پس از آن همه جنجال برای تاسیس دانشگاه فرهنگیان، حالا به نظر می‌رسد مسئولان جدید این دانشگاه، رویه‌ای تازه برای مدیریت این مرکز آموزش عالی درپیش گرفته‌اند.
کد خبر: ۶۳۸۷۷۱
زمزمه‌های حذف تعهد خدمت دانشگاه فرهنگیان

این دانشگاه که با ورود وزیر جدید آموزش و پرورش، صاحب رئیسی تازه شده است، دل خوشی از تعهد خدمت دانشجویان ندارد و مدیران این دانشگاه معتقدند که نباید با تعهد خدمت گرفتن از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، فقط از طریق همین دانشگاه، معلمان مورد نیاز مدارس کشور را تامین کرد، بلکه باید از فارغ‌التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها هم استفاده کرد و راه برای جذب معلم از دانشگاه‌های دیگر هم هموار باشد.

دانشگاه فرهنگیان که وارد دومین سال فعالیت خودش می‌شود، در کنکور سراسری سال 91 بیش از 25 هزار دانشجوی بورسیه پذیرش کرد، اما حالا با تغییر مدیریت این دانشگاه، به نظر می‌رسد مدیران این دانشگاه، چندان موافق تعهد خدمت دانشجویان نیستند.

پیشتر رئیس دانشگاه فرهنگیان به تسنیم گفته بود که معتقدم باید اجازه دهیم دیدگاه‌های کارشناسی دیگر نیز مطرح شود تا منافع آموزش و پرورش از حیث برخورداری از نیروی انسانی باکیفیت و سرآمد تامین شود، زیرا عده‌ای از کارشناسان بهره‌مندی از نیروی انسانی باکیفیت را همسو با این سیاست نمی‌دانند و معتقدند که باید راه را برای جذب نیرو در آموزش و پرورش باز کنیم.

حتی وزیر آموزش و پرورش هم با اظهارنظرهای خود درباره این دانشگاه، زمزمه‌های حذف تعهد خدمت دانشجویان را قوت بخشید و عنوان کرد: تلاش می‌کنیم از تمام پتانسیل موجود در آموزش عالی در کنار دانشگاه فرهنگیان بهره ببریم و آموزش و پرورش در کنار تاسیس دانشگاه فرهنگیان و تقویت آن، خود را از امکاناتی که در دیگر دانشگاه‌ها وجود دارد، محروم نمی‌کند.

مجموع این اظهارنظرها نشان می‌دهد که هم وزیر آموزش و پرورش و هم رئیس دانشگاه فرهنگیان، به جذب 100درصدی معلم از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، اعتقادی ندارند.

همین موضعگیری‌های اخیر مسئولان آموزش و پرورش، واکنش روز گذشته وزیر پیشین آموزش و پرورش را برعهده داشت و حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌و‌گو با فارس تصریح کرد: اگر دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از همه امتیازات مشوقی پیش‌بینی شده مانند بورسیه و تعهد خدمت برخوردار نباشند، مانند زدن تیر خلاص بر پیکره این دانشگاه بوده و آن را قبض‌روح خواهد کرد، زیرا دانشگاه فرهنگیان با دانشجویان معترض و بدون انگیزه، توفیق نخواهد داشت.

یکی از موافقان اصلی تاسیس دانشگاه فرهنگیان و استخدام دانشجویان این دانشگاه از روز نخست تحصیل، وزیر سابق آموزش و پرورش بود، اما حالا با تغییر مدیریت جدید این وزارتخانه، معلوم نیست که در سال‌های آینده، نحوه استخدام معلمان در این وزارتخانه به چه سمت و سویی خواهد رفت.

دانشگاه فرهنگیان: نهایی نشده است

در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، به شغل معلمی علاقه دارند، ولی با وجود اظهارنظرهای اخیر مسئولان آموزش و پرورش، اصلا معلوم نیست دانشجویان جدید این دانشگاه، در آینده به‌طور قطعی معلم شوند و به وزارت آموزش و پرورش راه پیدا کنند.

اما امین‌الله فراهانی، مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با جام‌جم، زمزمه‌های حذف تعهد خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان را فعلا منتفی می‌داند و می‌گوید: درست است که رئیس دانشگاه فرهنگیان عنوان کرده‌اند که می‌توانیم در جذب معلمان مدارس، از فارغ‌التحصیلان دیگری غیر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم، اما این حرف به معنی حذف تعهد خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیست.

فراهانی تاکید می‌کند که بحث‌های کارشناسی در دانشگاه وجود دارد و انواع جذب دانشجو در این دانشگاه بررسی می‌شود، اما تا نهایی شدن این بحث‌ها نمی‌توان با قاطعیت از حذف شدن یا حذف نشدن تعهد خدمت دانشجویان این دانشگاه سخن گفت.

کمبود معلمان متخصص در مقاطع پیش دانشگاهی و دبیرستان، اتفاقی است که به گفته فراهانی می‌توانیم این کمبود را با روش‌هایی غیر از جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: چه اشکال دارد که کمبود معلمان در این مقاطع، از سوی فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی دیگر دانشگاه‌ها تامین شود و درواقع، چهار سال منتظر نباشیم تا دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، فارغ‌التحصیل شوند.

اگرچه فراهانی تاکید دارد این حرف‌ها فقط حرف‌های کارشناسی است که مطرح می‌شود و در مقطع فعلی هیچ‌کدام از این حرف‌ها به معنی حذف تعهد خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیست، اما اگر مجموع این بحث‌های کارشناسی تحت عنوان اصلاحیه جذب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شود، آن وقت شاید این بحث‌ها دیگر رنگ و بوی تغییرات قانونی به خود بگیرد.

نیروهای مازاد داریم یا نداریم؟

وزیر آموزش و پرورش، یکی از مخالفان اصلی جذب معلم جدید از سوی این وزارتخانه است و پیشتر هم علی‌اصغر فانی گفته بود: به‌کارگیری نیروی انسانی جدید به هر عنوان ممنوع است، چون این وزارتخانه به اندازه کافی نیروی مازاد دارد.

به گفته وزیر در مقاطع دوگانه متوسطه، 58 هزار نیرو زیاد است و در دوره ابتدایی کمبود 24 هزار معلم بشدت احساس می‌شود.این نبود توازن بین نیروهای متخصص و غیرمتخصص در وزارت آموزش و پرورش، این پرسش را پیش می‌آورد که در این آشفته بازار، تکلیف استخدام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چه می‌شود؟

از سوی دیگر، طی دو سال قبل نیز حدود 60 هزار ثبت‌نام بی‌ضابطه در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است که بسیاری از آنها نیروهای غیرمتخصص هستند.حال با این وضع، معلوم نیست که فارغ‌التحصیلان متخصص دانشگاه فرهنگیان ، چگونه می‌خواهند با وجود کمبود بودجه این وزارتخانه، در وزارتخانه‌ای کار کنند که با تورم نیروهای غیرمتخصص روبه‌روست.در حقیقت پرسش اینجاست، اگر هر ساله 25 هزار معلم فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان به استخدام آموزش و پرورش درآیند، منابع مالی این استخدام‌ها از کجا تامین می‌شود، آیا تضمینی هست که این استخدام‌ها تا سال‌های سال ادامه داشته باشد؛ آن هم در شرایطی که این وزارتخانه تاکنون هیچ راهکاری برای تعدیل نیروهای غیرمتخصص در دستور کار قرار نداده است؟

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
احمد احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
۰
۰
با نظر جناب آقای فانی موافقم كه از فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگری به جز دانشگاه فرهنگیان فارق التحصیل شده اند در آموزش و پرورش استفاده شود اما بایستی به تعهدی كه به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان داده شده است عمل شود و تعهد خدمت آنها به قوت خود باقی بماند و پس از استخدام آزمایشی آنها در مرحله بعد به مرحله استخدام رسمی برسد.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
۰
۰
خود دانشگاه فرهنگیان بایستی لغو شود
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
۰
۰
سلام این نیروهای غیر متخصص كه میگید طی سیاست های قبلی استخدام شدن . همین استخدامی ها زمان جناب حاجی بابایی رشته خودم تربیت بدنی همین سهمیه داران با هر رشته بیربطی با امتیازشون وارد شدن.كتابداری.حسابداری و............ شدن معلم ورزش چون سهمیه داشتن.
دانشجومعلم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
۰
۰
هر شغلی برای خودش آموزش می خواهد پس چطور نباید یك دانشگاه برای معلمان داشته باشیم اثرات معلم كیلویی گرفتن معلومه نه آموزش بسپاریم به بچه های دانشگاه آزاد
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
۰
۰
حاج محمودكجایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نیازمندی ها