مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با گروه ۱+۵ در پاسخ به این سوال که چرا در این دور مذاکرات که قرار بود به نگارش متن منجر شود این اتفاق نیفتاد؟ گفت: از ابتدا می دانستیم این مذاکرات بسیار سخت خواهد بود و فاصله میان دیدگاه‌های دو طرف به اندازه ای است که نزدیک شدن آن دو نیاز به زمان طولانی ابتکارات و تلاش دارد.
کد خبر: ۶۷۴۷۰۲
گمانه زنی‌های داخل کشور کمکی به مذاکرات هسته‌ای نمی‌کند

به گزارش واحد مرکزی خر ، سید عباس عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: در طول سه دوره مذاکرات گذشته در وین سعی کردیم دیدگاه ها به هم نزدیک شود موضوعات مختلف بر روی میز است که هر کدام شاخه های مختلفی دارد و باید درباره همه آنها تفاهم شود.

وی گفت: احساس ما این بود از دور چهارم مذاکرات قادر خواهیم بود وارد نگارش متن شویم و تفاهمات بر روی کاغذ بیاید اما مشخص شد اختلافات هنوز به قوت خود باقی است و نیاز به مذاکرات بیشتری برای نزدیک تر کردن دیدگاه ها دارد.

عراقچی افزود: در این دور مذاکرات فشرده ای در همه سطوح انجام شد هم دو جانبه و همه چند جانبه برای نزدیک کردن دیدگاه ها اما نتیجه این شد که هنوز آماده نوشتن متن نیستیم و نمی شود انتظار داشت درچند جلسه مذاکره بتوان به تفاهم رسید .

وی افزود: درباره متن هیچ پیشرفت ملموسی نداشتیم در قسمت شکلی متن تقریبا به نگاه مشترک رسیدیم که عنوان توافق چه باشد.روی مقدمه متن کمی کار کردیم که شامل اصول راهنمای توافق است توافق ژنو کار ما را در این باره آسان کرد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با گروه 1+5 گفت: دیدگاه ها در مورد مقدمه به هم نزدیک شد اما درباره اصل توافق درباره اینکه چه موضوعات و زمان بیشتری باید باشد بحث کردیم و کمی فضای مشترک در این باره داریم .

عراقچی افزود: اما قسمت اصلی که همان محتواست بحث های مفصلی کردیم اما پیشرفتی نکردیم و این عجیب و غریب نیست همه مذاکرات گسترده این چنین است.جدی هستیم که مذاکرات را ادامه دهیم، آخر خرداد دور بعدی مذاکرات است شاید قبل از آن هم بصورت فوق العاده مذاکراتی برگزار کنیم.

وی تأکید کرد: تلاش می کنیم در گام بعد پیشرفت داشته باشیم.توافق ژنو کلیات بحث را مشخص کرد اما این مشخصه ها را تبدیل به توافق کردیم کار سنگینی است.

عراقچی گفت: توافق ژنو غنی سازی ما را با محدودیت هایی که منطبق بر نیاز ایران باشد پذیرفته است یکی از کارهای فعلی این است که این محدودیت ها را مشخص کنیم .

وی اظهارداشت: درخصوص راکتور تحقیقاتی اراک توافق ژنو می گوید باید نگرانی های مربوط به این نیروگاه برطرف شود اما اینکه چگونه برطرف شود جای بحث است.در باره راکتور آب سنگین نگرانی هایی وجود دارد چون راه ساده ای برای رسیدن به بمب اتمی است ما معتقدیم می توان ازطریق فناوری این نگرانی را از بین برد برای مثال تولید پلوتونیوم را به حداقل برسانیم اما ماهیت آب سنگین اراک باید حفظ شود این جزو خطوط اصلی ماست.

وی گفت: جلسات متعدد کارشناسی میان دو طرف برگزار شد اما هنوز باید روی راه حل ها کار کرد .

عراقچی افزود: دو طرف به صراحت گفته اند رازداری شدید را در مذاکرات دنبال می کنند از این رو فضا برای گمانه زنی فراهم شد.طبیعی است خبرنگاران و تحلیل گران واردگمانه زنی و حدس زدن شوند.

وی گفت: توصیه می کنم ازاین گمانه زنی ها خودداری شود و تحت تاثیر آن هم قرار نگیرند.

عراقچی افزود: بیشتر این گمانه زنی ها بویژه در خارج از کشور باهدف مشخصی انجام می شود و تلاش می کنند به مذاکرات جهت دهند و عقاید خود را تحمیل کنند.گمانه زنی های داخل کشور هم هیچ یک کمکی به این مذاکرات نمی کند.

وی گفت: برای مثال درباره نیروگاه اراک استفاده از فناوری می تواند نگرانی ها را برطرف کند ونیاز به بحث فنی جدی دارد که در حال انجام است و گمانه زنی کمکی نمی کند .

مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای افزود: اطمینان می دهم هیچ کدام از طرحها که ارائه شده قدرت راکتور اراک را کاهش نمی دهد. مضحک است که می گویند قدرت نیروگاه از 40 به 10 مگاوات کاهش می یابد چنین چیزی نیست و آنهایی که این موضوع را رواج می‌دهند اهداف دیگری دارند.

عراقچی گفت: اختلافات در همه موضوعات وجود دارد دقیق نمی توان گفت چه تعداد موضوع است برخی موضوعات به شاخه های مختلف تقسیم می شود.مهم تعداد موضوعات نیست بلکه مهم این است که درباره همه باید تصمیم گیری کنیم.

وی افزود: درباره همه موضوعات اختلاف نظر وجود دارد و در مورد هیچکدام به تفاهم نرسیدیم توافق حاصل نمی شود مگر اینکه روی همه موضوعات تفاهم شود تفاهم بر روی یک یا چند موضوع ایجاد نمی شود بلکه باید روی همه موضوعات تفاهم شود.

وی تاکید کرد: پیشرفت محسوسی در مذاکرات اخیر نداشتیم اما فضای مذاکرات جدی است هنوز خطوط قرمز دو طرف در برخی موارد با هم تلاقی دارند .

عراقچی گفت: طرف مقابل ما تاکنون تصمیمات سختی گرفته اند دادن امتیاز غنی سازی به ایران تصمیم سختی بود و بازهم باید تصمیم سختی بگیرند از جمله کنار گذاشتن ابزار تحریم و تهدید این 2 ابزار هرگز کاری نمی کند ملت ایران به زبان تکریم و احترام جواب می دهد .

وی افزود: براساس قوانین بین الملل حقمان را از کسی نمی خواهیم بلکه می خواهیم به حق و حقوق ما احترام گذاشته شود.حتما به دنبال توافق و تفاهم هستیم البته تفاهمی که حقوق ملت ایران را تامین کند و با این هدف پیش می‌رویم اصول ما تغییر نکرد و ثابت است و به دنبال سیاست بازی و کاسب کاری نیستیم .

عراقچی گفت: حقوقی برای ملت ما وجود دارد و خط قرمز اول ما تثبیت این حقوق است و از آن کوتاه نمی آئیم.از ابتدای مذاکرات ژنو هم این خطوط را بیان کردیم و از این خطوط و اصول کوتاه نخواهیم آمد .

وی افزود: غنی سازی باید ادامه یابد مواد از کشور خارج نخواهدشد راکتور اراک آب سنگین هم باقی خواهد ماند .

عراقچی گفت: امیدواریم به توافق برسیم اگر حتی به توافق نرسیم فاجعه ای رخ نمی دهد .

ترجیح ماست که تا 30 تیر به توافق برسیم اگر برسیم خوب است اما اگر به توافق نرسیم به تلاش ادامه خواهیم داد.

اگر تا پایان یک سال هم به توافق نرسیدیم خوب نرسیم اصول وحقوق مردم ما برای ما بسیار مهم است .

عراقچی گفت: اگر به توافق هم نرسیم علت آن را با جزئیات به مردم خواهیم گفت .

زیاده خواهی خصلت قدرتهای بزرگ است و مقاومت در مقابل زیاده خواهی خصلت مردم ایران و طبیعی است در مذاکرات با زیاده خواهی مواجه می شویم و ما در مقابل آن ایستادگی خواهیم کرد.

وی افزود: پذیرفتیم که در برنامه هسته ای خواهان اعتمادسازی کنیم و در این اعتماد سازی ممکن است محدودیت ها و نظارت های موقتی را قبول کنیم و البته آنچه که نیاز ماست ادامه می یابد.

عراقچی در ادامه گفت: مذاکرات از نظر ما در مسیر درستی قرار دارد و با این مسیر می توان به تفاهم رسید به شرطی که در طرف مقابل واقع بینی وجود داشته باشد .

وی افزود: یکی از خطوط قرمز ما دانش فنی ماست وعاملی نمی تواند ما را محدود کند و در بحث تحقیق و توسعه متوقف نمی شویم .

عراقچی گفت: علم وفناوری متعلق به ایران است و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد از نظر ما تحقیق و توسعه به معنای عام در حوزه هسته ای جزو مسایلی است که قابل مصالحه نیست.

وی افزود: باید میان برنامه های دفاع کشوی و موضوع پی ام دی تفاوت قایل شد برنامه های دفاعی کشور به هیچ وجه موضوع مذاکره نبوده و نیست ونخواهد بود اما پی ام دی یا ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران موضوعی دیگر است، برخی ادعاها وجود دارد که گذشته برنامه هسته ای ایران ابعاد نظامی داشت که کاملا غلط و کذب است .

عراقچی گفت: از آنجا که به خود و برنامه مطمئن هستیم مشکلی از این جهت برای همکاری با آژانس بین المللی اتمی نداریم اما اینکه به این بهانه بازرسی هایی از جاهایی که ضرورت ندارد شود نمی پذیریم .

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان افزود: براساس توافق پارسال به سوالات آژانس پاسخ می دهیم آخرین موضوع چاشنی های انفجاری هسته ای بود که اعلام کردند که ایران بر روی آن کار کرده است.ما به سئوالات آژانس در این باره پاسخ روشن دادیم و پاسخ می دهیم.

عراقچی گفت: اجازه نمی دهیم به بهانه سئوالات گذشته سوء استفاده شود و به مسایل دیگر گره زده شود.

وی افزود: همه مصمم هستند تا قبل از پایان شش ماه توافق نهایی حاصل شود احتمالا در چند روز آخر قبل از پایان شش ماه اگر توافق حاصل نشود برای تمدید شش ماه دوم چاره اندیشی می شود.

عراقچی گفت: هیچ وقت به نیات طرف های مقابل خوشبین نبوده ایم و ادامه مذاکرات همواره با این نگاه بدبینی بود اما به نتیجه امیدواریم اینکه طرف مقابل ما جدی است یا خیر باید بگویم تاکنون نشانه ای که حاکی از آن باشد که آنها جدی نیستند ندیدیم ما همه حرکت های آنها را تحت نظر داریم .

وی افزود: اگر حرکتی را شاهد باشیم که حاکی از عدم صداقت و عدم وجود اراده سیاسی برای تفاهم نهایی شود روی رفتار ما تاثیر خواهد گذاشت و مطابق با آن رفتار می کنیم .


عراقچی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در گفتگوی آینده وزرا بیایند برای مذاکره؟گفت: این احتمال پیش بینی شده است و انتظار می رود این 6 کشور با صدای واحد با ما مذاکره کنند و هماهنگ باشند و وظیفه این هماهنگی با خانم اشتون است.یک نگرانی داریم و به خانم اشتون گفتیم که درست است ما با اشتون مذاکره می کنیم اما حاضر نیستیم یک مذاکره را دو بار انجام دهیم .

وی افزود: این حادثه در توافق ژنو رخ داد و یکی از اعضای گروه مقابل این بازی را شروع کرد و توافق را متوقف کرد و ما به خانم اشتون گفتیم این وظیفه شماست که هماهنگی را میان خود ایجاد کنید و معقول نیست ما روی متنی تفاهم کنیم و کسی زیر ان بزند.

عراقچی گفت: به آنها گفتیم این موارد نباید دوباره اتفاق بیافتد ممکن است در مقطعی لازم باشد وزرای خارجه شش کشور در مذاکرات حضور یابند و مسیر مذاکره این موضوع را مشخص می کند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها