اگر تا چند روز پیش ربوده شدن بیش از 200 دانش‌آموز دختر در نیجریه در بیست‌وپنجم فروردین در روستای چیبوک به دست گروه تروریستی بوکوحرام، موضوعی داخلی محسوب می‌شد، امروزه این اتفاق جنبه‌های بین‌المللی به خود گرفته و با ورود شورای امنیت به آن، ابعاد گسترده‌ای در سطح جهان پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۷۲۳۷۷
بسیج جامعه جهانی برای یافتن دانش‌آموزان نیجریه‌ای

با بی‌نتیجه بودن تلاش‌های دولت نیجریه و ناتوانی این کشور در یافتن این دانش‌آموزان، اکنون کشورهای مختلف دنیا به مقامات نیجریه پیشنهاد کمک می‌دهند.

در این میان سازمان عفو بین‌الملل با مقصر دانستن دولت نیجریه از اطلاع داشتن مقـــامات امنیتی ابوجا از این آدم‌ربایی خبر می‌دهد. حال آن‌که مقامات نیجریه بشدت این ادعا را رد می‌کنند.

در تازه‌ترین پیشنهادهای ارائه شده به مقامات ابوجا برای کمک به یافتن این دانش‌آموزان، ثریا سائنز سانتاماریا، معاون نخست‌وزیر اسپانیا روز گذشته اظهار کرد: دولت اسپانیا ربودن دانش‌آموزان دختر را یک اقدام تاسف‌انگیز قلمداد می‌کند و بر این اساس، پیشنهاد همکاری اسپانیا با مقامات نیجریه را به آنها ابلاغ کرد.

معاون نخست‌وزیر اسپانیا تصریح کرد: وزارت کشور اسپانیا به نیجریه اعلام کرده است یک گروه پلیس متشکل از متخصصان و کارشناسان، آماده اعزام به نیجریه و کمک به آزادی دختران ربوده شده هستند. پلیس بین‌الملل (اینترپل) نیز از چند روز پیش پیشنهاد کمک به دولت نیجریه را مطرح کرد.

به گزارش رویترز، رونالد نوبل رئیس این موسسه به گودلاک جاناتان رئیس‌جمهور نیجریه پیشنهاد کمک کرد و گفت این کمک‌ها شامل توزیع تصاویری از دختران ربوده شده در کشورهای عضو اینترپل برای یافتن قربانیان و شناسایی آنان است.

علاوه بر این، تعداد زیادی از کشورها شامل آمریکا، فرانسه و چین برای کمک به نیجریه در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود کارشناسان انگلیسی از جمله دیپلمات‌ها و مقامات وزارت دفاع این کشور روز جمعه وارد نیجریه شدند تا به دولت این کشور برای یافتن این دختران مشاوره دهند. چند روز پیش نیز بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل عنوان کرد گودلاک جاناتان پیشنهاد وی را برای ارسال یک فرستاده بلندپایه از جانب سازمان ملل برای بررسی این موضوع پذیرفته است.

شورای امنیت

ربوده شدن دختران دانش‌آموز در نیجریه تاکنون بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی داشته است. بر همین اساس، شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای که از سوی نماینده کره جنوبی در سازمان ملل خوانده شد، ربوده شدن بیش از 200 دختر دانش‌آموز را محکوم کرد و گفت: ما خواستار آزادی سریع و بی‌قید و شرط تمامی دختران ربوده شده از دست این شبه‌نظامیان هستیم و نگرانی عمیق خود را از تهدید رهبر بوکوحرام مبنی بر فروش این دختران به عنوان برده در بازار ابراز می‌داریم.

از سوی دیگر عبدالعزیز آل‌الشیخ، مفتی اعظم عربستان که بزرگ‌ترین مرجع دینی در این کشور به شمار می‌آید، گفت: این گروه تندرو که می‌گوید درصدد تشکیل یک کشور اسلامی در نیجریه است، یک گروه گمراه است و باید مشخص شود که موضع این افراد به وجهه اسلام لطمه وارد می‌کند. وی افزود: این گروه در مسیر درست قرار ندارد؛ زیرا اسلام مخالف گروگانگیری، کشتار و دشمنی است.

مفتی اعظم عربستان تصریح کرد: ازدواج اجباری دختران ربوده شده جایز نبوده و اقدامی حرام است و ازدواج نباید به دست افرادی غاصب صورت بگیرد.دانشگاه الازهر مصر نیز که مهم‌ترین مرجعیت مسلمانان اهل تسنن در جهان به شمار می‌رود، در بیانیه‌ای تاکید کرد ربودن دختران هیچ ارتباطی با آموزه‌های دین اسلام ندارد.چندی پیش ابوبکر شکاو، رهبر شبه‌نظامیان بوکوحرام با تائید این آدم‌ربایی گفته بود هر یک از دختران دانش‌آموز را 12 دلار خواهد فروخت.

دولت نیجریه زیر انتقاد

طی این مدت، مقامات ابوجا به دلیل انفعال در یافتن این دختران ربوده شده، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته‌اند. یکی از این انتقادها مربوط به گزارشی بود که سازمان عفو بین‌الملل منتشر کرد.

به گزارش الجزیره، ماکمید کامارا، کارشناس این سازمان در نیجریه اظهار کرد: نیروهای امنیتی نیجریه بیش از چهار ساعت پیش از این حمله، از سوی شبه‌نظامیان هشدار دریافت کرده بودند، اما اقدام کافی برای جلوگیری از این حمله انجام ندادند.

نکته تامل‌برانگیزی که کامارا به آن اشاره کرده، این است که در محل این آدم‌ربایی یعنی در روستای چیبوک استان بورنو، نزدیک به 17 سرباز حضور داشتند که با حمله نیروهای بوکوحرام، آنها نیز همچون مردم روستا پا به فرار گذاشتند.

در واکنش به این انتقادات، کریس اولوکولید، سخنگوی ستاد دفاع نیجریه که بخشی از وزارت دفاع این کشور محسوب می‌شود، ضمن رد گزارش این سازمان و بی‌اساس خواندن آن، هدف از انتشار آن را خدشه به اعتبار مسئولان و مقامات نیجریه عنوان کرد.

شخص رئیس‌جمهور نیجریه نیز طی این مدت به دلیل انتقادهای فراوان تحت فشار بوده است. وی روز جمعه در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره دختران ربوده شده پرداخت و گفت: شایعاتی منتشر شده مبنی بر این‌که این دختران نوجوان را به خارج از کشور منتقل کرده‌اند، اما اگر این تعداد دختر را به کامرون برده بودند، قطعا مردم آنها را می‌دیدند؛ به همین دلیل اعتقاد من این است که این دانش‌آموزان هنوز در نیجریه هستند.

جاناتان با اشاره به همکاری کارشناسانی که به گفته او شورشیان را در مناطق دورافتاده ردگیری می‌کنند، افزود: به نظر من این دانش‌آموزان در منطقه سامبیزا هستند. منطقه سامبیزا، نام جنگلی است که گفته می‌شود مخفیگاه شبه‌نظامیان افراط‌گرای بوکوحرام است و مدرسه دختران ربوده شده نیز در نزدیکی این منطقه قرار دارد.

بوکوحرام که به زبان محلی یعنی «آموزش غربی حرام است»، ریشه تمام مشکلات کشور را آموزش‌های غربی در مدارس می‌داند. این گروه همچنین خواهان تشکیل دولت در نیجریه است و از زمان آغاز فعالیت‌های تروریستی‌اش در اواسط سال 2009 تاکنون هزاران نفر را به قتل رسانده است.

بنابه اعلام منابع رسمی، اقدامات خشونت‌آمیز بوکوحرام تاکنون باعث آوارگی بیش از 250 هزار نفر از مردم نیجریه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها