پارادوکس اوباما در مواجه با نتانیاهو در کنفرانس آیپک

آیا کاخ سفید برای لغو تحریم ایران به کنگره نیاز پیدا می کند

صدراعظم آلمان که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به سر می‌برد در کنفرانس خبری با نخست‌وزیر کابینه اسرائیل ضمن بیان اینکه مسیر غنی‌سازی در ایران را انتخاب کرده‌اند از امکان موفقیت در دستیابی به توافق نهایی سخن گفت.
کد خبر: ۶۴۹۸۸۰
تأکید صدراعظم آلمان بر تداوم غنی‌سازی ایران

آنگلا مرکل، صدراعظم در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که ایران علاوه بر اسرائیل خطری بالقوه برای کشورهای اروپایی نیز است.

اما وی از تأیید گفته‌های میزبان صهیونیستش مبنی بر اینکه ایران در توافقنامه جامع باید از تمام پروژه‌ های هسته‌ای حساس دست بردارد، خودداری کرد.

آلمان مهمترین متحد اسرائیل در اروپا است، جایی که حمایت از دولت نتانیاهو به دلیل مشکلاتی که در مذاکرات سازش با فلسطینی‌ها پدید آورده است، رو به افول نهاده است.

مرکل با اشاره به اینکه آلمان گفت‌و‌گوهای بین‌المللی با ایران درباره موضوع هسته‌ای را ادامه خواهد داد، افزود: ما تهدید را نه تنها تهدیدی علیه اسرائیل بلکه همچنین تهدیدی کلی علیه اروپا نیز می‌دانیم.

نتانیاهو، که رژیم تحت حکومتش تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه محسوب می‌شود، اذعان کرده که قدرت‌های بزرگ درباره احتمال تداوم میزانی از غنی‌سازی به عنوان بخشی از توافق نهایی با ایران، مذاکره کرده‌اند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: به نظر من این اشتباه است. با هر رهبری که در خاورمیانه صحبت کرده‌ام با این عقیده موافق است چه آن را علنی اعلام کند و چه نکند. چرا؟ زیرا اگر ایران واقعا به دنبال دستیابی به انرژی هسته‌ای غیرنظامی است نیازی به غنی‌سازی ندارد. آنها نیازی به سانتریفیوژ ندارند.

مرکل در پاسخ به سؤالی درباره موافقتش با این اظهارات، محتاطانه برخورد کرد.

صدراعظم گفت:مشخص است که درباره این مذاکرات و اینکه باید انجام گیرند و یا نه تفاوت نظر وجود دارد. ما در مسیر غنی‌سازی با درصد پایین شروع به حرکت کرده‌ایم، غنی‌سازی انجام می‌گیرد و من معتقدم می‌توانیم موفق شویم.

وی افزود: ما انتظار داریم سپری را ایجاد کنیم تا اطمینان یابیم که ایران در آینده نزدیک به توانمندی هسته‌ای (نظامی) دست نخواهد یافت.

مرکل گفت: سؤال این است که آیا می‌توانیم به نتایجی برسیم که بهتر از وضعیت کنونی است. ما تصمیم گرفته‌ایم که وارد مذاکرات شویم زیرا معتقدیم که این امر بهتر از وضعیت موجود است. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها