعی را انتخاب می کنم، چون خیلی زودتر از زمان عادی می توانم به روال زندگی طبیعی برگردم. در جراحی سزارین قبلی عوارضی چون عفونت بخیه ها، مدت طولانی استراحت و از بین رفتن تناسب اندام را تجربه کردم و در حال حاضر نیز احتمال ایجاد این عوارض در این زایمان برایم وجود دارد.

شیوع زایمان سزارین نتیجه نگاه تاجر مسلک برخی پزشکان است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد به روند فزاینده و نامطلوب گرایش زنان به سزارین در این باره گفت: طبیعت خلقت زن به گونه ای است که بر اساس ویژگی های زایمان طبیعی سلامت مادر و کودک تضمین می شود، اما در حال حاضر نگاه کاسب کارانه برخی پزشکان تاجر مسلک به موضوعات حوزه سلامت سبب شده تا آمار سزارین از رقم استاندارد خود پیشی گیرد.

سید محمدحسن ابوترابی‌فرد با اشاره به این که عمل سزارین به دلایلی چون چشم و هم چشمی میان زنان قزوینی فراگیر شده، افزود: متاسفانه مشاهده می شود که بسیاری از ماماها از مسئولیت خود کنار کشیده اند و زایمان به پزشکان واگذار شده است. در حالی که زنان نسل گذشته این اقدام را نمی پسندیدند و حاضر نمی شدند خود را به تیغ جراحی بسپارند.

وی با اشاره به این که عمل سزارین به صورت کلی نفی نمی شود، افزود: در برخی موارد استثناهایی وجود دارد که انجام این نوع عمل را الزامی می کند، اما به عنوان یک رویه چندان مطلوب نیست و می بایست تغییر کند.

نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی همچنین به دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد داد در حوزه ترویج زایمان طبیعی و ارائه خدمات به این گونه افراد به عنوان پایلوت در سطح کشور پیشگام باشد تاشاهد آثار مطلوب این طرح باشیم.

به طور کلی در کشور هایی که وارد کننده علم و فناوری هستند، فرهنگ و تفکر صحیح به منظور استفاده از این علوم وارد نشده و در نتیجه استفاده از این انتخاب ها نه تنها به بهبود شرایط و رفع مشکلات منجر نشده بلکه خود عامل عواقب نامطلوب تری شده است.

سزارین به عنوان روشی که باید در شرایط استثناء و در مواردی که جان نوزاد و مادر در خطر است مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که اکنون در کشور ما این روش بدون دلایل موجه پزشکی و بدون آگاهی از عوارض آن جایگزین روش طبیعی زایمان شده و رشد بی سابقه ای پیدا کرده است.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، افزایش سزارین در ایران بیش از سه تا چهار برابر میزان استاندارد جهانی است. مسیری که دولت به منظور رایگان کردن زایمان طبیعی طی کرده است، اقدام خوبی در راستای افزایش رغبت عمومی به زایمان طبیعی است، به ویژه آن که هزینه های عمل سزارین و بستری در بیمارستان بسیار بالا است. اما این مسئله ضرورت آگاهی رسانی و تلاش در راستای افزایش سواد و فرهنگ عمومی را دو چندان می کند تا با همکاری حوزه نظام سلامت برای توقف این روند و رسیدن به الگوی استاندارد، گام موثری برداشته شود.

مادران گرامی سلامت خود و فرزندانتان در گرو زایمان طبیعی با توصیه های دینی و اسلامی است که سلامت اینده جامعه را نیز تصمین می کند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها