براین اساس علیرضا سلیمی نماینده محلات با تاکید بر اینکه در بحث هدفمندی یارانه ها شفافیتی وجود ندارد و مشخص نیست سهم مردم به چه میزان است، گفت: لایحه بودجه 93 واقع گرایانه نبوده است و ابهامات زیادی در حوزه های مختلف در آن دیده می شود.
وی افزود:آیا واگذاری 15 هزار میلیارد سقف اعتبارات را تا 21 هزار میلیارد بالا بردن امکان تحققش وجود دارد؟
نماینده مردم محلات با اشاره به بحث هدفمندی یارانه ها گفت: در سال 92، 12 هزار میلیارد کسری داشتیم و طبق پیش بینی ها در سال 93 این کسری به 63 هزار میلیارد خواهد رسید که فشار آن بر روی مردم خواهد بود و تولید با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد و نتیجه آن کاهش مصرف است.
وی با بیان اینکه با توجه به این بودجه عملاً در سال 93 با افزایش قیمت ها روبرو می شویم، گفت: در بخش هدفمندی یارانه ها شفافیت دیده نمی شود و اینکه سهم مردم به چه میزان است ابهام دارد.
سلیمی ادامه داد: در لایحه بودجه 93 در بخش مالیات ها شبهه وجود دارد و نتوانستیم درآمدهای مالیاتی را عملیاتی کنیم.
این نماینده مجلس ابهام بعدی لایحه بودجه را در بخش فرهنگی دانست و اظهار داشت: در بخش ورزشی نیز 27 درصد اعتبارات کاهش یافته است و سهم بخش عمرانی نیز حدود 70 درصد کاهش پیدا کرده است.
درآمدهای بودجه 93 قابل تحقق است
اسماعیل جلیلی با دفاع از لایحه گفت: رویکرد قانونمدارانه دولت در ارائه لایحه بودجه، شفافیت درآمدها و هزینه ها نسبت به سال های گذشته از امتیازات ویژه ای است که به ما کمک می کند تا کلیات لایحه بودجه را با توجه به وابستگی بودجه به قوانین بالادستی به تصویب برسانیم.
نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی به تشریح دو نگاه بدبینانه و خوشبینانه به لایحه بودجه پرداخت و گفت: مطالباتی که از دولت های قبل انباشته شده منابع محدود، شرایط بین المللی، وضعیت رشد تورم، کاهش رشد اقتصادی، شرایط نقدینگی، مشکلات تولید و مشکلات تامین منابع حوزه های اقتصادی چالش هایی است که دولت در تحقق بودجه 93 و تدوین لایحه بودجه 93 داشته است.
جلیلی با اشاره به اعتراض برخی نمایندگان در مخالفت با لایحه بودجه به دلیل عدم توجه به بودجه برخی استان ها اعتقاد داشت که این مشکل با رویکرد کمیسیون تلفیق حل شده است.
نماینده موافق بودجه: 7500 میلیارد تومان به بودجه دفاعی اضافه شد
پس از جلیلی نوبت به حسینعلی حاجیدلیگانی نماینده مردم شاهینشهر رسید تا از لایحه دولت دفاع کند.
وی با اشاره به توجه ویژه در این لایحه به بخش سلامت تصریح کرد: 22 میلیون نفر از جمعیت روستایی و شهری که تحت پوشش بیمه سلامت نبودند در بودجه سال بعد تحت پوشش قرار می گیرند.
حاجیدلیگانی با حمایت از بودجه فرهنگی و آموزشی در لایحه ارائه شده به انتقاد یکی از مخالفین در رابطه با بودجه دفاعی پاسخ داد و گفت: علاوه بر این چیزی که دولت در لایحه آورده است 7500 میلیارد تومان به بودجه دفاعی اضافه کردیم تا خودمان را در مقابل تهدیدهای توخالی استکبار و آمریکا آماده نگه داریم.
بودجه 93 سیاستی برای مهار تورم ندارد
مصطفی افضلی فرد دیگر نماینده ای بود که به ترتیب نوبت دهی هیات رئیسه به مخالفت با کلیات بودجه پرداخت و گفت: در خوش بینانه ترین حالت در صورتی که دستاوردهای اقتصادی مذاکرات بتواند درآمدهای نفتی را بهبود بخشد، بستر و امکان تداوم تولید افزایش یابد، امکان رشد اقتصادی صورت می پذیرد.
وی با بیان اینکه مسئولان دولتی معتقدند در بودجه 93 هدف شغل آفرینی پایدار است اما موارد بیان شده در این باره در عمل نمی تواند جوابگوی نیاز اشتغالزایی باشد، گفت: هیچ یک از این اقدامات سیاست های جدیدی برای کاهش بیکاری محسوب نمی شود و در حقیقت بودجه در کنترل بیکاری اقدامی نانجام نمی دهد.
نماینده مردم اردبیل با اشاره به اینکه یکی از بارزترین نماد بحران اقتصاد نرخ تورم است، گفت: کاهش ارزش پول ملی و فشارهای هزینه های ناشی از قانون هدفمندی دو عامل تورم بود اما بررسی لایحه بودجه 93 نشان می دهد سیاست ویژه ای برای مهار تورم وجود ندارد؛ پیش از مهار تورم باید عامل ایجاد آن مشخص شود.
کمیسیون تلفیق لایحه بودجه دولت را هدف دار کرد
شاهین محمد صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه کل کشور اظهار داشت: کمیسیون تلفیق، بودجه دولت را هدف دار کرد یعنی بسیاری از نکات مبهم و مسائلی که درآن دیده نشده بود را دید و در گزارش خود لحاظ کرد.
محمد صادقی با بیان اینکه نمی توان گفت لایحه بودجه بدون عیب و نقص است و با شرایط موجود کشور انتظار معجزه نیز نباید داشت، گفت: انتظارات ما باید مبتنی بر واقعیات باشد.
وی یکی از نکات مثبت لایحه بودجه 93 کل کشور را تحلیل درست از واقعیات سیاسی و اقتصادی خواند و گفت : در بودجه 93 نه سیاه نمایی صورت گرفته و نه بلند پروازی انجام شده است.
محمد صادقی با اشاره به افزایش 40 درصدی بودجه بهداشت و درمان گفت: پیش از این حقوق پرسنل بهداشت و درمان از پول درمان بیماران تأمین می شد که منبع جداگانه ای برای آن درنظر گرفته ایم.
انتقاد از افزایش دو برابری درآمد مالیاتی در بودجه
در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه 93، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: بودجه سال 92، 210 هزار میلیارد تومان بود و عملکرد ما 110 هزار میلیارد تومان، اما بودجه امسال 195 هزار میلیارد است. یعنی 85 درصد افزایش داشته ایم؛ مگر چه اتفاقی قرار است بیافتد که این 85 درصد تامین شود؟
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: در سالی که قرار است رونق اقتصادی داشته باشیم، افزایش مالیات به تولید کشور ضربه میزند؛ پیشبینی درآمدهای مالیاتی در سال 92 بر اساس آنچه مرکز پژوهشهای مجلس تعیین کرده بود، 49 هزار میلیارد بود، اما امسال این رقم به 66 هزار میلیارد وصولی رسیده است، در حالی که بودجه عمرانی استانها 40 درصد کاهش یافته است.
نماینده موافق بودجه: توجه ویژه دولت به اتمام پروژه های نیمه تمام
سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری در موافقت با کلیات این لایحه گفت: همه همکاران تا کنون شاهد لایحه هایی از بودجه بوده ایم که از بی انضباطی رنج می برد و مشکلاتی را در عرصه عمل به همراه داشت.
این نماینده مجلس گفت: در بودجه سال جاری می توان پیش بینی کرد که 250 پروژه اساسی به اتمام می رسد و مشارکت دولت در بخش خصوصی و طرح های نیمه تمام شاهد هستیم.
وی با تاکید بر اینکه بودجه امسال را نباید مدینه فاضله بدانیم، گفت: این بودجه نسبت به بودجه های سالیان گذشته امتیازات بیشتری دارد و به ایثارگران و جانبازان توجه ویژه ای شده است.
تعلق نیمی از درآمد نفتی به شرکت نفت ناعادلانه است
حمید رسایی نماینده مردم تهران در مخالفت با لایحه بودجه با بیان اینکه آیا عادلانه است نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیم دیگر به کل ملت ایران متعلق باشد، گفت: طبق چه قانونی دولت در لایحه بودجه 93 شرت ملی نفت را از پرداخت سود سهام و مالیات معاف کرده است؟
وی افزود: بخش مهمی از لایحه بودجه که مربوط به هدفمندی یارانه ها است چند روز قبل تقدیم مجلس شد و همین امر سبب شد کمیسیون های تخصصی و تلفیق نتوانند کار خود را به درستی انجام دهند و نتیجه تعجیل غیرمتعارف در تقدیم بودجه به نمایندگان اعتراضات صبح امروز آنها را به دنبال داشت اما به هر حال باید از تلاش برای تنظیم به موقع لایحه بودجه تشکر کرد.
وی افزود: در چند هفته اخیر نقدهای فنی خوبی به بودجه شد، اما متاسفانه بسیاری از این سوالات بی پاسخ مانده؛ در بودجه سال 93 بودجه شرکت نفت از کل بودجه عمومی دولت بیشتر است، آیا نمی خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می شود منابع و مصارف کل دولت در بودجه از منابع و مصارف یک شرکت دولتی کمتر است آن هم با یک فاصله نجومی؟
این نماینده مجلس ادامه داد: شرکت ملی نفت یک بنگاه اقتصادی است که همزمان با نهضت ملی شدن صنعت نفت ملی اعلام شد؛ در قانون بودجه 93 دولت این شرکت را یک شرکت سهامی اعلام کرده بدون اینکه اشاره کند براساس کدام مفاد از قانون اساسی، قانون برنامه پنجم توسعه و سایر اسناد بالادستی به این کار مبادرت کرده است.
نماینده مردم تهران افزود: بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی همین شرکت از دادن مالیات معاف است، مالیات یکی از مصادیق درآمد عمومی است و اگر ما بزرگترین بنگاه اقتصادی را از مالیات معاف کنیم چگونه می توانیم از بنگاه های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات بگیریم . چگونه خزانه به اصطلاح خالی را پر کنیم؟
وی گفت: چگونه می خواهیم به اقتصاد مقاومتی بدون تکیه بر نفت تحقق بخشیم؟ وقتی شرکت ملی نفت را سهامی کردیم و از آن سود سهام نگرفتیم طبیعی است که نیمی از درآمد دولت به این شرکت تعلق خواهد داشت. آیا عادلانه است نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیم دیگر به کل ملت ایران متعلق باشد.
این نماینده مجلس ادامه داد: نفت و گاز و سایر معادن کشور طبق اصل 45 قانون اساسی جزو انفال محسوب می شود، به جز نفت و گاز 60 نوع ماده معدنی دیگر داریم، کجا یک ردیف درآمد مربوط به انفال مرتبط با اصل 45 قانون اساسی در بودجه تقدیمی از سوی دولت است؛ چرا دولت در پاسخ به این سوالات سکوت کرده است؟
وی افزود: اگر این اشکالات به بودجه وارد است آیا مجلس وظیفه رفع آن را ندارد و آیا بهتر نیست به جای چانه زنی با دولت در مورد 37 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی، در مورد 315 هزار میلیارد تومان درآمد و 292 هزار میلیارد تومان هزینه های شرکت ملی نفت بحث کنیم.
رسایی با اشاره به ارتباط بودجه 93 با توافقات ژنو گفت: اشکالات حقوقی و سیاسی توافقنامه ژنو که بنده با علم و یقین بابت پذیرش آن از سوی دولتمردان و آقای ظریف و روحانی به ملت ایران تسلیت گفتم بسیار است اما در اینجا قصد ندارم به آن مسایل بپردازم.
وی افزود: شاید بتوان بر مراکز تحقیقاتی و هسته ای مهر پلمپ زد اما نمی توان بر دهان منتقدان توافقنامه مهر پلمپ زد، شاید بتوان در متن سخنان پشت در اتاق توافقات مهر پلمپ زد و ملتی را نامحرم دانست اما نمی توان بر قلم هایی که به نقد این توافقنامه در رسانه ها می پردازند مهر پلمپ زد.
نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: مگر می شود ترازوی دو ستونی عملکرد مالی یک رویداد مالی مترتب بر اهداف میلیاردی فناوری یک کشور را محرمانه دانست و آن را فوق سری کرد؟
وی افزود: درست است که مشاور عالی رئیس جمهور همه آنهایی که به ایشان رای ندادند را افراطی و تندگو می داند اما نمی تواند واقعیت های روشن در توافقنامه ژنو و ارتباط آن با بودجه 93 را نادیده گرفت، بلاتکلیف ماندن حدود 96 میلیارد دلار از قطره چکانه شده 4 میلیارد دلار از مجموع 100 میلیارد دلار اموال خودمان که نه مسئولین نفتی و مسئولین بانک مرکزی و نه مسئولین خزانه داری کل کشور در چگونگی تقدیم آن هیچ اطلاع رسانی نکرده و نمی کنند به عهده کیست؟.
در این بخش از سخنان رسایی به دلیل دو دو کردن نمایندگان فضای مجلس بر هم ریخت که محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس یکی از بحث هایی که موافق و مخالف بر آن تاکید دارند این است که در دایره موضوع بحث شود، قضاوت عمومی همکاران ما ملاک است و قضاوت عمومی این است که اظهارات شما با نقد بودجه تفاوت دارد.
وی ادامه داد: اگر خارج از بحث صحبت کنید میکروفن شما را قطع می کنم که در پاسخ این اظهارات ابوترابی فرد تعدادی از نمایندگان فریاد احسنت احسنت سر دادند که رسایی گفت اشکالی ندارد آقایان پلمپ بزنید!
رسایی ادامه داد: من درباره ارتباط یک توافق بین المللی بسیار مهم با بودجه صحبت می کنم که این حق من است اگر تعدادی مخالف هستند لطف کرده سکوت کنند و نقدها را بشنوند.
وی گفت: 35 سال پیش یک عنصر اصلاح طلب آمریکایی که امروز به دلیل مشارکت در کودتای سال 88 در زندان است با الحاق ده ها سند توافقی که مجلس وقت از مفاد هیچکدام خبر نداشت....
در این قسمت از سخنان رسایی میکروفن وی قطع و ابوترابی فرد گفت: بر اساس ماده 113 آیین نامه داخلی مجلس ناطق نباید از موضوع مورد بحث خارج شود، هر گاه رئیس تشخیص دهد ناطق از موضوع خارج شده و در ضمن یک نطق دو نوبت تذکر دهد و باز ناطق ادامه دهد دفعه سوم می تواند وی را از ادامه نطق در آن موضوع در تمام جلسه منع نماید.
وی افزود: انضباط مجلس باید برای ما از اهم مسایل باشد بنابراین خواهشم می کنم شما درباره مساله هسته ای که حق قطعی شما و همه نمایندگان است صحبت نکنید، 5 دقیقه یا 10 دقیقه وقت مناسبی است که به این مسایل بپردازید و الان راجع به نقد بودجه ارایه شده از سوی کمیسیون تلفیق صحبت کنیم.
رسایی گفت: یک جمله از رهبر معظم انقلاب را می خوانم، رهبر انقلاب در 12 آبان ماه عنوان کردند به مذاکرات جاری خوش بین نیستم چرا که معلوم نیست نتایجی را که ملت انتظار دارند به همراه بیاورد اما معتقدم این تجربه ایرادی ندارد به شرط این که ملت هوشیار باشد و بداند چه اتفاقی می افتد.
وی با بازگشت به موضوع بودجه 93 افزود: آیا در بودجه سال بعد برای سبد کالا که شامل دو کیلو روغن، 10 کیلو برنج غیرایرانی، 4 کیلو گوشت مرغ، 800 گرم پنیر و یک کیلو و 800 گرم تخم مرغ است، فکری شده است، پیش از این وقتی پول یارانه به حساب شخصی مردم ریخته می شد و مردم با مدیریت خود یارانه را خرج می کردند آقایان امروز نام آن را گداپروری می خواندند آیا الان که قرار است کوپن فروشی شایع شود و در کنار تفکر کوپونیسم سبز شود و دلالیسم هم رونق بگیرد این روش گداپروری نیست؟
نماینده مردم تهران ادامه داد: امسال در حالی که گفته می شد خزانه خالی است 1500 میلیارد تومان برای تهیه سبد کالا در نظر گرفته شده است، راستی اگر خزانه خالی بود پس از این 15 هزار میلیارد از کجا آمده و اگر خالی نیست که نیست چرا دو بار در حالی که تیمی که اسم آن را نمی آورم پشت میز مذاکره بود و چشم مردم در انتظار تصمیم دولت در مورد چرخیدن هسته ای و چرخ کارخانه ها بود از خزانه خالی سخن گفتید تا مردم را قانع کنید که اگر می خواهید چرخ زندگیتان بچرخد باید چرخ هسته ای نچرخد.
وی گفت: یکی از درآمدهای سال آینده یک مشت دلاری است که آمریکایی ها در قبال تحقیر کشور و نابود کردن زحمات 8 ساله دانشمندان هسته ای به شیوه قطره چکانی در اختیار ما قرار می دهند، ما می دانیم چقدر دریافت می کنیم اما نمی دانیم قرار است چقدر هزینه کنیم، آیا مجلس از مفاد آن خبر دارد؟
نماینده مردم تهران گفت: بند 15 و بند 16 نطق خود را که مربوط به ارتباط مسایل هسته ای با بودجه است را نمی توانم بخوانم، دولت حتی حاضر به ارایه اطلاعات به نمایندگان نیست. منظورم اطلاعات هدفمندی است، 4-5 نفری که دو دو می کنند بدانند من چه چیزی را می خواهم بگویم.
وی ادامه داد: بند 17 نطقم را نمی توانم بخوانم. دولتی که شعار قانون گرایی سر می دهد چرا با توجه به تاکیدات قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه بودجه عملیاتی ارایه نکرده است؟ بودجه آن طور که ادعا می شود شفاف نیست، چرا نماینده دولت اطلاعات لازم درباره هدفمندی یارانه ها را در سال بعد ارایه نداد و نمایندگان کمیسیون تلفیق از جزئیات آن بی اطلاع بودند و مجبور شدند با این فضا تصمیم بگیرند.
رسایی گفت: بند 19 نطق خود را به دلیل آن که مساله هسته ای دارد نمی توانم بخوانم؛ مقام معظم رهبری در طول سال های گذشته سال ها را با عناوین مختلف نامگذاری کردند و بر اقتصاد مقاومتی تاکید فراوان داشته و آن را نیازمند اتکا به توان درونی و جوانان این مرز و بوم دانستند، بودجه ارایه شده هیچ برنامه ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون ندارد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بودجه ای که متکی به درآمدهای نفتی باشد و بر مصرف گرایی تاکید کند و از 194 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی 148 میلیارد تومان آن هزینه های جاری و مصرفی باشد چگونه می تواند در برابر تهدیدات آمریکا در خصوص موضوعاتی که نمی توانم اسم آن را بیاورم مقاومت کند.
وی افزود: حدود سه میلیون خانوار منتظر حل مشکل مسکن مهر هستند، این بودجه چه راه حلی برای مسکن مهری که رئیس جمهور در نطق های انتخاباتی خود آن ها را وعده داد و 57 دهم درصد رای لب مرزی کسب کرد، دارد؟(مهر)
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد