مرزهای دانش

قلم جادویی

چاپ سه‌بعدی دیگر همچون گذشته فناوری نوینی محسوب نمی‌شود. هر چند هنوز هم چاپ سه‌بعدی با آن چیزی که فکرش را می‌کنیم فاصله بسیاری دارد، اما در طول دو سال گذشته به قدری از آن صحبت شده که جذابیت خود را از دست داده است.
کد خبر: ۶۳۴۰۲۷
قلم جادویی
امروزه حتی کاربر‌های خانگی می‌توانند براحتی انواع چاپگر‌های سه‌بعدی را خریداری کرده و برای ساخت مدل‌های سه‌بعدی از آنها استفاده کنند. با این حال ساخته جدید تعدادی از پژوهشگران دانشگاه ولونگوگ استرالیا نه‌تنها قدم جدیدی در علم پزشکی به حساب می‌آید بلکه به چاپ سه‌بعدی وجهه‌ای کارآمد می‌دهد. اشتباه نکنید خبری از چاپ سلول‌ها به روش‌های توضیح داده شده در گذشته نیست بلکه پژوهشگران توانسته‌اند نوعی قلم را طراحی کنند که توانایی چاپ لحظه‌ای به صورت سه‌بعدی را در اختیار دارد.

قلم جدید که با نام بایوپن شناخته می‌شود به منظور ترمیم استخوان‌های آسیب دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخلاف استفاده از پلاستیک در روش‌های قدیمی ترمیم استخوان، بایوپن به وسیله دو لایه پوششی و قابل تغییر این فرصت را در اختیار پزشک قرار می‌دهد که بعد از بررسی ناحیه آسیب دیده، قسمت مورد نظر را ترمیم کند. در این فرآیند جدید ناحیه از بین رفته بسرعت به وسیله لایه محافظتی و طبق نظر پزشک پر شده و در نهایت استخوان به شکل اصلی خود بازمی‌گردد.

نکته قابل توجه این است که جنس ماده مورد استفاده در بایوپن به خوبی با استخوان اصلی ترکیب شده و تفاوت قابل توجهی با استخوان بدن ندارد.

پروفسور چونگ به عنوان یکی از اعضای تیم تحقیقاتی به این موضوع اشاره کرده که ماده مورد استفاده را می‌توان به نوعی انتخاب کرد که خاصیت ترمیمی آن افزایش یافته و بخشی از مواد مورد نیاز برای بازیابی بافت‌ها را در آن قرار داد. هرچند بایوپن به صورت انبوه تولید نشده، اما به صورت آزمایشی در بیمارستان سنت وینسنت ملبورن مورد استفاده قرار گرفته و نتایج بسیار خوبی نیز داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها