امروز 2 خرداد 1393 خورشیدی برابر با 23 رجب 1435 هجری و 23 می 2014 میلادی است. اتفاقات مهمی که در این روز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۶۷۶۵۰۰
امروز جمعه دوم خرداد  1393 در تاریخ

هجری شمسی

2 خرداد 1300

بین احمدشاه قاجار و سیدضیاءالدین طباطبایی ـ رئیس الوزراء ـ مشاجره‌ای درگرفت. شاه به وی تکلیف کرد استعفا کند و سید ضیاءء نپذیرفت و گفت مرا عزل کنید.

2 خرداد 1329

یک قرارداد نظامی بین ایران و امریکا با نام «معاهده دفاعی‌» به امضاء رسید. در این قرارداد افزایش فعالیت نظامی امریکا در ایران‌، افزایش مستشاران نظامی و تحویل اسلحه و مهمات جدید امریکایی پیش‌بینی شده بود.

2 خرداد 1345

جتهای جنگی عراق یک دهکده مرزی و پاسگاه ژاندارمری ایران را بمباران و ویران کردند.

2 خرداد 1363

. با تصویب مجلس شورای اسلامی وزارت دفاع ملی به وزارت دفاع تغییر نام داد.

2 خرداد 1376

انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری در ایران برگزار و طی آن حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی به ریاست جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

2 خرداد 1377

سنای امریکا لایحه تحریم شرکتهای طرف قرارداد تسلیحاتی با ایران را تصویب کرد.

هجری قمری

23 رجب 1299

سیدحسین کوه کمره ‏ای عالم بزرگ شیعی درگذشت. نسب وی با 24 واسطه به امام حسین(ع) می‏رسید. او پس از فراگیری مقدمات راهی نجف اشرف شد و سال‏ها در عتبات عالیات از محضر شیخ کاشف الغطاء، شیخ محمدحسن صاحب جواهر و شیخ انصاری بهره‏مند شد. آیت‏اللَّه کوه کمره‏ای در فقه و اصول استاد بود و پس از مرحوم شیخ انصاری از زعمای حوزه‏ی عراق به شمار می‏رفت و قسمتی از بلاد جهان تشیع از ایشان تقلید می‏کردند. گویند بیش از 800 نفر از فُضلای بزرگ در محضر درس او حضور می‏یافتند. حضرات آیات میرزا موسی تبریزی و شیخ حسن مامقانی از جمله شاگردان این فقیه فرزانه بودند. آیت اللَّه کوه کمره‏ای هم‏چنین رساله‏هایی در باب عبادات، فروع دین و احکام حلال و حرام به رشته‏ی تحریر در آورده است. وفات این عالم ربانی در نجف اشرف واقع شد و در مقبره‏ای که به نام خودش و در مقابل مقبره‏ی استادش، محمدحسن نجفی صاحب جواهر، قرارداشت به خاک سپرده شد.

میلادی

23 می 1618

جنگ‏های سی ساله مذهبی در اروپا آغاز شد. ظهور مذهب پروتستان در اوایل قرن شانزدهم میلادی، شکاف عمیقی بین پیروان مسیحیت به وجود آورد و کاتولیک‏ها و پروتستان‏ها در طول سده‏های پس از آن، بارها با هم به نزاع و نبرد پرداختند. یکی از جنگ‏های معروف طرفداران پروتستان با کاتولیک مذهبان، در دهه دوم قرن هفدهم میلادی به وقوع پیوست و در حدود سی سال به طول انجامید. در روز 23 مه 1618م، پروتستان‏های چک که از محدود شدن آزادی‏هایشان توسط فردیناند دوم، امپراتوری مقدس روم نگران بودند، دو فرستاده وی را به قتل رساندند و به این ترتیب جنگ‏های سی ساله مذهبی در اروپا آغاز شد. این جنگ‏ها که عمدتاً در آلمان روی داد، فراز و نشیب‏های زیادی داشت. در طول جنگ، کشورهای فرانسه، سوئد و دانمارک در حمایت از پروتستان‏ها و دولت اسپانیا و امپراتوری روم به طرفداری از کاتولیک‏ها وارد جنگ شدند. جنگ‏های سی ساله مذهبی اروپا در نهایت، با انعقاد پیمان وستفالی در سال 1648م خاتمه یافت، اما اسپانیا و فرانسه تا امضای پیمان پیرْنِه در سال 1659م با هم درگیر بودند. جنگ‏های سی ساله، علاوه بر ویرانی و تجزیه آلمان و نیز تضعیف امپراتوری مقدس روم، قدرت یافتن فرانسه را در پی داشت. در این جنگ‏ها اگر چه نزاع دیرینه دو مذهب کاتولیک و پروتستان نقش مهمی داشت، اما عواملی چون اختلاف‏های ارضی و سیاسی دولت‏های این قاره نیز در شروع و ادامه جنگ، بسیار مؤثر بود.

23 می 1915

ایتالیا به عرصه جنگ جهانی اول ورود کرد. مهم‏ترین تحول سیاسی در اروپا در نیمه اول سال 1915م، ورود ایتالیا به جنگ جهانی اول بود. ایتالیا در 23 مه 1915م، بدون دلیل موجه و فقط به امید بهره‏برداری سیاسی و توسعه قلمرو حکومت خود به اتریش اعلان جنگ داد. پس از چندی، دولت ایتالیا به امپراتوری عثمانی نیز اعلان جنگ داد و آتش جنگ را فروزان‏تر کرد. با این حال، علی‏رغم پیروزی متفقین، که ایتالیا در کنار آنان می‏جنگید، این کشور نصیبی از جنگ نبرد و با وارد کردن 5/5 میلیون نفر از مردم خود، به صحنه نبرد، نزدیک به هفت‏صد هزار ایتالیایی را به کشتن داد.

23 می 1949

جمهوری فدرال آلمان پس از جنگ جهانی دوم توسط متفقین تشکیل شد. پس از اشغال کشور آلمان توسط کشورهای متفق در پایان جنگ جهانی دوم، بر سر اداره و کنترل بخش‏های آن، اختلافاتی روی داد که در سال‏های 1948 و 1949م به بحرانی میان شوروی و سه کشور امریکا، فرانسه و انگلستان انجامید و زمینه‏های تقسیم آلمان را فراهم ساخت. در این میان، مهم‏ترین تحولی که در روابط شرق و غرب، پس از تشکیل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روی داد، وحدت سیاسی و اقتصادی سه بخش اشغالی کشورهای غربی در آلمان و تأسیس دولت جمهوری فدرال آلمان است. تشکیل جمهوری فدرال آلمان در روز 23 مه سال 1949م در اجتماع نمایندگان بخش‏های اشغالی سه کشور غربی در شهر بُن اعلام و دکتر کُنراد آدنائر رهبر حزب جدید التاسیس دموکرات مسیحی آلمان، که از اوایل قرن بیستم نقش فعالی در سیاست آلمان بازی می‏کرد در سن 73 سالگی به ریاست حکومت جدید آلمان انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها