موضع گیری قوه قضاییه نسبت به سخنان علی مطهری نماینده تهران در خصوص محاکمه سران فتنه وبرخورد قضایی با مفسدان اقتصادی همچنان در مجلس شورای اسلامی با واکنش هایی روبرو است.
کد خبر: ۶۳۳۵۷۰
واکنش هابه نطق مطهری ادامه دارد

پس از سخنان امروز رئیس مجلس از جایگاه خانه ملت و صیانت قانون اساسی ازمقام نمایندگان در آزادی بیان، همچنان نطق نماینده تهران نقل جلسات علنی مجلس درموافقت یا مخالفت با علی مطهری است.

امروز نیز پس از سخنان میان دستور مسعود پزشکیان نماینده تهران در دفاع از جایگاه نمایندگی، برخی از نمایندگان منتقد از جمله حمید رسایی و مهدی کوچک زاده دو نماینده دیگر تهران خواستار برخورد قاطع قوه قضاییه با متخلفان شدند.

در ابتدا نماینده تبریز در سخنان خود با اشاره به اینکه به دلیل برخوردی که با علی مطهری در قوه قضائیه و مجلس شده، قصد دفاع از مجلس را دارد گفت:نمایندگان باید پناهگاه مردم باشند نه دام مردم؛ ما از نظر نمایندگی حق و حقوقی داریم و می‌توانیم در امور داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کنیم. همچنین براساس اصل 86 قانون اساسی نمایندگان در مقام ایفای نقش نمایندگی خود در اظهارنظر کاملا آزاد هستند و نمی‌توان به سبب اظهاراتی که در مجلس می‌کنند یا آرایی که داده‌اند آنها را تعقیب یا توقیف کرد.

وی با استناد به بیانات حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشترافزود: کسی که می‌خواهد حرف بزند چرا به آنها انگ می‌زنیم؟ چپ، راست، ضدانقلاب و ضد نظام است؟ بگذار حرفش را بزند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) فرمود که از رسول خدا شنیدم که ایشان فرمودند "هیچ جامعه‌ای که در آن جامعه بتوان حق افراد ضعیف را از آدم‌های گردن‌کلفت بدون لکنت زبان گرفت روی سعادت را نخواهد دید". بنابراین باید در جامعه مردم بدون ترس از کسانی که قدرت دارند، حرفشان را بزنند. نه اینکه حتی یک نماینده هم نتواند حرف بزند؛ اگر نماینده ای اشتباه کرده است باید این را بررسی کرده و بگوییم اینگونه نبوده، نه اینکه به خاطر حرفش بگوییم تو مجرم هستی.

پزشکیان با بیان اینکه ما چپ و راست به همه انگ می‌چسبانیم، گفت: عدالت این است که بگذاریم فرد حرفش را بزند؛ شهید بهشتی در گفتار خود می‌گوید ما با شعار داشتن آئین عدل امروز حرف خود را آغاز کردیم، ولی این موضوع یک شرط دارد و آن این است که حق‌پرستی در گفتار ما ظاهر شود. نه اینکه وقتی به ما نگاه می‌کنند بگوییم بروید گم شوید. بنابراین باید مراقب باشیم که اگر اندیشه ما نقد شد از کوره در نرویم.

بعد از این اظهارات حمید رسایی در اعتراض به این نظرات خطاب به باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: اظهارات پزشکیان درست است، باید پرونده مهدی هاشمی و خاندان هاشمی نیز در قوه قضائیه بررسی شود.

مهدی کوچک زاده دیگر نماینده هم عقیده با رسایی نیز در تذکری تاکید کرد که دادستان تهران بهتر بود در مواجهه با اظهارات نماینده ای که در نطق خود به قضات قوه قضائیه توهین می کند به جای بیانیه دادن و شعار دادن یک شب وی را نگه دارد.

وی با اشاره به نطق مسعود پزشکیان گفت: کسانی که در مجلس نهج البلاغه می خوانند برای ما بگویند چرا یک نماینده نمی تواند به قضات توهین کند، نهج البلاغه خوان در این مجلس زیاد است.

کوچک زاده افزود: امروز نزدیک تر از امام روح الله به امام علی(ع) در کشور نداریم. او خطاب به نمایندگان این جمله را گفته است حسب موازین شرعیه اگر کسی مطلع باشد که یک نفر مشخص خلاف کرده و متجاهر به فسق نباشد بگویید قضات، افشای فسق مغایر شرع است و اگر در ادارات و جاهای دیگر کسی مرتکب گناهی شد نباید در ملاء عام افشا شود بلکه باید به محاکم صالحه و مقامات ذیربط ارجاع شود، کسی منکر وجود قاضی فاسد نیست، کسی منکر سرمایه دار دزد نیست اما تریبون مجلس دادگاه نیست.

در ادامه بعد از تذکر کوچک زاده محمدرضا باهنر رئیس جلسه خطاب به وی گفت: تشخیص مهم بودن موضوعاتی که قرار است رئیس جلسه در نطق خود مطرح کند با خود رئیس است. اگر قرار باشد هر روز رئیس از دوستان و یا از آقای کوچک زاده بپرسد که آیا شما این موضوع را مهم تشخیص می دهید که کار پیش نمی رود.

در خلال صحبت های باهنر پزشکیان و علی مطهری نیز درخواست ماده 79 برای پاسخگویی به اظهارات کوچک زاده را کردند که باهنر با این درخواست آنها موافقت کرد.

در ابتدا مسعود پزشکیان در تذکر خود گفت: اسلامی که به انسان ها اجازه ندهد حرف بزنند و اگر خواستند حرف بزنند عده ای آنها را تهدید کنند نمی تواند در این مملکت جا بگیرد.

پزشکیان افزود: حضرت علی(ع) فرمودند مملکتی که در آن انسان های ضعیف نتوانند حرف خود را بزنند به سعادت نمی رسد در حالی که عده ای در مجلس به راحتی حرف می زنند و داد می کشند و روزنامه می نویسند.

وی با بیان اینکه عده ای این همه فحش و تهمت به دیگران زدند و هیچکس به آنها نگفت چرا این کار را انجام می دهید، گفت: ما فقط گفتیم چرا نماینده نمی تواند در این کشور حرف خودش را بزند و این یک فاجعه برای کشور است.

بعد از این اظهارات علی مطهری نیز در دفاع از جایگاه نمایندگی وبیاناتش خطاب به هیات رئیسه گفت: نمی دانم آقای کوچک زاده چه لذتی از خشونت می برد که شبانه بیایند و کسی را دستگیر کنند.

وی افزود: آقای کوچک زاده گفتند که من در نطق خودم به قضات توهین کرده و قضات را غیر مستقل دانسته ام، در حالی که اساسا در نطق من هیچ اشاره ای به قضات نبوده است.

وی گفت: انتقاد من به مدیریت قوه قضائیه بود که باید استقلال بیشتری داشته باشد، مثال هایی هم زده بودم و کل حرف من این بود که داستان فتنه را حل کرده و آن را تمام کنیم.

مطهری ادامه داد: تا کی می خواهیم به این قضیه ادامه دهیم، اگر ما حق چنین اظهارنظری را نداریم باید گفت فلسفه وجودی مجلس زیر سئوال رفته و اساسا اعلام جرم قانونی نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
پیراسته فر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
۰
۰
من هم بانظرآقای كوچك زادموافقم كه محاكم قضایی باید فردهتاك را دستگیركنند،اماكدام نماینده هتاك است جای ابهام دارد.
آیاشخصی كه باجاروجنجال ادای كلام میكندیا آنی كه با طمأنینه ادای كلام میكند؟
م
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
۰
۰
بسیارازفضل شما تشكر وطوری عمل نماییم كه مثل ائمه با مردم و ودیگران الگوباشیم و صبرراپیشه جود سازیم

نیازمندی ها