صفحه بیست و هفت

روز شناسایی نمایشگاه

سرانجام بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، روز گذشته درهای خود را به روی عموم علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی گشود. امسال نمایشگاه همچون هشت دوره گذشته باز هم در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. البته مسئولان برپایی نمایشگاه هم چندان از این موضوع راضی نیستند و دوست دارند محلی دائم در شأن نمایشگاه در نظر بگیرند، چراکه قسمت عمده‌ای از توان کادر اجرایی نمایشگاه از ماه‌ها قبل معطوف بهسازی مصلی برای ایجاد فضای نمایشگاهی می‌شود. با این حال، کادر اجرایی نمایشگاه تمهیدات لازم را برای نمایشگاه اندیشیده است.
کد خبر: ۶۶۸۹۸۱

امسال همچون همه ادوار گذشته ناشران عمومی در شبستان مصلی و براساس حروف الفبایی مستقر شده‌اند. ناشران کودک و نوجوان سرسبزترین قسمت مصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

این بخش در ضلع شمالی مصلی و در نزدیکی متروی مصلی میان انبوه درختان سرسبز جانمایی شده است. در ضلع جنوبی ناشران کودک و نوجوان، ناشران آموزشی مستقر شده‌اند. این دو بخش با سوله‌ها و سالن‌های موازی، با نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اما بخش بین‌الملل نمایشگاه، امسال باز هم به داخل مصلی راه یافته است. سال گذشته این بخش، به محوطه بیرونی مصلی هدایت شده بود؛ اتفاقی که مشکلات زیادی را برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه ایجاد کرد و آنها را میان بخش بین‌الملل در خارج از مصلی و سایر بخش‌ها در داخل مصلی، سرگردان کرد. امسال با هدف رفع این مشکل، تمامی بخش‌های بین‌المللی نمایشگاه شامل بخش کتاب‌های لاتین و بخش کتاب‌های عربی به ضلع جنوبی مصلی و نزدیکی در خیابان شهید بهشتی منتقل شده است.

در کنار این بخش هم، ناشران الکترونیک بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران مستقر شده‌اند. در طبقه دوم شبستان نیز بخش‌های مختلفی تعبیه شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، سرای اهل قلم است که میزبان نشست‌های مختلفی با حضور صاحب‌نظران در طول برگزاری نمایشگاه است. در مقابل آن سرای استقبال از نخبگان و اندیشه‌گران در نظر گرفته شده است. این قسمت به نوعی VIP جامعه اندیشمند کشور در نمایشگاه محسوب می‌شود که می‌توانند از آن استفاده کنند. برای نخستین بار است که چنین بخشی در نمایشگاه کتاب در نظر گرفته می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های طبقه دوم شبستان، راه‌اندازی سالن ترجمه معکوس است. در این بخش 8000 کتاب که از زبان فارسی به سایر زبان‌های جهان ترجمه شده، در معرض دید قرار گرفته است. سالن تولید علم از دیگر بخش‌های طبقه دوم نمایشگاه است. در این بخش نیز ده هزار عنوان از کتاب‌های برگزیده سه سال اخیر نشر کشور به نمایش گذاشته شده است. همه این سالن‌ها با برپایی نشست‌های تخصصی در طول ایام نمایشگاه فعالیت می‌کنند.

روز اول نمایشگاه را می‌توان به روز شناسایی نامگذاری کرد. طبیعی است بسیاری از مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه با وجود اطلاع‌رسانی‌های قبلی، تصور و درک درستی نسبت به موقعیت بخش‌های مختلف ندارند. با این حال امسال غرفه‌های اطلاع‌رسانی زیادی در نمایشگاه جانمایی شده است. به محض ورود بازدیدکنندگان، سیستم حمل و نقل نمایشگاه، آنان را به در اصلی شبستان به صورت رایگان منتقل می‌کنند. سه تغییر عمده در همین جابه‌جایی مشهود است. نخست آن‌که امسال به جای خودروهای ون، از مینی‌بوس استفاده شده است. دوم آن‌که یک باند ویژه برای تردد مینی‌بوس‌ها و یک باند مجزا برای عبور و مرور بازدیدکنندگان پیاده در نظر گرفته شده است. تفاوت سوم، به اضافه شدن قطارهای کالسکه‌مانند مربوط می‌شود. دو قطار از همان قطارهای کالسکه‌مانندی که بازار تهران وجود دارد به محوطه مصلی منتقل شده است که هریک قابلیت جابه‌جایی 40 مسافر را دارند. ضمن این‌که امسال بین بازدیدکنندگان چرخ‌های دستی هم برای حمل کتاب در نظر گرفته شده است. حال با چنین فضایی، باید انتظار داشت امروز و فردا که روزهای نیمه‌تعطیل و تعطیل محسوب می‌شود، بازدیدکنندگان بی‌شمار خود را به وعده‌گاه سالانه کتاب برسانند و رونقی بیش از پیش را برای این رخداد عظیم فرهنگی و ملی رقم بزنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها