در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
برخلاف سالهای پیشین، نمایشگاه رسانههای دیجیتال امسال به محل دائم نمایشگاههای بینالمللی تهران نقل مکان کرده بود و تنها در دو سالن 38 و 31A طی چهار روز در فضایی به مساحت بیش از 11 هزار مترمربع با حضور 155 شرکتکننده از بخش خصوصی و دولتی برگزار شد.
متولی اصلی برگزاری این نمایشگاه که مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال است همسو با سیاستها و اهداف کاری خود که نقش نظارتی و حمایتی بر محتوا و آثار دیجیتال بومی کشور را به عهده دارد، هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی ظرفیتهای فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال و توسعه سطح دسترسی جامعه به آخرین دستاوردها و نیز نمایش توانمندیهای تولید محتوای بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بیان کرده است.
دکتر نجفی سولاری، مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در روز افتتاحیه این نمایشگاه عنوان کرد این نمایشگاه محل تعامل دنیا با ایران و محل نمایش قدرت جوانان ایران در عرصه تولیدات فناوری اطلاعات است.
با عبور از فضای باز نمایشگاه بینالمللی تهران و ورود به سالن میلاد یا همان 31A که یکی از دو سالن این نمایشگاه است، هیاهوی شرکتهای منتشرکننده و پخش سیدیهای آموزشی و کاربردی خیلی به چشم میخورد که به نوعی محصولات خود را در ابعاد یک غرفه برای عرضه و فروش در برابر چشم بازدیدکنندگان چیده بودند. اما از قرق این سالن به دست فروشندههای سیدیهای آموزشی که بگذریم وجود چند غرفه شرکتهای دانشبنیان که تقریبا همگی از دل دانشگاه بیرون آمده بودند کمی دلگرمکننده بود.
ابتدای ورود به سالن میلاد غرفه «دست دو» به چشم میخورد که بستری آنلاین برای خرید و فروش اجناس دست دوم در اختیار کاربران قرار میداد. پس از آن مایکت بهعنوان یک شرکت دانشبنیان از دانشگاه شریف بود که مارکت اندرویدی با 50 هزار برنامک را برای مخاطبان خود عرضه میکرد و مزیت خود را به روز بودن، تعداد بیشتر و دانلود آسان برنامکهایش در مقایسه با رقبا بیان میکرد. در گوشه همین سالن غرفه هوم شاپ به چشم میخورد که قصد داشت به صورت فیزیکی پای خرید مجازی (اینترنتی) را به مکانهای بیشتری باز کند. خدمت هوم شاپ یک استند است که به یک نمایشگر لمسی مجهز شده. با قرار دادن این استند در مجتمعهای مسکونی و مکانهای عمومی افراد میتوانند تمامی خریدهای مورد نیاز خود را که در سیستم هوم شاپ موجود باشد انجام و اجناس خود را در منزل تحویل بگیرند.
هوم شاپ امیدوار است با نصب استندهای بیشتر در مکانهای مختلف خرید اینترنتی را در بین مردم شایعتر از آنچه که هست، کند و فروشگاههای زنجیرهای اینترنتی را بهوجود آورد. مروا یکی دیگر از شرکتهای حاضر در این سالن بود که با سرویس نوینی با نام کنفرانس تلفنی مدعی بود میتوان از طریق تلفن ثابت با پرداخت هزینه روی قبض، گفتوگوی چند نفره با افراد مختلف انجام داد. سخنگوی غرفه مروا کاربرد این سرویس را مناسب برگزاری یک جلسه ارزانقیمت غیرحضوری برای استاد و شاگرد، شرکتها و همچنین تفریحی عنوان کرد.
اما غیر از سرویسهای جالبی که از غرفههای سالن میلاد به آن اشاره کردیم، غرفههایی هم بود که به شرکتهای ارائهدهنده خدمات آی.تی همچون اینترنت پرسرعت و طراحی وبسایت مربوط میشد و هیچ دستاورد و محتوایی درخور عرضه در این نمایشگاه نداشتند جز پر کردن غرفهها و احتمالا راضی کردن دل بازدیدکنندگان تفریحی!
با بیرون آمدن از سالن میلاد، سالن بزرگ 38 جلوی رویم بود. با ورود به آن طبق معمول غرفههای پرزرق و برقی خودنمایی میکرد. شرکتهای صاحبنام و متمول حوزه آی.تی داخل و خارج کشور در آن، جا خوش کرده بودند و وجودشان در واقع بیشتر اعلام حضور و نمایش آخرین محصولات بود تا معرفی ظرفیتهای فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال و نیز نمایش توانمندیهای تولید محتوای بومی که چندان پررنگ نبود.
بهعنوان نمونه جی.ال.ایکس در غرفهای بزرگ و شیک در این سالن که از در ورودی دیده میشد با مدلهای متنوع تلفنهای خود و دو نمونه هوشمند جدید ارزانقیمت به نامهای Z1 و G5 حضور داشت. الجی انواع و اقسام تلویزیونهای هوشمند خود، از 84 اینچی گرفته تا خمیده OLED را به این سالن آورده بود و خبر از وجود 500 برنامک برای تلویزیونهای سری اسمارت خود میداد که حدود صد تای آنها بومی و مختص ایران است. سامسونگ نیز در این سالن حضور داشت، اما تنها به نمایش کالاهای آی.تی خود بسنده کرده بود. دو غرفه نسبتا بزرگ سالن 38 به دو اپراتور بزرگ کشور یعنی همراه اول و ایرانسل اختصاص داشت و عجیب است رایتل بهعنوان تنها نماینده اپراتور نسل سوم، حضوری در این میان نداشت. در غرفه ایرانسل فرصت همکار شدن با این اپراتور در زمینههای مختلف از جمله برنامهنویسی و تولید محتوا فراهم بود، ضمن آنکه سیمکارتهای نسل جدید آیسیم، از دیگر دستاوردهای این اپراتور در آنجا مشاهده میشد.
در میان سرویسهای همراه اول در این نمایشگاه تلاش این اپراتور برای عرضه خدماتش در قالب برنامک برای تلفن هوشمند بیش از همه قابل توجه بود. مشترکان همراه اول میتوانند از این پس درعوض شمارهگیری کدهای گوناگون برای فعالسازی سرویسهای مختلف این اپراتور نظیر آوای انتظار تنها با نصب یک برنامک روی تلفن هوشمند خود، در محیط آن به آسانی موسیقی مورد نظر را گوش و خریداری کنند. همچنین برنامکهای دیگری برای بازی و شارژ خط نیز وجود داشت که کاربران همراه اول میتوانند با نصب آنها روی تلفن از سرویسهای جالبی بهرهمند شوند.
دور از غرفه پرزرق و برق دولتیها و شرکتهای مطرح، غرفههای کوچکی هم در این سالن وجود داشت که در راستای هدف نمایشگاه محصول خود را به نمایش گذاشته بودند. شرکت دانشبنیان یاقوت سبز ایرانیان که در صفحه تلاش کلیک 442 سرگذشت آن را خواندید، قفلهای نرمافزاری خود را به نمایش گذاشته بود. وجود غرفه دیگری هم که محصول آن دو بازی سبک اتومبیلرانی ایرانی به نامهای رانندگی و بزرگراه برای تلفنهای هوشمند اندرویدی به دست عدهای دانشجو بود، امیدوارکننده و هیجانآور بود.
درحاشیه
همانطور که ابتدای این گزارش هم ذکر کردیم قرار بود هفتمین دور این نمایشگاه پنج ماه پیش در مهر و همچون سالهای پیشین در مصلای تهران برگزار شود. برگزار نشدن در موعد مقرر و نقل مکان به انتهای مسیر شمالی بزرگراه چمران باعث شده بود بسیاری از شرکتهای ثبتنامکننده اولیه دلسرد شوند و تمایلی به حضور در این نمایشگاه از خود نشان ندهند. به همین دلیل بهرغم گفتههای مسئولان برگزاری این نمایشگاه که تاکید روی متراژ و تعداد شرکتهای حاضر آن داشتند، نمایشگاه رسانههای دیجیتال امسال در ابعادی بسیار کوچکتر نسبت به سال گذشته و با حضور شرکتهایی به مراتب کمتعدادتر از قبل به کار خود پایان داد که با اهداف ذکر شده برای برپایی آن در تضاد بود. به نظر میرسید متولی برگزاری این نمایشگاه شتابزده و برای رفع تکلیف از وظیفهای که چند ماه از انجام آن میگذشت در حالی که زمان زیادی تا پایان سال نمانده نمایشگاه را برگزار کرد. گرچه صنعت آی.تی ایران ابتدای راه است و برپایی نمایشگاههای متعدد شاید بتواند بهانهای باشد تا روحی تازه در جسم کمرمق آن برای حیات پرشورتر دمیده شود، اما گردش در این نمایشگاه بیشتر آدم را یاد الکامپ در کنار سیدیفروشهای میدان انقلاب تهران میانداخت و در حقیقت تکرار نمایشگاههای قبلی بود تا ارائه دستاوردی نو در قالب یک نمایشگاه مستقل. به هر حال استقبال پرشور مردم از این نمایشگاه مخصوصا در روز تعطیل (جمعه) آن ستودنی بود و نمیتوان آن را نادیده گرفت.
رامین فتوت
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح شد