سفر به ایران با راهنمای ایرانی

تولید سفرنامه در شکل‌های مختلف و برنامه‌هایی که به راهنمای سفر و گردشگری موسوم هستند، یکی از راه‌های انتقال تجربیات سفر است که از دیرباز مرسوم بوده است. امروزه نسل جدید سفرنامه‌نویسان با استفاده از ابزارهای سینمایی و تلویزیونی به ثبت تجربیات سفرهای خود اقدام می‌کنند و با ظهور این نسل، سفرنامه‌های تصویری در ملل مختلف رواج یافته است.
کد خبر: ۶۳۸۹۵۷

یکی از موضوعاتی که به منظور معرفی ایران اسلامی در تمام زمینه‌ها در کانون توجه شبکه جهانی سحر قرار گرفته، پرداختن به جنبه‌های گردشگری این سرزمین کهن است، آثاری چون میراث ایران و ایران دیاری برای تمام فصول از مستندهای کاربردی در زمینه ایران‌شناسی است که در این شبکه برون مرزی تولید شده است. یکی از این کارها، مجموعه مستند راهنمای سفر در ایران، کاری از مرتضی حسیبی (تهیه‌کننده) به کارگردانی علیرضا فرید است که به معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران زمین می‌پردازد. مستند راهنمای سفر در ایران برخلاف دیگر مستندها، علاوه بر معرفی نقاط مختلف کشور به موضوعات دیگری از قبیل فرهنگ و طبیعت آن منطقه نیز می‌پردازد. این مستند که در بعضی قسمت‌ها به مستند جاده‌ای شباهت دارد، این حس را به مخاطب القا می‌کند که خود مشغول سفر به آن نقطه است.
راهنمای سفر در ایران با استفاده از یک راوی ـ که در بعضی صحنه‌ها حاضر می‌شود و به ارائه توضیحات می‌پردازد ـ اطلاعاتی را به بیننده منتقل می‌کند، اما نکته قابل تاملی که کارگردان در این مستند رعایت کرده، این است که با وجود آگاهی بیننده نسبت به حضور راوی، تصاویر مخاطب را به این واقعیت رهنمون می‌سازند که در مسافرت به ایران نیازی به راهنما نیست و اماکن و مناظر معرف خود هستند.
در هر قسمت از مجموعه، شاهد سه بخش هستیم. بخش اول به موضوعات مرتبط با طبیعت، ابنیه تاریخی و اماکن مذهبی اختصاص دارد و در بخش دوم مسائل مرتبط با فرهنگ عمومی و هنر مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش سوم نیز به پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک در کشور پرداخته می‌شود، ضمن این که دو بخش از سه بخش یاد شده در قالب کلیپ و فتوکلیپ به تصویر کشیده می‌شود و دستگاه‌های موسیقی ایرانی در قالب این دو آیتم معرفی می‌شوند. از موضوعاتی که سهم بسزایی در موفقیت فیلم‌های مستند دارند، می‌توان به استفاده از موسیقی متناسب با تصویر اشاره کرد. بهره بردن از موسیقی همراه با ضرباهنگ تصاویر بر جذابیت این مستند می‌افزاید و بیننده را از همراهی منصرف نمی‌کند.
در نگاه کلی می‌توان جوانب گوناگون این مستند را خوب ارزیابی کرد و آن را در معرفی ایران موفق نامید.

 حسام آبنوس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها