جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در حضور خود در برابر کمیته روابط خارجی سنای این کشور در واکنش به اظهارات سناتور منندز رئیس این کمیته درباره راکتور اراک گفت گزینه های زیادی برای مدیریت این مساله وجود دارد ولی مهم این است که ایرانیان راکتور آب سنگین نداشته باشند.
کد خبر: ۶۶۰۹۴۲
ایرانیان نباید راکتور آب سنگین داشته باشند

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه اسپانیولی سی اسپان،منندز در این نشست گفت در حالی که ما در اینجا صحبت می کنیم، توان تحقیق و توسعه ایرانیان در حال بیشتر شدن است و این به آنان امکان می دهد تا سانتریفیوژهای پیچیده تری را درست کنند. در خصوص پیشرفت موشکی نیز مساله همینطور است.

منندز گفت در واقع از زمان شروع، این موضوع کاملا متفاوت با چیزی است که به ما گفته شد و ما به سوی آن پیش می رویم. در صورتی که به توافق نهایی رسیدید، آیا دولت آماده است که به کنگره بازگردد تا برخی مسائل را که باید بر اساس قانون برچینیم، برداریم.

جان کری گفت شکی نیست که ما بر اساس قانون ملزم به این کار هستیم. از این رو روشن است کاری که باید انجام دهیم این است که این موضوع را از طریق کنگره انجام دهیم و ما این را درک می کنیم.

کری افزود: همه مسائلی که شما مطرح کردید باید گفت مد نظر هستند و بخشی از آنان نیز در گفتگوها مطرحند. موضوع تحقیق، نوع تحقیق، کلاهک ها به صورت خاص، باید شفاف سازی عمده‌ای در این خصوص صورت گیرد. شما به موضوع راکتور اراک اشاره کردید و ما به صورت روشن این را گفته‌ایم که داشتن راکتور آب سنگین هیچ مشروعیتی ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد؛ اینها موضوعاتی هستند که باید در طول مذاکرات بررسی شود.

منندز گفت: این را درک می کنم ولی در ابتدا به ما گفته شده بود که این راکتور باید برچیده شود؛ حال به ما گفته می‌شود که هدفی متفاوت برای آن پیدا می شود.

کری گفت: اجازه بدهید این موضوع را روشن کنم؛ اول اینکه در طرح اقدام مشترک آورده شده است که تا زمانی که روی همه مسائل توافق نشود، توافقی صورت نگرفته است. در واقع حالتی موزائیکی است که باید در کنار هم قرار گیرند و من به شما اطمینان می دهم که ما تا جایی که میسر است، مدت زمان لازم برای فرار هسته ای را بیشتر می‌کنیم.

وی ادامه داد گزینه های مختلفی مطرح هستند که می توان آنها را مدیریت کرد ولی مساله مهم اینجاست که راکتور آب سنگین پلوتونیوم وجود نداشته باشد که بسیار مهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها