برگزاری همه پرسی شرق اوکراین با وجود ادامه درگیری های خونبار، هشدارها و تهدیدها همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۶۷۲۶۴۹
اوکراین؛ همه پرسی با چاشنی گلوله

در حالی که همه پرسی در شرق اوکراین برای استقلال در دونتسک و لوهانسک با مشارکت وسیع مردم این مناطق از صبح امروز آغاز شده است، ارتش اوکراین از دروازه ماریوپل تهدید علیه طرفداران استقلال را با کشتاری 40 نفری آغاز کرده است، آمریکا می گوید همه پرسی را به رسمیت نمی شناسد و ناتو هم با تکرار تهدید، آرایش نظامی به خود گرفته است.

همه نشانه ها حاکی از آن است که شرق اوکراین در مسیر جدایی و الحاق، آبستن حوادثی تازه است؛ حوادثی که می تواند معادلات فراتر و راهبردی بین المللی را نیز دستخوش تغییرات جدی کند.

نووستی: مشارکت مردم در همه پرسی اوکراین گسترده است

خبرگزاری رویانووستی روسیه با اشاره به باز شدن مراکز اخذ رای از ساعات اولیه صبح امروز برای برگزاری رفراندوم همه پرسی استقلال شرق اوکراین به نگرانی ها درباره تصاعد تنش از سوی مقامات کی یف اشاهر کرد.

این خبرگزاری از توزیع بالغ بر 3 میلیون تعرفه رای در 38 مرکز رای گیری با اجرای 18 هزار نفر خبر داد و افزود: در اسلاویانسک با وجود همراه شدن فرآیند انتخابات با صدای انفجار و گلوله هایی که نیروهای امنیتی اوکراین شلیک می کردند، مسئولان مراکز رای گیری با استقبال گسترده از سوی مردم روبرو شدند. رییس کمیته مرکزی انتخاباتی استقلا طلبان، موسوم به «جمهوری مردمی دونتسک» در گفت و گو با رویانووستی می گوید: حضور مردم، تنها گسترده نیست، بلکه از همه انتظارها فراتر رفته است.

انفجارهای شدید در شرق اوکراین

خبرگزاری فرانسه صبح امروز(یکشنبه) از شنیده شدن صدای چند انفجار پیاپی حوالی اسلاویانسک در شرق اوکراین گزارش داد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ˈاستلا خوروشِواˈ سخنگوی فعالان هوادار روسیه در این شهر اعلام کرد: پس از تیراندازی هایی که صدای آن یک شب قبل ازهمه پرسی به گوش رسید، درگیری ها امروز در روستای ˈآندری ایوکاˈ و در ورودی جنوبی این منطقه با 110هزار نفر جمعیت محاصره شده توسط نیروهای اوکراینی از سر گرفته شد.

وی از وجود قربانیانی در جریان این درگیری ها خبر داد اما به تعداد آن ها و این که به کدام گروه درگیر تعلق داشتند، اشاره ای نکرد. این درحالی است که صدای شلیک از سلاح سنگین تا صبح ادامه داشته است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه همچنین از شنیده شدن صدای انفجارهای پیاپی و صدای شلیک سلاح خودکار در نزدیکی مرکز اسلاویانسک در شب گذشته خبر داد.

این گزارش با اشاره به این که همه پرسی در مورد استقلال شرق اوکراین در اسلاویانسک صبح امروز آغاز شده و تا ساعت 20 به وقت محلی ادامه خواهد داشت، افزود: مقامات کی یف این همه پرسی را غیرقانونی می دانند.

40 کشته در حمله نیروهای اوکراینی به ماریوپل

شبه نظامیان طرفدار روسیه از کشته شدن بیش از 40 نفر در جریان حمله نیروهای اوکراینی به شهر ماریوپل در شرق این کشور خبر دادند.

به گزارش ایرنا به نقل از ریانووستی، یک مقام شبه نظامیان مخالف دولت اوکراین که نامش فاش نشده است روز شنبه اعلام کرد: در جریان حمله نیروهای امنیتی اوکراین به ماریوپل در دو روز اخیر 40 تا 100 نفر از طرفداران فدرالی شدن دولت اوکراین کشته شده اند.

این در حالی است که میروسلاو رودنکو معاون فرمانده شبه نظامیان منطقه دونباس (استانهای دونتسک و لوهانسک) نیز امروز به ریانووستی گفت: نیروهای گارد ملی اوکراین روز گذشته به مرکز پلیس ماریوپل حمله کردند.

این حمله به دلیل خودداری ماموران پلیس از تیراندازی به سوی مردم انجام گرفت و بر اثر آن شماری از ماموران پلیس از جمله فرمانده پلیس رانندگی منطقه ماریوپل کشته شدند.

مقر پلیس در جریان این حمله به آتش کشیده و فرمانده پلیس ماریوپل نیز ربوده شد.

رسانه های خبری روسیه همچنین از ربوده شدن شهردار ماریوپل خبر داده اند.

همچنین روزنامه آلمانی «بیلد ام زونتاگ» در خبری از مشارکت نیروهای ویژه آمریکایی در سرکوب اعتراضات جدایی طلبان شرق اوکراین خبر داد و نوشت: 400 نیروی زبده از آکادمی نظامی آمریکا در عملیات ارتش اوکراین علیه جدایی طلبان شرقی مشارکت می کنند. این روزنامه از تمرکز این نیروها در نزدیکی اسلاویانسک خبر داده است.

از سوی دیگر با ادامه تهدید و هشدارها از سوی غرب علیه روسیه و استقلال طلبان شرق اوکراین، شرایط امنیتی و نظامی در منطقه بیش از پیش پررنگ می شود.

آمریکا همه‌پرسی‌ شرق اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد

آمریکا اعلام کرد که نتایج همه پرسی در شرق اوکراین را نخواهد پذیرفت.

به گزارش ایسنا، در همین راستا جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این همه پرسی‌ها ناقض قانون اوکراین بوده و باعث چنددستگی و بی‌نظمی بیشتر در این کشور می‌شود.

به گفته ساکی اگر این رفراندوم‌ها برگزار شوند، ناقض قوانین بین‌المللی و یکپارچگی ارضی اوکراین هستند، پس واشنگتن نتایج آن‌ها را به رسمیت نخواهد شناخت.

ساکی همچنین در این خصوص که روسیه از نفوذ خود برای جلوگیری از برگزاری این همه پرسی‌ها استفاده نکرده، ابراز ناامیدی کرد.

این در حالی است که به گفته ساکی نه همه پرسی‌ها به تعویق افتادند و نه تغییری در موضع نیروهای روس در مرز اوکراین رخ داده است.

اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به درخواست اخیر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بود که طی آن خواستار تعویق همه پرسی شرق اوکراین شد و همچنین دستور وی برای عقب نشینی نیروهای روس از مرزهای اوکراین؛ اقدامی که ناظران بین المللی آن را گامی برای رفع تنش ها تلقی کردند.

روزنامه آلمانی «بیلد ام زونتاگ» در خبری از مشارکت نیروهای ویژه آمریکایی در سرکوب اعتراضات جدایی طلبان شرق اوکراین خبر داد و نوشت: 400 نیروی زبده از آکادمی نظامی آمریکا در عملیات ارتش اوکراین علیه جدایی طلبان شرقی مشارکت می کنند.

هشدار مجدد ناتو به روسیه

همزمان با ابراز نارضایتی آمریکا از همه پرسی شرق اوکراین، دبیر کل ناتو در سفرش به استونی از روسیه خواست تا از قرار گرفتن در آستانه مداخله نظامی در اوکراین عقب‌نشینی کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، آندرس فوگ راسموس، دبیر کل ناتو در جریان دومین روز سفرش به استونی در سخنرانی در دانشگاه "تالین" گفت، درباره حضورش در این کشور دو پیام دارد که باید به گوش حضار برساند. نخستین پیام خطاب به روسیه است که اقداماتش در اوکراین نقض غیرقانونی و نامشروع قوانین بین‌الملل محسوب می‌شود.

راسموسن در این پیام خطاب به روسیه گفت: "روسیه! باید از آستانه مداخله نظامی عقب‌نشینی کنی، مجدداً‌ به سیستم بین‌الملل بپیوندی و به تعهدات بین‌المللی‌ات جامه عمل‌ بپوشانی، چرا که این مسأله هم برای امنیت خود شما و هم امنیت کل جهان مهم و ضروری است."

وی افزود که دومین پیام خطاب به مردم استونی و همسایگان حوزه بالتیک‌اش است.

‌راسموسن خطاب به مردم شرق اروپا گفت: "ناتو در کنار شما است. ممکن است که شما از نظر جغرافیایی در مرز ناتو باشید اما از نظر سیاسی در مرکز ائتلاف ما قرار دارید. ناتو هر کاری که بتواند برای دفاع از شما و تمامی متحدان انجام می‌دهد تا از مردم و جامعه‌مان در برابر هر گونه تهدیدی مخالفت کند. تعهدات ناتو به دفاع جمعی همچنان پابرجا است و پابرجا نیز باقی خواهد ماند."

همزمان با این اظهارات راسموسن، شبکه راشاتودی خبر داد که 9 کشتی جنگی ناتو در بندر فینتسبیلس لیتوانی پهلو گرفته اند، اقدامی که از نگاه برخی ناظران، نوعی آرایش جنگی و آمادگی برای مقابله در صورت افزایش تنش ها در منطقه به ویژه مداخله های احتمالی مرتبط با اوکراین است.

اگرچه رای مثبت جدایی مناطق شرقی از اوکراین، احتمالا تنها توسط روسیه به رسمیت شناخته خواهد شد به صورت گسترده باعث تضعیف انتخابات ریاست جمهوری اوکراین که قرار است دو هفته آینده برگزار شود، خواهد شد چرا که اتحادیه اروپا و آمریکا این انتخابات را برای ثبات سیاسی در اوکراین حساس و پراهمیت می دانند.

جواد ارشادی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها