اگرچه تلویزیون به دلیل برخورداری از مخاطبان گسترده و میلیونی خود به عنوان یکی از راه‌های تبلیغاتی بسیاری از محصولات و کالاهای تجاری و خدمات فرهنگی مورد توجه قرار دارد و هر ساله بخش عمده‌ای از هزینه‌های این رسانه از طریق حق پخش آگهی‌های تلویزیونی تامین می‌شود، اما به نظر می‌رسد خود این رسانه نیازمند معرفی برنامه‌ها و آثار تولیدشده‌اش برای پخش در ایام مختلف و مناسبت‌هاست.
کد خبر: ۶۳۱۰۵۶
در «گلخانه» تلویزیون چه می‌گذرد؟/  گزارش پشت صحنه

از این رو در نظر گرفتن برنامه‌هایی مستقل و مجزا در هر شبکه که با هدف معرفی برنامه‌های جدید، اطلاع رسانی تغییرات کنداکتورهای پخش، نمایش بازتاب‌های خبری برنامه‌های آن شبکه در دیگر رسانه‌ها و ایجاد پلی ارتباطی برای دریافت نظرات و انتقادات مردمی اهمیتی اساسی دارد. این تدبیر می‌تواند به واسطه حضور مهمانانی که میان مردم مقبولیت و محبوبیت زیادی دارند و برقراری ارتباط صمیمانه با آنان و گپ و گفت‌هایی ساده با ایشان همراه شده و به افزایش جذابیت این نوع برنامه‌ها کمک کند.

برنامه گلخانه را می‌توان از جمله این برنامه‌ها دانست؛ برنامه‌ای که محصول گروه پخش شبکه سه سیماست و اکنون به تهیه‌کنندگی حسین حسین خانی و با اجرای شاهین جمشیدی و مهدی نادریان جمعه شب‌ها ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود. شاید این نوع برنامه‌ها به دلیل آن که راهی برای معرفی دیگر برنامه‌ها، سریال‌ها و فیلم‌ها هستند کمتر مورد توجه قرار بگیرند. از این رو بر آن شدیم تا گزارشی از پشت صحنه برنامه گلخانه، داشته باشیم.

تنها یک روز دیگر به پایان فصل پاییز باقی مانده است. یلدا در پیش است (البته این گزارش زمانی چاپ می‌شود که چند روزی از شب یلدا گذشته است)‌ مقصد ساختمان 9 دی است؛ استودیویی نه چندان بزرگ با دکوری به رنگ‌های سفید و بنفش.

برنامه رأس ساعت آغاز می‌شود. همه عوامل در استودیو حضور دارند. برنامه با بخش گفت‌وگو با هنرمندان شروع می‌شود. شاهین جمشیدی یکی از مجریان برنامه آغازگر مصاحبه با مهمانان حاضر در استودیوست. او صحبت خود را آغاز می‌کند و می‌گوید: به نام خدا. الهی رخصت. شب شما بخیر هموطنان ایرانی. امشب در برنامه گلخانه میزبان دو مهمان هنرمند هستیم و طبق روال هر هفته قرعه کشی سه خودرو در برنامه انجام می‌شود.

جمشیدی صحبت خود را با توضیحات درباره دیگر بخش‌های برنامه ادامه می‌دهد و از بینندگان می‌خواهد شاهد پخش ترانه «ارمغان تاریکی» با همراهی تصاویری از این سریال باشند. پس از پخش نماآهنگ آرم برنامه گلخانه نمایش داده و پیامک برنامه اعلام می‌شود. نکته جالب توجه اختصاص پرسش پیامکی برنامه به آرم یک شرکت تجاری تعلق دارد که در پایان برنامه دستمایه گفت‌وگوی ما با مجریان می‌شود. سوال برنامه به این شرح است: کیفیت چای محسن را چگونه ارزیابی می‌کنید که توسط جمشیدی خوانده می‌شود و گزینه‌های خیلی خوب، خوب و متوسط برای آن در نظر گرفته شده است و شاهین جمشیدی به شوخی اعلام می‌کند بینندگان احتمالا اگر نظرشان متوسط یا بد باشد نمی‌توانند مطرح کنند.

علی سلیمانی و علی اوسیوند از جمله بازیگران مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون نیز در استودیو حضور دارند. جمشیدی مهمانان برنامه را معرفی کرده و گفت‌وگو با آنان را آغاز می‌کند. هر دو مهمان با گویش محلی خود با هموطنان سلام و علیکی دارند. علی سلیمانی که این روزها در نمایش در «شوره‌زار» بازی دارد، در پاسخ به سوال مجری درباره آخرین وضع کاریش این طور توضیح می‌دهد: اولین و مهم‌ترین فعالیت این روزهایم بازی در نمایشی به کارگردانی حسین کیانی است که متنی بسیار قوی دارد و هر شب بجز شنبه‌ها ساعت 20 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود. این نمایش داستان آدم‌هایی است که برای نجات زندگی‌شان و رهایی از شوره زاری که در آن گرفتار آمده‌اند، تلاش می‌کنند و با دوستان خوبی همچون مجید صالحی، احمد ساعتچیان، سینا رازانی، وحید رهبانی و تعدادی دیگر همبازی هستم.

او از به پایان رسیدن صداگذاری فیلم مستندش و آماده‌سازی آن برای جشنواره فیلم فجر در بخش مستند با عنوان «شهرت گمشده جم» خبر می‌دهد. کمی هم به شرایط تئاتر کشور اشاره کرده و از نبود حمایت‌های مالی گلایه می‌کند.

علی اوسیوند نیز با بیان این که پس از حدود شش ماه رکود فضای کاری اکنون مشغول بازی در اثری جدید است، بیان می‌کند: بعضی فیلمنامه‌ها در این شش ماه به‌دستم می‌رسید که کیفیت نداشت و در مجموع فضای کاری کمی راکد بود، اما حالا در سریال دولت مخفی به کارگردانی راما قویدل بازی دارم. چند کار دیگر هم به من پیشنهاد شد که متاسفانه به طور همزمان امکان ایفای نقش در آنها را نداشتم.

***

مهدی نادریان، دیگر مجری برنامه هم که در استودیو حضور دارد در پاسخ به این پرسش که بهتر است چه رویکردی در طرح موضوع تبلیغاتی اتخاذ شود، می‌گوید: به هر حال این وظیفه رسانه است که هم به نوعی موضوع تبلیغاتی را مطرح کند که برای مردم قابل پذیرش باشد و هم هدف برنامه و حمایت‌کننده محقق شود. حامیان مالی از ما انتظار دارند سوالات تخصصی مطرح شود و مستقیم به کالا و محصول ارتباط پیدا کند، اما ما سعی کرده‌ایم محتوای تبلیغاتی را طوری در برنامه بگنجانیم که عمومیت بیشتری داشته باشد. برای مثال هر هفته درباره موضوعاتی مختلف و کلی‌تر ازجمله ذائقه‌های مردم در نوشیدن چای، ویژگی‌های یک چای خوب، این که سنت چای نوشیدن از کجا آمده است و... صحبت می‌کنیم تا برنامه از حالت خشکی و جدیت خارج شود و هم مسائل مطرح شده به اطلاعات مردم بیفزاید.

نادریان درباره اجرای تفکیک شده بخش‌های مختلف برنامه نیز ادامه می‌دهد: به نظر من این شیوه از اجرا بهتر است؛ چراکه زمانی دو مجری داشتن یک برنامه مناسب است که آنها تعامل و بده بستان خوبی با هم روی آنتن داشته باشند. اجرایشان طی سال‌ها با هم هماهنگ شده باشد. نظیر آنچه در اجرای محمود شهریاری و کاظم احمدزاده طی سال‌ها شاهد بودیم.

***

برنامه با پخش تصاویری از پشت صحنه سریال «نابرده رنج» در قالب حوادث واقعی صحنه‌های تصویربرداری ادامه می‌یابد. این بخش سختی‌ها و دشواری‌هایی را به تصویر می‌کشد که بازی در سریال‌ها به دنبال دارد. تصاویری از بازی علی اوسیوند در این سریال نیز به کارگردانی علیرضا بذرافشان نشان داده می‌شود. اوسیوند به شوخی می‌گوید: بازیگری سختی‌های زیادی دارد. در مواقعی که شاید گرگ‌ها هم به شکار نمی‌روند، ما مجبور هستیم مقابل دوربین قرار بگیریم.

همچنین نماهایی از سریال «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و بازی علی سلیمانی در آن پخش می‌شود. سلیمانی توضیحاتی درباره آن می‌دهد و درباره کلیت مجموعه می‌گوید: سریال وضعیت سفید یک مجموعه موقعیت محور بود تا قصه محور. برخی به آن نقدهایی هم کردند، اما به نظر من بخشی که درام را به تصویر می‌کشید پیش از این در دیگر آثار تلویزیونی نشان داده نشده بود.

***

سعی کرده‌ایم در برنامه گلخانه از فضای نقد‌محور دور باشیم. چراکه خود برنامه زمان زیادی ندارد و از همین زمان کوتاه هم بخش زیادی به حامی مالی اختصاص یافته است که البته تاثیر زیادی در برنامه دارد. بنابراین بیشتر به این سمت و سو حرکت کرده‌ایم که گپ‌وگفت‌ها دوستانه‌تر باشد و فرصتی فراهم شود تا مردم با بازیگران و شخصیت اخلاقی آنها بیشتر آشنا شوند و علاقه‌ها و سلیقه‌هایشان را بدانند.

پنج دقیقه به ساعت 23 باقی مانده است و آیتم دیگر برنامه که به گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت چای محسن اختصاص دارد، آغاز می‌شود. مهدی نادریان مجری این بخش است و پس از سلام و علیک با بینندگان، این بخش را ادامه می‌دهد. ده دقیقه از برنامه به این گفت‌وگو اختصاص می‌یابد و بخش دیگر انجام قرعه‌کشی هفتگی در برنامه و بیرون آوردن گوی‌ها از گردونه است.

پس از اتمام این بخش، دقایقی پایانی برنامه باز هم صحبت با مهمانان هنرمند ادامه می‌یابد و ساعت 23‌و30 دقیقه گلخانه به پایان می‌رسد.

در حالی که گروه و عوامل پشت صحنه سرگرم جمع‌آوری تجهیزات و دوربین‌ها هستند با شاهین جمشیدی درباره مباحث مختلفی از حامیان مالی تا اهداف برنامه و رویکردهایش صحبت می‌کنم. وی می‌گوید: سعی کرده‌ایم در برنامه گلخانه از فضای نقد‌محور دور باشیم. چراکه خود برنامه زمان زیادی ندارد و از همین زمان کوتاه هم بخش زیادی به حامی مالی اختصاص یافته است که البته تاثیر زیادی در برنامه دارد. بنابراین بیشتر به این سمت و سو حرکت کرده‌ایم که گپ‌وگفت‌ها دوستانه‌تر باشد و فرصتی فراهم شود تا مردم با بازیگران و شخصیت اخلاقی آنها بیشتر آشنا شوند و علاقه‌ها و سلیقه‌هایشان را بدانند. ضمن این که سعی می‌کنیم بازیگران و عوامل مجموعه‌ای را که از شبکه سه در حال پخش است دعوت کنیم، اما به این توجه داریم که مهمان برنامه دیگر همان کاراکتری نباشد که در فیلم یا سریال شاهدش هستیم. زیرا در این صورت دچار تکرار می‌شویم و این اتفاق جذابیتی برای بیننده نخواهد داشت. ما فرصت بحث‌های چالشی و عمیق را هم در برنامه نداریم و بخش مصاحبه با هنرمندان ده تا 15 دقیقه بیشتر نیست و به نظر من بهترین کار برای این فرصت محدود ترتیب دادن گفت‌وگوهایی ساده و عامیانه است.

رکسانا قهقرایی/ قاب کوچک

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها