صدای هنر در آمد

از قدیم و ندیم گفتند که هر چقدر پول بدهی، آش میل می‌کنی. مگر آش مورد نظر، تاریخ انقضایش تمام شده باشد که مفت و مجانی بشود خوردش!.... البته سوای آش نذری که قضیه‌اش فرق می‌کند، برای دریافت‌کننده، مجانی درمی‌آید، اما برای درست‌کننده‌اش کلی پول آب خورده است.
کد خبر: ۶۳۵۱۶۸
صدای هنر در آمد

این معادله در بیشتر مسائل و موضوعات صدق می‌کند، علی‌الخصوص در عرصه‌هایی که با کار و تولید سر و کار دارد، فقط باد هوا خوردن است که نیاز به صرف هزینه ندارد.

پرسش فلسفی: معنای عبارت منظوم و معروف «کار نیکو کردن از پر کردن است» در عرصه فرهنگی و هنر چیست؟

پاسخ منطقی: یعنی اگر می‌خواهی کار شسته‌رفته‌ای تحویل بگیری، جیب افراد درگیر کار را پر کن. جیب خالی و پز عالی، از قدیم با هم سازگار نبوده و بلکه موجب خنده بوده است. بلاتشبیه، یکی عسل است و آن دیگری خربزه!

صدا و سیما یکی از آن مراکز مهم در عرصه تولیدات فرهنگی و هنری است. بیشترین اثرگذاری رسانه‌ای را هم دارد، طوری که به رسانه ملی شهره شده است.

رسانه خصوصی نیست که میلی باشد. ملی است. فلذا اگر می‌خواهیم در وظایف رسانه‌ای خودش موفق و موثر باشد، باید دستش پر باشد. شترسواری، دولا دولا نمی‌شود. طرف قوز درمی‌آورد.

نمی‌شود هم توقع ارتقای تولیدات فرهنگی رسانه‌ای برای مقابله با رسانه‌های بیگانه و برچیده شدن خودجوش و طبیعی دیش‌ها را داشت و هم سطح بودجه را ارتقا نداد و گفت که خدا بزرگ است برادران!.... بله، خود ما هم می‌دانیم که خدا بزرگ است و این چیزی نیست که فقط شما کشف کرده باشید. منتها هر‌کاری از کانال خودش انجام‌پذیر است. کانال کولر که نیست.

فلذا حق دارند اگر قریب 200 نفر از هنرمندان مملکت، اعم از تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس، در نامه‌ای خطاب به مسئولان کشور، خواستار تامین بودجه صداوسیما شوند؛ طوری که صدا و سیما مجبور نشود برای گذران امور، در یک برنامه ادبی مثلا آگهی بازرگانی مربوط به چوب ضدموریانه یا روغن بدون چربی یا چی‌توز با طعم آبگوشت و چیزهای نامربوط دیگر پخش کند.

بسته پیشنهادی: با عنایت به آنچه گفته شد؛ ضمن اعلام حمایت از کتابت این نامه سرگشاده به مسئولان کشور که شاید باید خیلی زودتر از اینها نوشته و ارسال می‌شد، طبق معمول، عرایض منطقی خود را در قالب چند پیشنهاد سربسته، تقدیم حضرات می‌نماییم، باشد که مقبول افتد:

1ـ افزایش تعداد هنرمندان: از آنجا که این حقیر نیز در کمال تواضع و فروتنی، مراتب حمایت شدیداللحن خود را از کتابت نامه هنرمندان در خصوص تامین بودجه لازم صداوسیما به شرح فوق به اطلاع عموم رسانید؛ لهذا استدعا دارد که جراید کشور، رقم 200 هنرمند را به 201 هنرمند، اصلاح بفرمایند. صرفا جهت ثبت در تاریخ عرض می‌نماییم، و الا به خاطر خاکی بودن و اجتناب از ریایی شدن، اصراری به این کار نداریم. اطرافیان هل می‌دهند!.... (هل نده آقا ! ...)

2ـ همکاری با«مایه‌داران»: اگر بودجه صداوسیما تامین نشود، باز هم صدا وسیما هرگز زیربار همکاری با سرمایه‌دارانی چون ... و امثالهم نخواهند رفت، ولو این که اعلام نماید که می‌تواند کل بودجه آن را به اضافه زمین‌های اطرافش، تامین کند، کور خوانده است. مسئولان دولتی و مجلس محترم، حتما در اسرع وقت، تامین بودجه صداوسیما را که در سال‌های گذشته از آن کم هم شده به جای آن که یک چیزی به آن اضافه شود، تضمین خواهند کرد. آنها هم می‌دانند که چاره اصلی مقابله با«تهاجم فرهنگی»،روی آوردن به «تولید فرهنگی» است. مثلا ما الان به سهم خودمان آمدیم یک برنامه ادبی فرهنگی«قندپهلو» در تلویزیون راه انداختیم (که همین شب‌ها دارد بکوب از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود) و الحمدلله با استقبال آحاد مختلف مردم و حتی مسئولان مملکتی مواجه شد، اما الان یک میلیون تومانش هم برای عوامل این برنامه، یک میلیون تومان است.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
توبسمندگان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
۰
۰
جام جم عزیز كه حرف از تهاجم فرهنگی میزنی، فلذا یك كلمه عربی است ، معادل فارسی آن می شود ، پس در نتیجه .

نیازمندی ها