شبکه تهران به عنوان شبکه پایتخت از چندی پیش پخش برنامه تلویزیونی «مثلث» را به صورت زنده شروع کرده که روزهای شنبه از این شبکه پخش می‌شود.
کد خبر: ۶۲۷۲۶۴
مثلث حادثه، ترس و عبرت

 

 

کافی است نگاهی به صفحه حوادث روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها بیندازیم تا متوجه شویم روزانه تا چه میزان حوادث رانندگی به صدمات جبران ناپذیر و مرگ و میر منجر می‌شود، حوادثی که فقط دامنگیر فرد متخلف نمی‌شود و چند خانواده را درگیر ماجرا می‌کند، برخی را داغدار می‌کند، برخی را بی‌سرپرست و بعضی‌ها را هم معلول می‌کند.

غفلت در رانندگی، استفاده نکردن از کلاه کاسکت حین موتورسواری، نبستن کمربند ایمنی و... به حوادث تلخ و تکان‌دهنده منجر می‌شود. گرچه همه ما در طول روز شاهد چنین حوادثی هستیم، اما معمولا عبرت نمی‌گیریم و دوباره نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنیم، چرا که فکر می‌کنیم این اتفاق برای ما نمی‌افتد و این مساله از حرفه‌ای نبودن این آدم‌ها در رانندگی پیش آمده است.

درس عبرت

شبکه تهران به عنوان شبکه پایتخت از چندی پیش پخش برنامه تلویزیونی «مثلث» را به صورت زنده شروع کرده که روزهای شنبه از این شبکه پخش می‌شود. محمد قنبری تهیه‌کنندگی این برنامه را به عهده دارد که تجربه ساخت آثاری مثل عبور شیشه‌ای و شب شیشه‌ای را در کارنامه دارد. اجرای این برنامه هم که با هدف بهبود رفتارهای ترافیکی شهروندان در شهر تهران و ترسیم فرهنگ ترافیک صحیح حول موضوع‌های تخلف رانندگی تولید می‌شود، به عهده هومن حاجی‌عبدالهی است.

برنامه مثلث برخلاف دیگر برنامه‌هایی است که تاکنون با این محوریت از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شده است. تهیه‌کننده برنامه به جای این که از مسئولان راهنمایی و رانندگی دعوت کند و بیننده شاهد گفت‌‌وگوهای خشک و رسمی بین مجری و مسئولان باشد، از راهکاری جذاب بهره برده است. او در این برنامه با دعوت از کسانی که در اثر سانحه رانندگی دچار مصدومیت‌های جسمی شده‌اند و حضور خانواده‌هایشان در برنامه، قالب متفاوتی را انتخاب کرده است. همین مساله باعث شده برنامه هشداری برای بینندگان باشد تا نکات ایمنی را بیشتر رعایت کنند.

مثبت 18 عنوان یکی از بخش‌های تاثیرگذار این برنامه است که قبل از پخش، مجری برنامه از بچه‌ها، میانسالان و افرادی که ناراحتی قلبی دارند، درخواست می‌‌کند این بخش را تماشا نکنند. در این بخش صحنه‌های تصادف که با دوربین‌های کنترل ترافیک گرفته شده، پخش می‌شود، صحنه‌ها گاهی تلخ و آزاردهنده اما تاثیرگذار است. عوامل سازنده برنامه مثلث با این نگاه تازه تلاش می‌کنند فرهنگ صحیح ترافیک را میان مردم به بهترین شکل نهادینه کنند.

مخاطب باید بترسد

هومن حاجی‌عبدالهی بیشتر اجرای برنامه‌های اجتماعی و خانوادگی را به عهده دارد، اما عموم مردم او را به عنوان صداپیشه عروسک پنگول و مجری شوخ‌طبع مسابقات تلفنی می‌شناسند. او در سریال «پایتخت 2» و چند اثر نمایشی دیگر به عنوان بازیگر حضور داشته است. حاجی‌عبدالهی با اجرای برنامه مثلث تجربه جدیدی کسب کرده و وارد یک گونه متفاوت در اجرا شده است.

حاجی‌عبدالهی، مجری برنامه مثلث در پاسخ به این پرسش که چطور شد اجرای این برنامه را پذیرفتید، در حالی که مردم بیشتر شما را به عنوان مجری شوخ طبع می‌شناسند، به «جام‌جم» گفت: به نظر من وقتی فردی کار اجرا را قبول می‌کند و وارد چنین حوزه‌ای‌ می‌شود، باید انعطاف داشته باشد و بتواند در هر گونه‌ای اجرا کند. گرچه من بیشتر اجرای برنامه‌های اجتماعی و خانوادگی را به عهده می‌گیرم، اما این مساله باعث نمی‌شود ‌گونه‌های دیگر اجرا را تجربه نکنم.

وی اجرای برنامه مثلث را محک تازه‌‌ای دانست و افزود: گرچه این برنامه در حیطه اجرا برایم تجربه جدیدی بود اما این توانایی را در خودم می‌دیدم تا برنامه جدی هم اجرا کنم. به همین دلیل در طول سال‌های فعالیتم خودم را محدود به یک نوع اجرا نکردم.

این مجری ادامه داد: آقای ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه تهران به من لطف داشتند و با توجه به اعتمادی که نسبت به اجرایم داشت از من خواست‌ برنامه مثلث را اجرا کنم. من هرگز به ایشان نه نمی‌گویم، چون می‌دانم نسبت به کاری که انجام می‌دهد، شناخت دارد. تهیه‌کنندگی این برنامه هم به عهده محمد قنبری است که از سال‌ها پیش همدیگر را می‌شناختیم. او همیشه برنامه‌های شیک و تاثیرگذار مثل شب شیشه‌ای ساخته که با استقبال مخاطبان رو‌به‌رو شده است.

حاجی‌عبدالهی با اشاره به این که همین فاکتورها او را برای اجرای برنامه مثلث ترغیب کرد، تاکید نمود: سعی کردم در این برنامه شیوه‌های قدیمی اجرایم را که بیشتر طنازانه بود با اجرای جدی تلفیق کنم تا پیام برنامه جدی و تاثیرگذار و نه در قالب طنز و شوخی به مردم منتقل شود. پیام‌های این برنامه نباید با شوخی همراه باشد تا تلنگر لازم را به مخاطب بزند.

یکی از ویژگی‌های برنامه مثلث، ساختار و فرم آن است و متفاوت با دیگر برنامه‌هایی است که با این موضوع تولید شده است. مجری برنامه مثلث در این باره عنوان کرد: همیشه پیام‌ها در چنین برنامه‌هایی به شکل مستقیم داده می‌شود، اما این برنامه به لحاظ محتوا و دکور متفاوت از دیگر برنامه‌هایی است که با این محور تهیه و پخش شده است. تصاویر خوبی در این برنامه پخش می‌شود و می‌توان گفت نوع پیام‌رسانی در این برنامه تکراری نیست و شکل تازه‌ای برای مخاطب دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم بیشتر شما را به عنوان مجری شوخ طبع می‌شناسند، آیا نسبت به این مساله نگران نبودید که شاید این نوع اجرا را از شما قبول نکنند، توضیح داد: من به قابلیت‌های خودم مطمئن هستم و می‌دانستم از پس اجرای این برنامه برمی‌آیم و مردم هم مرا قبول می‌کنند. از سوی دیگر تا زمانی که ندانم در کاری موفق می‌شوم، وارد آن حوزه نمی‌شوم. من وارد بازیگری هم شدم و تجربه صداپیشگی پنگول را هم دارم که امروز عروسک محبوب بچه‌هاست. ضمن این ‌که اجراهای مختلف را هم تجربه کرده‌ام.

حاجی‌عبدالهی ادامه داد: ما به عنوان رسانه تاثیرگذار می‌توانیم روی سلیقه مخاطب اثر بگذاریم. به همین دلیل در این برنامه مردم شاهد ‌ اجرای خشک و رسمی مجری با مسئولان نیستند. برنامه مثلث به هیچ وجه یک سویه نیست و مدیر گروه اجتماعی و تهیه‌کننده تلاش کردند برنامه‌ای به دور از کلیشه‌ها پخش کنند. خوشحالم این فرصت برایم فراهم شد تا اجرای این برنامه را به عهده داشته باشم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما هم به تهیه‌کننده برنامه سوژه مناسب پیشنهاد می‌دهید، گفت: من از ابتدای ساخت برنامه در جریان بودم و در جلساتی که با حضور مدیر گروه، تهیه‌کننده، سردار مومنی، سرهنگ شیرمحمدی و بقیه همکاران برگزار می‌شود، شرکت می‌کردم و هر موضوعی که به ذهنم می‌رسید پیشنهاد می‌دادم. خوشبختانه تعامل خوبی میان من و تهیه‌کننده وجود دارد.

این مجری عنوان کرد: البته برای این برنامه نماآهنگ‌های تصویری زیبای دیگری هم در نظر گرفته شده، اما به دلیل کمبود زمان هنوز پخش نشده است. باید بگویم‌ در زمینه ایده‌آل‌هایمان برای این برنامه ، از صد‌ به‌50 رسیده‌ایم. امیدوارم به مرور با افزایش زمان برنامه به ایده‌آل‌ها نزدیک‌تر شویم.

حاجی‌عبدالهی درباره این ‌که آیا برای انتخاب مهمانان برنامه هم نظر می‌دهید یا خیر، گفت: خیر! هماهنگی مهمانان به عهده تهیه‌کننده است. البته من از تهیه‌کننده خواسته‌ام‌ قبل از برنامه دیداری با مهمانان نداشته باشم تا سوالاتی که از آنها می‌پرسم، بکر باشد. معتقدم تاثیر برنامه به این شکل بیشتر خواهد بود. خوشبختانه استقبال مخاطبان از این برنامه خیلی خوب بوده و این را از واکنش مردم می‌توان متوجه شد.

وی در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کنید پخش صحنه‌های تصادف در بخش «مثبت 18» برای مخاطب آزاردهنده است، توضیح داد: اتفاقا ما می‌خواهیم مخاطب اذیت شود، بترسد شاید که متاثر شود و نکات ایمنی را رعایت کند. تا زمانی که ترس در دل آدم نباشد، تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

ساختار متفاوت برای جذب مخاطب

محمد قنبری، تهیه‌کننده برنامه مثلث درباره شکل‌گیری این برنامه و ساختار متفاوتش به «جام‌جم» گفت: خوشبختانه دغدغه مشترک بین آقای کریمان مدیر گروه اجتماعی، من و پلیس راهور متفاوت بودن برنامه بود و همه با هم به این نتیجه رسیدیم که قالب متفاوتی را برای برنامه انتخاب کنیم تا موضوع برنامه روی مخاطب تاثیر بیشتری بگذارد. من در برنامه عبور شیشه‌ای هم تجربه‌ای به این شکل داشتم. همین مساله باعث جذب مخاطب شد.

وی ادامه داد: وقتی قرار شد برنامه مثلث تولید و پخش شود، تصمیم گرفتیم با دعوت از مهمانان ویژه و موضوعات جالب در جذب مخاطب موفق باشیم. به همین دلیل برای حضور مهمانان در برنامه به دنبال دلیل بودیم تا حضور آنها معنا داشته باشد. خوشبختانه برای این برنامه دوستانی همچون سردار مومنی رئیس پلیس راهور و سردار امیری جانشین فرماندهی پلیس راهور به من اعتماد کردند و با توجه به سابقه‌ای که در برنامه‌سازی داشتم با اطمینان کار را به من سپردند و با قالب متفاوت برنامه موافق بودند.

این تهیه‌کننده با اشاره به بازتاب‌های مثبت برنامه گفت: تا امروز بازتاب خوبی از سوی بینندگان داشتیم. البته تا رسیدن به اهداف اصلی برای این برنامه فاصله داریم، اما تلاش می‌کنیم با پخش هر قسمت بینندگان شاهد اتفاقات تازه و خوبی باشند و بتوانیم فرهنگ ترافیک را میان مردم نهادینه کنیم.

قنبری در پاسخ به این پرسش که معمولا برنامه‌های مشارکتی قالب‌های مشخص دارند، شما چگونه همکارانتان را توجیه کردید تا قالب متفاوت برنامه را تائید کنند، توضیح داد: طی جلساتی که با هم داشتیم به نقطه عطف خوبی رسیدیم. در این جلسات محاسن و معایب برنامه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. برنامه مثلث حاصل عقل، خرد جمعی و اعتماد دوستان به من بود که خوشبختانه تا الان راضی بودند.

وی افزود: امیدوارم در آینده برنامه‌های متنوع‌تری تولید کنیم، چون ما در ابتدای راه هستیم و تا ایده‌آل‌ها راه زیادی مانده است. بینندگان در قسمت‌های آینده می‌توانند بخش‌های نو و بدیعی را از برنامه مثلث شاهد باشند.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب مهمانان و موضوعات برنامه گفت: برای برنامه مثلث اتاق فکری با حضور افراد خوشفکر تشکیل داده‌ایم تا موضوعات و مهمانان برنامه را انتخاب کنیم. اولویت ما برای تولید این برنامه استفاده از عقل و خرد جمعی است. تعامل با یکدیگر به نتایج خوشایند منجر می‌شود.

قنبری در پاسخ به این پرسش که چرا زمان برنامه از 30 تا 45 دقیقه نوسان دارد و چرا هفته‌ای یک روز پخش می‌شود، در حالی که تاثیر زیادی روی مخاطبان می‌گذارد، توضیح داد: من علاقه‌مند هستم این برنامه دو روز در هفته پخش شود. پیشنهاد هم داده‌ام. فکر می‌کنم بزودی این اتفاق می‌افتد و هفته‌ای دو روز پخش شود. درباره زمان برنامه که نوسان دارد باید بگویم سعی می‌شود بین جدول پخش برنامه‌های زنده شبکه‌های مختلف تلویزیون تعادل حفظ شود، به همین دلیل زمان برنامه متغیر می‌شود. امیدوارم بتوانیم برنامه را 60 دقیقه پخش کنیم تا تاثیر بیشتری روی مخاطب بگذارد.

وی در پایان عنوان کرد: در یکی از قسمت‌ها با همکاری ستاد دیه یک زندانی را آزاد کردیم. در واقع این زندانی بدون آن که بداند، در انتهای برنامه نامه آزادی‌اش را به او دادیم. این زندانی برای تهیه غذا از یک نفر موتور گرفته بود و شاگردش هم همراه او بود که در اثر حادثه رانندگی شاگرد می‌میرد و او به دلیل نداشتن پول دیه مدت یک سال در زندان بود. تا این که ما هماهنگی‌های لازم را با ستاد دیه انجام دادیم و آنها پول دیه را پرداخت کردند. در مجموع تلاش داریم مهمانان خاصی در برنامه دعوت کنیم تا مورد توجه بینندگان قرار بگیرد.

فاطمه عودباشی ‌/‌ گروه رادیو و تلویزیون

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها