در گرمای سوزان تونل سرما را تجربه کنید

تابستان برفی در آلپ ایران + عکس

«گهر» آلپ ایران+عکس

مشکلات انبوه یگانه «گهر» آلپ ایران این روزها در آستانه فصل گردشگری زیباترین دریاچه آب شیرین و کوهستانی کشور سرباز کرده است تا متولیان تدابیری برای نجات این جاذبه کم نظیر ملی و حتی جهانی از دریای عمیق مشکلات بیندیشند، باشد که امسال فصل گردشگری گهر از انبوه مشکلات خالی شود.
کد خبر: ۶۷۰۹۶۷
«گهر» آلپ ایران+عکس

روایت «گهر» نگین زیبای آلپ ایران حکایت گوهر زیبای خفته ای است در دامن برفی اشترانکوه، گوهری که هر ساله به رغم میزبانی بیش از 70 هزار گردشگر و طبیعت گرد همچنان «کاسه چه کنم» را در زمینه نبود زیرساختهای گردشگری به دست گرفته است.

کمبود های موجود در این زمینه موجب شده است که شاهد روزگار تلخ زیباترین دریاچه آب شیرین ایران باشیم، موضوعی که بارها از سوی فعالان محیط زیست، گردشگران و حتی مسئولان گوشزد شده است.

در آستانه ماه خرداد به عنوان آغاز فصل گردشگری نگین زیبای اشترانکوه نیاز است که توجه جدی تری برای رفع مشکلات این دریاچه زیبا صورت گیرد تا شاید امسال روزگار گردشگری دریاچه بر وفق مراد بچرخد.

مشابه دریاچه گهر تنها در چند نقطه از دنیا وجود دارد

محمدحسین بازگیر مدیر کل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه دریاچه گهر که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد یک زیرساخت گردشگری خاص و منحصر به فرد است، افزود: مانند این دریاچه تنها در چند نقطه از دنیا وجود دارد.

وی با بیان اینکه این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه یک دریاچه کوچکتر نیز به فاصله 1.5 کیلومتر بالاتر از دریاچه گهر قرار دارد، افزود: مساحت دریاچه گهر هشت هکتار است و در کنار این دره زیبایی به نام «نی گاه» وجود دارد.

دریاچه گهر یک برند برای معرفی کل ایران

بازگیر با بیان اینکه این دریاچه یک برند می تواند باشد برای معرفی کل کشور ایران بیان داشت: در پایین دست این دریاچه بین دو تا سه هزار تن ماهی در حال پرورش و تکثیر است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار رسمی سالانه بیش از 70 هزار نفر گردشگر از دریاچه گهر بازدید می کنند، افزود: این میزان گردشگر تنها از ورودی سمت چشمه خرم آباد ثبت شده و این در حالیست که با احتساب سایر مناطق دیگر مانند از سمت الیگودرز، مناطق کوهستانی، عشایری و گردشگری این ورودی و بازدید گردشگر از دریاچه گهر بیشتر خواهد بود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه در یک برهه چند روزه بین هفت تا 10 هزار گردشگر از دریاچه گهر بازدید می کنند، افزود: این گردشگران از استانها و شهرهای مختلف کشور در این منطقه زیبا حضور می یابند.

بازگیر با بیان اینکه برخی از این گردشگران به صورت حرفه ای و علاقه مند به گردشگری به این منطقه می آیند، گفت: همچنین برخی دیگر نیز از طریق قطار به این منطقه گردشگری سفر می کنند.

وی با تاکید بر ایجاد زیرساختهای مناسب در این منطقه گردشگری، افزود: این منطقه حفاظت شده دارای دو طرح مطالعاتی جامع است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه این منطقه دارای دو طرح مطالعاتی است که از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان و محیط زیست لرستان تهیه شده است، افزود: این طرحها در راستای توسعه گردشگری توام با حفظ محیط زیست منطقه تهیه شده اند.

بازگیر با بیان اینکه برای حضور گردشگران در این منطقه باید زیرساختهای لازم فراهم شود، گفت: امنیت، بهداشت، امداد و نجات، روشنایی، تلفن، سرویس های بهداشتی و ... باید در این منطقه به نحو مطلوبی ایجاد شود.

وی با اشاره به تاکید استاندار لرستان در رابطه با ایجاد زیرساختهای مناسب در این منطقه گردشگری، افزود: مدیریت ارشد استان همواره بر اولویت قرار دادن ایجاد زیرساختهای لازم در دریاچه گهر تاکید دارند.

10 هزار تن زباله روی دست فصل گردشگری گهر

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با اشاره به مشکل آب شرب در بخشی از این منطقه گردشگری، افزود: همچنین در محدوده جنگلی پایین و بالای دریاچه گهر نیز هیچ گونه خدمات و زیرساختی وجود ندارد.

بازگیر بر ضرورت تعمیر و تجهیز سرویس های بهداشتی موجود و همچنین ایجاد سرویس​های بهداتشی جدید در این منطقه گردشگری تاکید کرد و گفت: همچنین سیستم تصفیه فاضلاب نیز برای جلوگیری از ورود فاضلاب سرویس​های بهداشتی به دریاچه گهر نیز باید احداث شود.

وی با اشاره به وجود زباله های فراوان در این منطقه گردشگری، افزود: وجود این زباله ها یک مشکل جدی محسوب می شود به طوری که در هر دوره بیش از 10 هزار تن زباله از سطح این منطقه گردشگری جمع آوری می شود.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان همچنین بر ضرورت ایجاد روشنایی در این منطقه گردشگری از سوی شرکت توزیع برق استان تاکید کرد و بیان داشت: همچنین پارکینگ این منطقه گردشگری نیز باید ساماندهی شود.

بازگیر همچنین با تاکید بر ایجاد زیرساخت های ارتباطی تلفن همراه در این منطقه گردشگری، ادامه داد: برای ساماندهی منطقه گردشگری دریاچه گهر نیازمند همکاری همه دستگاههای اجرایی با حفظ محیط زیست منطقه هستیم.

دریاچه گهر مورد غفلت قرار گرفته است

فرماندار شهرستان دورود نیز در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه دریاچه گهر در گذشته مورد غفلت قرار گرفته شده است، افزود: این دریاچه به قدری زیباست که دبیر کل یونسکو در اجلاس سالانه به همه جهانگران توصیه می کند که برای یک بار هم شده از این دریاچه دیدن کنند.

ماشاءالله نعمتی با بیان اینکه متاسفانه هم اکون این منطقه گردشگری در زمینه های مختلف و.ضعیت مطلوبی ندارد، گفت: باید با اقدامات لازم زمینه رفع مشکلات موجود در این زمینه را طی سالجاری فراهم آوریم.

وی با تاکید بر اینکه منطقه گردشگری که بین 40 تا 70 هزار گردشگر را سالانه دارد باید مورد توجه جدی قرار گیرد، افزود: برای رفع مشکلات این منطقه ما نیازمند یک مدیریت واحد هستیم.

فرماندار شهرستان دورود همچنین بر ضرورت تامین امنیت از سوی نیروی انتظامی در این منطقه گردشگری تاکید کرد و گفت: نیروی انتظامی باید با ایجاد پاسگاهی زمینه تامین امنیت در این منطقه گردشگری را فراهم آورد.

نعمتی همچنین بر ضرورت استقرار اکیبهای پزشکی در منطقه گردشگری دریاچه گهر تاکید کرد و افزود: همچنین تیم های امداد و نجات نیز از سوی هلال احمر باید در این منطقه استقرار یابند.

وی همچنین با تاکید بر ایجاد پوشش شبکه مخابراتی به خصوص مناطق کوهستانی این منطقه از سوی مخابرات، گفت: همچنین ایجاد سرویسهای بهداشتی و همچنین نظارت بر خدمات باربری در این منطقه نیز باید مدنظر قرار گیرد.

میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند اقدامات لازم را انجام دهد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع توجه به گردشگری باید همواره مدنظر قرار گیرد، افزود: بر اساس دستور العمل​های ابلاغی در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر این موضوع تنها به ایام نوروز برنمی گردد بلکه باید در تمام 365 روز سال دستگاه​های اجرایی عضو این ستاد پای کار باشند.

محمدرضا امانی با تاکید بر ایجاد زیرساختهای گردشگری مناسب با هدف توسعه گردشگری پایدار در منطقه گردشگری دریاچه گهر، افزود: در این راستا اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند اقدامات لازم را انجام دهد بلکه باید همه دستگاههای اجرایی متولی در این حوزه به همکاری این اداره کل بیایند.

وی با تاکید بر ایجاد امنیت لازم در طول مسیر، دریاچه و چشمه خرم این منطقه گردشگری، افزود: همچنین باید امکان دسترسی مخابراتی لازم نیز در این منطقه ایجاد شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه ما می توانیم در صورت همکاری سایر دستگاههای اجرایی زمینه حضور شرکتهای خصوصی در زمینه های مختلف حمل و نقل، نظافت منطقه، رفاهی و ... را فراهم کنیم.

ایجاد پایگاه ساحلی هلال احمر در منطقه گردشگری دریاچه گهر

رییس جمعیت هلال احمر استان لرستان نیز با تاکید بر استقرار اکیپ های 115 در این منطقه گردشگری، افزود: همچنین باید با همکاری تربیت بدنی چند نفر نجات غریق نیز در این منطقه همواره حضور داشته باشند.

حسن رضا مرادی با بیان اینکه هلال احمر نیز آمادگی دارد با هماهنگی لازم زمینه انتقال مصدومان را در هنگام حادثه از طریق بالگرد فراهم آورد، گفت: همچنین می تواند از ظرفیت صنایع دفاعی دورود برای داشتن خودروهای جدید نفربر در مناطق کوهستانی برای امداد رسانی استفاده کنیم.

وی همچنین از ایجاد یک پایگاه ساحلی هلال احمر در منطقه گردشگری دریاچه گهر خبر داد و گفت: برای ایجاد این پایگاه کارگروه ساماندهی دریاچه گهر مصوبه ای را تصویب کند تا ما نیز برای دریافت مجوز و همچنین اعتبارات لازم از جمعیت هلال احمر کشور اقدام کنیم.

تقویت شبکه روشنایی و ارتباط مخابراتی در دریاچه گهر

محمد بحرینی مدیر عامل شرکت توزیع برق استان لرستان نیز در این جلسه از تقویت کابلهای برق روشنایی این منطقه خبر داد و گفت: شرکت توزیع برق استان در اسرع وقت اقدام به تقویت روشنایی این منطقه، پارکینگ و همچنین منطقه چشمه خرم آباد این منطقه گردشگری اقدام خواهد کرد.

مسیب قبادیان مدیر عامل شرکت مخابرات استان لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه هم اکنون منطقه دریاچه گهر دارای سایت تلفن همراه است و ارتباط تلفنی در این قسمت از منطقه وجود دارد، گفت: همچنین این شرکت اقدام به ایجاد ارتباط تلفنی همراه در مسیر دسترسی به این دریاچه نیز خواهد کرد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دورود نیز با بیان اینکه این شبکه چارت سازمانی برای استقرار نیرو و اکیپ های پزشکی در این منطقه گردشگری ندارد، گفت: با این وجود بر اساس پیشنهادی که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان دادیم قرار بر این شد که به صورت کوتاه مدت اقدام به استقرار نیروهای پزشکی در این منطقه کنیم.

قیطاسی عنوان کرد: در این راستا می توانیم هر هفته نیروهای پزشکی یک شهرستان را در این منطقه مستقر کنیم و اقدام به ارائه خدمات پزشکی به گردشگران این منطقه کنند.

اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی دریاچه گهر کافی نیست

معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه ساماندهی دریاچه گهر یک موضوع شهرستانی و استانی نیست بلکه یک دغدغه ملی محسوب می شود، افزود: با توجه به اینکه سالانه 70 هزار گردشگر از این منطقه دیدن می کند باید تدابیر ویژه ای برای ساماندهی این منطقه اندیشیده شود.

مجید کیانپور با بیان اینکه تا کنون اقداماتی برای ساماندهی این منطقه صورت گرفته ولی کافی نیست، افزود: امسال باید ساماندهی ویژه ای در این منطقه با همکاری دستگاههای اجرایی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه​های عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر باید به صورت ویژه برای ساماندهی این منطقه گردشگری ورود پیدا کنند، افزود: باید در این زمینه به صورت هفتگی جلساتی با محوریت فرمانداری برای کنترل، ساماندهی، رفع موانع و مشکلات موجود در این منطقه برگزار شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر در نظر گرفتن یک شهردار فصلی برای این منطقه گردشگری، افزود: این مسئولیت بر عهده محیط زیست شهرستان دورود است و ظرف 48 ساعت باید یک نفر به عنوان شهردار فصلی این منطقه به فرمانداری دورود معرفی شود.

ایجاد چهار پایگاه نیروی انتظامی در منطقه گردشگری گهر

کیانپور با تاکید بر اینکه هرگونه ساماندهی، ایجاد مکان​های رفاهی، تجاری و ... در منطقه گردشگری دریاچه گهر بر عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است، افزود: همچنین نیروی انتظامی نیز باید یک نظارت و امنیت ویژه ای برای این منطقه ایجاد کند.

وی با تاکید بر ایجاد چهار پایگاه نیروی انتظامی در منطقه گردشگری گهر، گفت: این پایگاهها باید در مسیر دریاچه گهر، منطقه دریاچه گهر، گردنه پنبه کار و دره نی گاه ایجاد شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه کانکس هایی برای حضور نیروی انتظامی در این چهار منطقه ایجاد می شود، افزود: همچنین چهار دستگاه موتورسیکلت نیز از محل اعتبارات استانی برای گشت نیروی انتظامی در این منطقه خریداری خواهد شد.

کیانپور همچنین آذوقه و مواد غذایی مورد نیاز نیز برای پرسنل نیروی انتظامی نیز با اختصاص اعتباراتی از طریق محیط زست فراهم می شود، گفت: همچنین باید با همکاری تربیت بدنی چند نفر نجات غریق نیز در این منطقه حضور داشته باشند.

وی همچنین با تاکید برایجاد پایگاه ساحلی هلال احمر در منطقه گردشگری گهر، افزود: این اقدام را با تهیه یک مصوبه در کارگروه ساماندهی دریاچه گهر تصویب و برای ایجاد به جمعیت هلال احمر استان ابلاغ می کنیم.

معاون عمرانی استانداری لرستان همچنین بر ضرورت رفع مشکل برق و روشنایی این منطقه از سوی شرکت توزیع برق استان تاکید کرد و گفت: همچنین پوشش تلفن همراه در مسیر این دریاچه و همچنین محل دریاچه باید ظرف 20 روز آینده از سوی شرکت مخابرات ایجاد شود.

کیانپور همچنین بر ضرورت تعمیر سرویسهای بهداشتی این منطقه از سوی محیط زیست تاکید کرد و گفت: ما اعتبارات لازم از محل اعتبارات استانی را برای انجام این اقدامات در اختیار محیط زیست قرار خواهیم داد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها