مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان گفت: بیماری سالک در این منطقه بیماری بومی بوده و در تمام طول سال اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شیوع آن به طور پیوسته انجام می‌شود.
کد خبر: ۶۳۶۰۸۸

مسعود غفاری افزود: شهرستان آران و بیدگل منطقه‌ای سالک‌خیز بوده و با توجه به عوامل مختلف محیطی آمار افراد مبتلا به آن متغیر است، اما انتظار به صفر رسیدن آن وجود ندارد.وی گفت: اقدامات کنترلی در سا‌ل‌های اخیر شامل جونده‌کشی، سمپاشی، بهداشت محیط، بحث‌های آموزشی مانند استفاده از پشه‌بند و توری‌ ریز در در‌ب‌ها بوده که آمار این بیماری را طی سال گذشته کاهش داده است.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل بیان کرد: بیماری سالک شامل دو نوع روستایی و شهری بوده که مخزن روستایی آن موش‌های صحرایی هستند که پشه آنوفل این موش‌ها را نیش زده و عامل این بیماری در پشه ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: نام سالک از سال کوچک گرفته شده و چنانچه درباره بیماری اقدامات درمانی انجام نشود، طی یک سال زخم آن بهبود یافته اما جای آن باقی می‌ماند.

به گزارش تسنیم، غفاری افزود: مسافرت به مناطق پرخطر، مهاجرت، عوامل محیطی چون مخروبه و فاضلاب، زباله، نخاله‌های ساختمانی، باغات و مزارع و به طور کل جاهایی که لانه موش‌های صحرایی می‌شود، می‌تواند به‌عنوان برخی عوامل افزایش‌دهنده آمار سالک مطرح شود.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل بیان کرد: به دلیل آن‌که بیماری سالک بومی منطقه محسوب می‌شود، هر کسی که با زخم طولانی و سابقه مسافرت به مناطق مشکوک باشد به صورت رایگان در آزمایشگاه مرکز بهداشت شهرستان نمونه‌گیری شده و به واحدهای بهداشتی دارای پرونده خود ارجاع داده می‌شود.

وی اظهار کرد: اقدامات درمانی دارویی که به صورت موضعی و رایگان از سوی واحدها انجام می‌شود، دوره درمان را کوتاه‌تر کرده و اثر باقی‌مانده زخم را کاهش داده و مانع گسترش بیشتر آن می‌شود.

غفاری تصریح کرد: در تمام طول سال باتوجه به آمار گرفته شده از واحدها درخصوص مبتلایان به سالک اگر در منطقه‌ای گسترش داشته باشد، اقدامات لانه‌کوبی و دیگر برنامه‌های کنترلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به انجام لانه‌‌کوبی و سمپاشی در سطح 4700 هکتار طی سال گذشته بیان کرد: از اسفند هر سال تا اردیبهشت در چهار مرحله برنامه‌های کنترلی انجام می‌شود.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها