حتی در کشورهای پیشرفته هم درباره امنیت و مسائل ملی، دغدغه‌ دارند

روحانی: برای مقابله با تهاجم فرهنگی شجاعانه وارد میدان شویم

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که دوران پیام‌های یکطرفه به سر آمده است، گفت: چرا در موضوع سایبری این همه در تزلزل هستیم و چرا به جوانانمان اعتماد نمی‌کنیم؟
کد خبر: ۶۷۴۶۴۰

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن روحانی در مراسم پایانی چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات(فاوا)، دنیای ارتباطات و اطلاعات را دنیای عجیب و غریبی دانست و گفت: این‌که در هر دقیقه یک میلیون و 800 هزار لایک را در فیسبوک شاهدیم، این‌که تنها در گوگل در هر دقیقه دو میلیون نفر از این خدمات استفاده می‌کنند، این‌که در هر دقیقه 70 ساعت فیلم وارد یوتیوب می‌شود و در همان زمان یک میلیون و 300 هزار نفر این فیلم‌ها را می‌بینند یا دانلود می‌کنند، این به معنای یک تحول بزرگ در دنیای امروز است.

روحانی افزود: گرچه نامش فضای مجازی است و ما با خود افراد در این فضا برخورد نمی‌کنیم، اما آثار این فضا بر جامعه و کشور، حتی بر سبک زندگی مردم کاملا عینی است.

رئیس‌جمهور گفت: باید دنیای سایبری را به عنوان یک فرصت ببینیم و تلقی کنیم، امروز این فضای سایبری در اختیار این همه جوان تحصیلکرده است تا بتوانند هویت ایرانی ـ اسلامی را پاس بدارند.

رئیس‌جمهور افزود: سال‌های اول انقلاب، ورود ویدئو به کشور به عنوان یک دغدغه ما بود که چگونه با ورود آن ایمان و هویتمان را حفظ کنیم، اما دیدیم که ویدئو آمد، فراگیر شد و در همه خانه‌ها رخنه کرد، اما در ایمان جوانان اثری که نگذاشت هیچ، بلکه حضورشان در مسجد و دعا و در مظاهر انقلابی و راهپیمایی‌ها بیشتر شد، به جبهه دفاع رفتند و افتخار آفریدند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که بعدها دچار غصه‌ای دیگر شدیم و این پرسش در ذهن ما آمد که با ماهواره چه کنیم و اگر خدای ناکرده تلویزیونی با دیشی به صورت مخفی یا آشکار توانست شبکه‌ای دیگر را بگیرد چگونه می‌توان اسلامیت و ایرانیت را در میان جوانان نگه داشت، گفت: ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام‌ها و بالکن‌ها شروع شد، اما تاثیرگذار نبود.

روحانی افزود: آمدن ماهواره نیز نه در ایمان مردم و نه در معنویت آنها تأثیری نگذاشت.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که امروز ظاهرا غصه دیگری ما را درگیر کرده است، گفت: این غصه اینترنت است و این‌که با اینترنت و جوان کاربر ایمیل و موبایل در نسل‌های سه و چهار آن چه کنیم.

روحانی افزود: من عرض می‌کنم باید به جوان‌ها اعتماد کنیم، باید به نسل جوان اعتماد کنیم، چراکه جوانان ما دارای فطرت پاکی هستند و ایران را با همه وجود دوست دارند.

رئیس‌جمهور گفت: جوانان ما به اسلام، ائمه اطهار و اهل‌بیت(ع) عشق می‌ورزند و اگر گوشه‌ای در زمانی خطایی رخ دهد می‌توان آن را بازگرداند، چرا که انسان توبه‌کننده است و خدا نیز توبه‌کنندگان را دوست دارد.

خطوط قرمز

روحانی تاکید کرد: باید به امنیت ملی فکر کنیم و اسرار ملی را به عنوان یک گوهر تابناک نگه داریم و حتی در کشورهای پیشرفته درباره امنیت و مسائل ملی خود دغدغه‌های خاص خود را دارند.

رئیس‌جمهور افزود: در زمینه سیاسی، مصلحت ما فقط امنیت و اسرار ملی است و نه چیز دیگر. روحانی گفت: در مسائل اجتماعی نیز اخلاق عمومی و ارزش‌ها مساله‌ای مهم خواهد بود و ما غیر از اینها مصلحت دیگری نمی‌شناسیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی، یک حق شهروندی است و آن را به رسمیت شناخته‌ایم، افزود: مگر قرار نیست که امسال در پی توسعه اقتصاد مقاومتی باشیم، اقتصاد مقاومتی بدون فناوری نوین و در رأس آن آی‌تی و آی‌سی‌تی، امکان‌پذیر نیست.

روحانی افزود: این فناوری‌ها هم به عنوان خود و هم به عنوان پایه‌ای برای سایر فناوری‌ها و تحقیقات اهمیت دارد.

باید فعالانه عمل کرد

روحانی افزود: ما در زمینه فرهنگی، همگی سپر به دست گرفتیم و مدام ترسیدیم و به کنجی خزیدیم تا تیری به ما نخورد، اگر شمشیری هم به دست گرفتیم، چوبی بود.

وی ادامه داد: اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد که دارد، باید با ابزار مدرن و نه منفعلانه، فعال و شجاع وارد صحنه شویم و جوان‌های عزیز ما، دانشجویان ما، ایران دوستان و اسلام‌دوستان باید بخش بزرگی از این فضاهای اجتماعی و شبکه‌ها را به تصرف دربیاورند.

روحانی با تأکید بر این‌که باید دولت الکترونیکی باشد، به حل مسائل اداری مردم به‌وسیله مراجعه شخصی از طریق پست یا نامه اشاره کرد و افزود: اگر می‌خواهیم وقت مردم کمتر تلف شود، هزینه‌ها کمتر شود و کارها به صورت دقیق‌تری صورت گیرد دولت ما باید دولت الکترونیک شود.

از پهنای باند کشور راضی نیستم

وی گفت: ایجاد دولت الکترونیک از دیگر کارهایی است که باید در این کشور به سرعت انجام شود و من به عنوان رئیس‌جمهور از شرایط پهنای باند راضی نیستم.

روحانی افزود: قرار ما با این وزارتخانه این است که هر چه سریع‌تر به نسل سه و چهار پهنای باند برای منازل و اماکن تجاری و حتی موبایل‌ها برسیم.

وی گفت: این کار باید با حضور جدی و همکاری همه شرکت‌های خصوصی انجام گیرد و در بخش محتوایی نیز بخش‌های مختلف باید وارد عرصه شوند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: هر کاری می‌کنیم نباید در مسیر محدودیت باشد بلکه باید در مسیر صیانت باشد، باید در چارچوب صیانت اخلاق، ارزش‌ها و منافع ملی حرکت کنیم. روحانی گفت: سیاستگذاری و تعیین چارچوب این کار بر عهده شورای عالی فضای مجازی و اجرای آن برعهده دستگاه‌های اجرایی ‌بویژه شرکت‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها