علت مرگ این پلنگ هنوز مشخص نیست

مرگ دوازدهمین پلنگ، این بار درگچساران

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران از مرگ دوازدهمین پلنگ در سال جاری این بار در گچساران خبر داد و گفت: علت مرگ این پلنگ هنوز مشخص نیست و لاشه از سوی افراد ناشناس سوزانده شده است.جسد این پلنگ در محلی نزدیک به نقطه‌ای که یک توله پلنگ بر اثر برخورد با خودرو تلف شد، مشاهده شده است.
کد خبر: ۶۳۷۰۰۴

به گزارش مهر، عبدالله دیانتی با بیان این‌که لاشه پلنگ در خارج از منطقه حفاظت شده کوه دیل در حالی مشاهده شده که لاشه به آتش کشیده شده و کاملا سوخته است، افزود: زمانی که محیط‌بانان برای بررسی موضوع به محل مربوط می‌روند متوجه می‌شوند لاشه پلنگ از سوی افراد ناشناس سوزانده شده است. به‌دلیل سوخته شدن لاشه، دستیابی به جزئیات بیشتر از جمله جنسیت یا سن پلنگ امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، هنوز اطلاعاتی درباره علت یا عاملان و زمان دقیق مرگ پلنگ در دست نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما احتمال این‌که لاشه مشاهده شده مربوط به مادر همان توله‌پلنگی باشد که با خودرو برخورد کرده بود وجود دارد، اما اظهارنظر در این مورد منوط به تحقیقات بیشتر است.

یکی از افراد محلی پس از مشاهده لاشه این پلنگ به تهیه عکس از لاشه اقدام کرده و تصویر را در اختیار ماموران حفاظت محیط زیست شهرستان گچساران قرار داده است. لاشه این پلنگ بالغ خارج از منطقه حفاظت شده دیل، در مناطق آزاد و حدفاصل مارین و دیل کشف شده است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز اظهارکرد: در پی تلف شدن 12 قلاده پلنگ در سال جاری و 58 قلاده در شش سال گذشته، کمیته بحران برای حفاظت از پلنگ‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است.

احمدعلی کیخا در مورد اعضای این کمیته گفت: این کمیته متشکل از سازمان‌های مردم نهاد فعال در عرصه حیات وحش، افراد مرتبط با موضوع و مسئولان ذی‌ربط است که در آن چالش‌های مرتبط با تلف شدن این حیوانات بررسی می‌شود.وی هدف‌گیری این کمیته را ارائه برنامه‌های عملی در دو بخش کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای حفاظت از پلنگ‌ها دانست و افزود: درصدد هستیم با این راهبرد ارائه شده، دیگر شاهد تلف شدن این‌گونه‌های باارزش نباشیم، یا با حداقل گزارش تلفات آنها روبه‌رو شویم. از شش سال گذشته تاکنون 46 قلاده پلنگ در کشور تلف شده است، این آمار نشان می‌دهد که تقریبا به‌طور متوسط سالانه هشت پلنگ از بین رفته است. علاوه براین با احتساب 12 پلنگ تلف شده امسال، شمار نهایی پلنگ‌های قربانی به 58 قلاده طی شش سال گذشته در کشور رسیده است. کارشناسان حفاظت محیط‌زیست از علل مختلفی همچون حوادث جاده‌ای، مارگزیدگی، طعمه مسموم، تیراندازی و آتش زدن به‌عنوان مهم‌ترین علل تلفات این گربه‌سان نام می‌برند.

بازداشت عاملان شلیک به پلنگ تنکابن

مدیر دید‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران نیز گفت: پس از گذشت دو هفته از حادثه تلخ مجروح شدن یک پلنگ عظیم‌الجثه در تنکابن استان مازندران براثر اصابت گلوله که در نهایت به قطع نخاع و مرگ دلخراش این پلنگ منجر شد، با تلاش پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان تنکابن، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و همکاری مردم محلی، عاملان شلیک به این پلنگ شناسایی شدند.

کیوان هوشمند افزود: در جریان بازجویی‌ها و تحقیقات اولیه از متهمان که پدر و پسر و از اهالی یکی از روستاهای تنکابن هستند، مشخص شد پلنگی که از سوی مجرمان هدف گلوله قرار گرفت هرگز به دام‌های آنها حمله نکرده بود و اصولا هیچ تلفاتی از دام اهلی در روستای محل سکونت آنها گزارش نشده است.

وی اظهارکرد: هنوز انگیزه مجرمان از شلیک به پلنگ دقیقا مشخص نیست و به احتمال زیاد شخص سومی نیز که در روز حادثه مهمان این پدر و پسر بوده در انجام جرم شریک بوده است.

هادی منصورکیایی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست تنکابن نیز در این باره گفته است: برای هر دو متهم در دادگاه قرار مجرمیت صادر شده و متهمان با دستور قاضی پرونده تا روشن شدن ابعاد ماجرا روانه بازداشتگاه شدند.

به گفته وی، متهمان ابتدا منکر هرگونه اقدامی برای کشتار پلنگ شدند، اما با شهادت تعدادی از روستاییان و افراد محلی در دادگاه، از سوی قاضی پرونده مجرم شناخته شده و روانه زندان شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها