بازار بی‌رونق محصولات صادراتی در کرمان

استان کرمان در حالی رتبه ششم صادرات محصولات غیرنفتی کشور را داراست وصادرات محصول پسته این استان بیشترین درآمد ارزی غیرنفتی را نصیب کشور می‌کند که امسال مشکلات و موانع متعدد باعث کاهش 29 درصدی صادرات محصولات تولیدی این استان بویژه پسته شده است.
کد خبر: ۶۲۶۰۴۴
بازار بی‌رونق محصولات صادراتی در کرمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان سهم استان کرمان از مجموع صادرات ایران در سال 87 را 9.5 درصد ذکر می کند و می‌گوید: سهم استان کرمان از مجموع صادرات ایران در سال 91 برابر با 5 درصد از کل صادرات ایران است و کرمان در رده ششم صادرات غیرنفتی قرار دارد.

محمود سلطانی‌زاده با اشاره به این‌که صادرات کالاهای تولیدی استان کرمان طی هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد کاهش یافته است، می‌افزاید: طی این مدت ارزش صادرات کالاهای تولیدی استان کرمان 516 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد کاهش داشته است.

وی دلیل کاهش عمده ارزش کالای صادراتی استان کرمان را کاهش صادرات پسته عنوان می‌کند و می‌افزاید: البته دیگر اقلام مانند مس، خرما، محصولات کشاورزی و زغال‌سنگ نیز با کاهش روبه‌رو بوده و در مقابل در صادرات سرامیک، سیمان و کروم افزایش داشته‌ایم. در هشت ماه نخست امسال 97 هزار تن محصولات کشاورزی با ارزش 424 میلیون دلار از استان کرمان صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان همچنین با اشاره به کاهش صادرات خرمای استان کرمان از 27 میلیون و 600 هزار دلار به 23 میلیون و 500 هزار دلارمی گوید: کاهش صادرات خرما به دلیل قیمت تمام شده بالای این محصول و حمل و نقل آن، تحریم‌ها و برنگشتن به موقع پول صادرات است.

سلطانی‌زاده همچنین از کاهش صادرات سنگ و کنستانتره مولییدن از استان کرمان خبرمی دهد و می‌افزاید: صادرات مس از 62 میلیون دلار به 11 میلیون و130 هزار دلار کاهش یافته است.

وی تصریح می‌کند: استان کرمان به طور متوسط یک میلیارد و 130 میلیون دلار ارزش صادرات غیرنفتی داشته که در پنج سال گذشته به طور متوسط سهم صادرات استان به حدود 9 درصد صادرات کشور رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان می‌کند: با نگاهی به متوسط قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی می‌بینیم که قیمت کالاهای صادراتی ما یک‌چهارم قیمت کالاهای وارداتی است.

جلال‌پور با اشاره به این‌که ایران می‌تواند بهترین تامین‌کننده محصولات مورد نیاز مردم عراق باشد، می‌افزاید: تلاش می‌کنیم که صادرات استان کرمان به عراق در سال 93 به 20 میلیارد دلار برسد.

وی تصریح می‌کند: طی شش ماه گذشته 40 هیات تجاری از استان کرمان به کشورهای اروپایی، کشورهای تاثیرگذار بر کشورهای 1+ 5 و کشورهای تاثیرگذار در منطقه اعزام یا دعوت شده‌اند.

جلال‌پور با اشاره به این‌که در بخش عمده‌ای از محصولات صادراتی استان کرمان امید چندانی به آینده نداریم، می‌افزاید: نمی‌توان امید داشت که صادرات پسته را در آینده به همین نحو ادامه داد، بلکه باید بازار دنیای مصرف را بسنجیم و برای صادرات استان کرمان برنامه‌ریزی کنیم.

جلال‌پور همچنین یادآور می‌شود: استان کرمان روزگاری نخستین صادرکننده فرش دستباف بود و فرش نخستین رتبه صادرات غیرنفتی را داشت، اما اکنون وضع تغییر کرده است و فرش‌های ما رونق گذشته را ندارد.

ضرورت راه‌اندازی پایانه صادراتی جنوب کرمان

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به این‌که ایجاد پایانه صادراتی تنها راه برون‌رفت از مشکلات صادرات محصولات در جنوب استان کرمان است، می‌افزاید: ساخت این پایانه از سوی سه سرمایه‌گذار انجام می‌گیرد که با راه‌اندازی آن معضل نبود فرآوری محصولات این منطقه هم برطرف می‌شود.

امین غفاری‌‌نژاد با بیان این‌که 40 رقم محصول در ایران شناسایی شده که جنبه صادراتی دارد و امکان تولید این محصولات در استان کرمان وجود دارد، اما صادرات این محصولات انجام نمی‌شود، می‌افزاید: در تلاش هستیم تا فرآیندهایی را که واحدهای مشابه برای صادرات محصولات با کیفیت طی کرده‌اند، شناسایی کنیم و این فرآیندها را برای افزایش کیفیت و رقابت‌پذیر‌کردن کالاها به واحدهای استانی در کرمان ارائه دهیم تا محصولات بیشتری از کرمان در سبد کالاهای صادراتی قرار گیرند.

وی از صدور کارت هوشمند صادرات در آینده نزدیک برای تجار استان کرمان خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: کارت‌های فیزیکی صادرات بزودی در استان کرمان حذف و کارت هوشمند صادرات جایگزین آن می‌شود که این امر با هدف تسریع در تجارت، صادرات، واردات و جلوگیری از برخی تخلفات صورت می‌گیرد.

حکمت قاسم‌خانی‌ -‌ جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها