مشاور دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت هشدار داد : 15 میلیون نفر در معرض ازدواج با تأخیر ازدواج مواجه شده‌اند. ۳ میلیون زوج ایرانی نابارور هستند و به طور متوسط تولد فرزند در خانواده‌ها طی یک دوره 5 ساله کاهش یافته است.
کد خبر: ۶۳۳۵۹۶
15 میلیون نفر ایرانی در انتظار ازدواج

محمد اسلامی در ششمین کنگره بهداشت باروری و ناباروری که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد:‌ نرخ کلی باروری در سال 63 برابر با 6.8 درصد و تا سال 72 این شیب تند ادامه یافت و اکنون متوسط نرخ باروری به کمتر 2 رسیده است.

وی ادامه داد: در این شرایط مداخله ای برای تشویق ازدواج این افراد نداریم و روند افزایشی میانگین سن ازدواج طی سال‌های 75 تا 90 فقط یک سال بوده است و اکنون این میزان نیز سرعت کمتری به خود گرفته است.

مشاور دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت تصریح کرد: در دو سال گذشته میزان ازدواج‌ها کمتر شده است و پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز رقم ازدواج کمتر هم شود.

اسلامی ابراز کرد: بر اساس شاخص طلاق گزارش‌ها نشان می‌دهد بیشترین طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی رخ داده و این سال‌هایی است که انتظار باروری را صفر کرده است.

وی با اشاره به اینکه 3 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد، گفت: بخشی از آنها دچار ناباروری اولیه هستند یعنی اصلاً فرزند ندارند و بخشی ناباروری ثانویه یعنی یک یا دو فرزند دارند، اما برای تولید فرزند دیگر دچار مشکلاتی هستند.

مشاور دفتر سلامت، جمعیت و خانواده وزارت بهداشت اظهار کرد: اگر غربالگری لازم انجام شود، هزینه‌های باروری کاهش یابد و پیشگیری از ناباروری انجام شود، 2 تا 3 درصد به نرخ باروری کشور کمک خواهد شد.

وی افزود: تهدید بیجا و تشویق بیجا نباید باشد، بلکه باید خانواده‌ها آزادانه فرزنددار شوند و از آنها حمایت‌های لازم شود.

اسلامی ادامه داد: اگر حدود 60 درصد زایمان‌ها را به شکل سزارین انجام دهیم، زنان تجربه ناخوشایندی از بارداری خواهند داشت و تمایلی به فرزندآوری بیشتر در آنها ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: میانگین فاصله بین تولد فرزندان در سال 88، از ابتدای ازدواج 3.5 سال تا تولد اولین فرزند فاصله گذاشته شده و بین فرزند اول و دوم 5.5 سال گزارش شده، درحالی که تأکید مراقبت‌های بهداشتی بیش از 5 سال نیست.

مشاور دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت افزود: باید فاصله فرزندآوری کم شود چرا که سلامت زنان در معرض آسیب قرار می‌گیرد و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت حدود 1500 مادر در 5 سال گذشته مراقبت باروری را نداشتند.

اسلامی اظهار کرد : 71 درصد مرگ مادران در زنانی بوده که بیماری زمینه‌ای داشتند در حالی که اگر مراقبت بهداشتی دریافت می‌کردند، در زمان بارداری دچار این عوارض نمی‌شدند.

وی توضیح داد: زمانی که آمار سزارین بالا می‌رود، تمایل به فرزندآوری کم می شود. باید جامعه را به سمت زایمان طبیعی سوق داد و فقط زمانی سزارین درخواست شود که فرد واقعاً به آن نیاز داشته باشد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها