برنج، روغن، تخم‌مرغ، مرغ و پنیر در این سبد قرار دارد

اعلام جزئیات سبد کالا برای 20 میلیون ایرانی

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام جزئیات سبد کالایی کارمندان و کارگران گفت:‌ 20میلیون نفر در کشور سبد کالایی دریافت خواهند کرد.
کد خبر: ۶۲۷۶۱۲

دولت اخیرا اعلام کرده طی ماه‌های پایانی سال جاری دو سبد کالایی را به عنوان کمک مکمل هدفمندی یارانه‌ها در اختیار اقشار هدف قرار خواهد داد. همچنین وعده داده شده که این سبد از سال آینده در هر فصل سال دست‌کم دو نوبت توزیع شود و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری نیز اعتبار لازم به این منظور را تخصیص داده است. حقوق کارمندان در سال آینده 18 درصد یعنی حدود نصف تورم موجود افزایش پیدا خواهد کرد و دولت درصدد است با این اقدام جبرانی از فشار معیشتی بر خانوارهای آسیب‌پذیر بکاهد.

به گزارش ایسنا، عباس قبادی دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ جزئیات سبد‌کالایی در حال نهایی شدن می‌باشد و قرار است شرکت بازرگانی دولتی ایران، برنج، روغن و مرغ و بخش خصوصی نیز تخم‌مرغ و پنیر را در این سبد ارائه دهند. وی تصریح کرد:‌ دولت به محض نهایی شدن بحث‌های پولی و مالی تا پایان هفته دیگر جزئیات کاملی از این بحث ارائه می‌کند. وی به قیمت احتمالی ارائه این سبد یا رایگان بودن آن و نیز شیوه توزیع و شناسایی اقشار مشمول اشاره‌ای نکرد.

معاون وزیر صنعت و تجارت با تاکید بر این‌که اقدامات خوبی در دولت برای مقابله با تحریم‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون با کمبود کالاهای اساسی مواجه نشده‌ایم و ذخایر فعلی به نحوی است که تا پایان سال آینده، امکان تامین کالاهای اساسی وجود دارد. به گفته وی، در سال گذشته علاوه بر بحث تحریم‌ها مشکلات داخلی و مشکلات ریالی نیز وجود داشته و همواره مشکل‌ساز بوده است.

قبادی با اشاره به وضع فعلی ذخایر کالاهای اساسی تصریح کرد: در سال گذشته دو میلیون تن گندم خریداری کردیم و از سال 1390 نیز دو میلیون تن ذخیره داشتیم. با وجود این در سال گذشته شش میلیون تن کسری گندم داشتیم و با مشکلات جدی مواجه بودیم. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود:‌ در بحث ذخیره‌سازی گندم، توزیع و تولید نان در سال قبل مشکلات زیادی داشتیم، ولی امسال حدود 250 فروند کشتی که مجموع بار آنها نزدیک به ده میلیون تن است، تدارک دیده‌ایم.

وی با بیان این‌که امسال حدود پنج میلیون تن گندم خریداری کرده‌ایم، بیان کرد: از این میزان 2.5 میلیون تن به کشور وارد شده و بقیه آن نیز یا در حال ورود یا در حال ترخیص از بنادر است.

قبادی درباره میزان ذخیره‌سازی روغن خام نیز گفت: سال گذشته در بحث روغن خام با استقبال نکردن بخش خصوصی از ورود به بازار روغن و واردات آن مواجه شدیم، اما امسال بیش از 53 فروند کشتی روغن خام وارد و نزدیک به دو میلیون تن روغن خریداری شده است.

او با بیان این‌که نزدیک به 85 هزار تن مرغ منجمد ذخیره‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: 80 هزار تن از کل مجموع مرغ ذخیره‌سازی شده از محل تولید داخل بوده و واردات مرغ در سال جاری نسبت به سال گذشته به یک‌پنجم کاهش یافته است؛ البته امکان دارد با توجه به روند تولید مرغ در کشور در بحث صادرات نیز ورود پیدا کنیم.

وی درباره آمار واردات شکر و برنج به کشور نیز خاطرنشان کرد: شرکت بازرگانی دولتی در سال قبل یک میلیون و 300 هزار تن شکر و 750 هزار تن برنج وارد کرد و در بحث برنج کمبود عرضه را برطرف کرده‌ایم.

واردات برنج و شکر از دستور کار خارج شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: اکنون ضرورتی به واردات دو کالای برنج و شکر نیست و بخش خصوصی هم به دلیل وفور این کالاها در کشور، ا نگیزه‌ای برای واردات ندارد.

قبادی در ادامه درباره وضع نهاده‌های دامی در کشور گفت:‌ جو در کشور از تولید خوبی برخوردار است و تولیدکنندگان دامی با خیال راحت بدانند که جوی آنها در سال بعد تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که در بحث ذرت نیز شرایط کشور خوب است، تصریح کرد: بالغ بر چند ماه ذخیره‌سازی ذرت داریم و قیمت آن نیز منطقی است. اکنون نزدیک به 500 هزار تن کنجاله سویا نیز از سوی بخش دولتی ذخیره‌سازی شده است.

تا پایان امسال قیمت نان تغییر نمی‌کند

وی درباره تناقض‌گویی‌ها درباره قیمت نان با بیان این‌که تصمیم جدی دراین باره گرفته نشده و تا پایان امسال قیمت آن تغییر نمی‌کند، بیان کرد: به طور کلی سیاست دولت، افزایش ندادن قیمت نان است.

قبادی افزود:‌ اعتبارات خوبی برای پرداخت یارانه نان و گندم در بودجه 93 در نظر گرفته شده و این موضوع به تصمیم مجلس بستگی دارد که شاهد تغییر در قیمت نان باشیم یا نه.

این مقام مسئول با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست ‌جمهوری برای پرداخت ارز واردات گندم گفت: برای واردات ده میلیون تن گندم در کشور 250 فروند کشتی در بنادر رفت‌وآمد می‌کنند و هر کشتی ده روز برای تخلیه بار خود زمان نیاز دارد. اگر کشتی‌ها در بنادر تند حرکت نکنند و بسرعت گندم وارد کشور نشود، استان‌ها با کمبود مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تاکید بر این‌که بار کشتی‌هایی که تخلیه نمی‌شوند، به دلیل مسائل تامین ارز است و نه ترافیک آنها در بنادر، تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون در دو مقطع با معطل ماندن کشتی‌های حامل گندم در کشور مواجه شدیم؛ یکی در زمان جابه‌جایی دولت دهم و یازدهم بود که بار کشتی‌ها در بنادر 45 تا 50 روز معطل ماند و سپس این رقم به صفر رسید. در مقطع بعدی که 45 روز پیش بود، مشکل با ورود رئیس‌جمهور و معاون اول برطرف شد.

قبادی با اشاره به این‌که به نظر نمی‌رسد با وجود تحریم‌ها، با مشکل کمبود مواجه شویم، تصریح کرد: حدود 30 هزار تن کالا از طریق کامیون از مرزهای کشور وارد کردیم و دوستان در شورای امنیت کشور به ما کمک بسیاری کردند.

وی درباره واردات برنج‌های آلوده به کشور با بیان این‌که ممکن است در فرآیند واردات گندم از دو میلیون تن، هزار تن گندم آلوده به کشور وارد شود، خاطرنشان کرد:‌ بحث‌های بهداشتی با طرف‌های خارجی مورد مذاکره قرار می‌گیرد و ما مسائل بهداشتی و قرنطینه را نادیده نگرفته‌ایم. به طور مثال طی یک دوره، گندم وارداتی از آلمان را به دلیل آلوده بودن بازگردانیم.

وی با بیان این‌که آنچه از مرزهای رسمی وارد می‌شود، بدون استثنا از سوی دستگاه‌های نظارتی کنترل می‌شود، تصریح کرد: البته ممکن است خطاهایی صورت گیرد.

تحویل سبد کالایی با کارت الکترونیک

در همین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور توسعه بازرگانی داخلی از دریافت اقلام سبد کالایی دولت به مردم با کارت الکترونیک خبر داد.

به گزارش تسنیم، حسن یونس سینکی در تودیع و معارفه مدیرکل دفتر تامین و توزیع کالا و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از امور مهم و در دست اقدام معاونت توسعه بازرگانی داخلی را آماده‌سازی بسترهای لازم برای عرضه هرچه بهتر سبد کالایی اهدایی دولت به مردم اعلام کرد و گفت: اقدامات لازم برای ارائه این سبد از طریق کارت الکترونیک و کارت‌های اعتباری طراحی خواهد شد.

وی افزود: مردم با این کارت‌های الکترونیک می‌توانند اقلام خاص مورد نظر را از فروشگاه‌های خاص که بعدا ‌اعلام می‌شود، تهیه کنند.

وی جزئیات بیشتری از این موضوع را اعلام نکرد.

او الگوی فعلی تنظیم بازار را نیز منسوخ و ناکار‌‌آمد دانست و گفت: کاری که امروز به نام تنظیم بازار صورت می‌گیرد، اصلا امروزی نیست؛ زیرا ما نمی‌توانیم بدون توجه به محیط و فضای امروز بازار، آن را مدیریت کنیم.

سینکی با تاکید بر این‌که تنظیم بازار، رفتارهای ساختاری با تکیه بر محیط بازار را می‌طلبد، ادامه داد: در حالی که دولت باید در این کار بازیگردان باشد، اما اتفاقات جاری در محیط بازار، خارج از دولت شکل می‌گیرد و ما نقشی در آنها نداریم.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که دفتر تامین، توزیع و تنظیم بازار به دلیل جامعه هدفی که دارد، برای دفاع از مردم در حوزه اقتصاد نباید در رفتارهای حمایتی خود از تولید دچار تردید شود، تصریح کرد: ما در تنظیم بازار باید به نیابت از همه مردم در اقتصاد ایفای نقش کنیم. رفتارهای ما باید به ‌گونه‌ای باشد که نه از تولیدکننده و نه از مصرف‌کننده حقی ضایع نشود و دفاع از هر دو باشد.

اختصاص 3000 میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی

سخنگوی دولت گفت: هیات وزیران در جلسه امروز (دیروز) با اختصاص 3000 میلیارد ریال برای تثبیت قیمت محصولات لبنی موافقت کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبر نگاران اظهارکرد: گرچه کارخانه‌های تولید شیر با قیمت بیشتری شیر خام را از دامداران خریداری می‌کنند، اما برای ارائه به مصرف‌کننده، حق افزایش قیمت را ندارند.

وی تاکید کرد: دولت به ازای مصرف‌کنندگان، 3000 میلیارد ریال را برای تثبیت قیمت محصولات لبنی اختصاص داد.

سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد: با پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس‌جمهور، مهندس نیره پیروزبخت به‌عنوان رئیس سازمان ملی استاندارد ایران انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها