فعالان محیط زیست می گویند برخورد با شکارچیان حیوانات سختگیرانه نیست

شکارچیان سودجو در پی گربه پالاس

طمع رسیدن به سودهای هنگفت، شکارچیان را طی ماه‌های اخیر به جان مناطق حفاظت شده کشور انداخته تا با زنده‌گیری حیوانات وحشی و فروش آن در بازار سیاه و ثروتمندان، تیشه به ریشه محیط زیست و حیات وحش کشور بزنند. در آخرین مورد در چند روز گذشته یک قلاده گربه پالاس که پیش از این فقط در تصاویر دوربین‌های تله‌ای محیط‌بانان دیده می‌شد، بسیار دورتر از محیط زندگی اصلی‌اش که شمال شرق کشور است، در دشت‌های سرسبز کرمان و در چنگال شکارچیان پیدا شد.
کد خبر: ۶۲۴۶۰۲

مدیرکل سازمان محیط زیست استان کرمان با بیان این ‌که گربه پالاس از گونه‌های منحصر به فرد و با ارزش جانوری استان کرمان است، درباره کشف اخیر این‌گونه گفت: ماموران این اداره پس از دریافت گزارش‌هایی از مردم محلی درباره مشاهده چند شکارچی در منطقه و تلاش برای گرفتن حیوانی وحشی، بلافاصله به محل اعزام شدند که البته پس از حضور ماموران، متخلفان از محل فرار کرده و تعقیب و گریز آغاز شد، اما با سماجت و تلاش ماموران در نهایت خودرو در پلیس راه بافت ـ بزنجان متوقف و یک قلاده گربه پالاس در یک گونی که در خودروی شکارچی مخفی شده بود، کشف شد.

عباسعلی دامنگیر با بیان این ‌که این گربه وحشی بلافاصله از سوی محیط‌بانان مورد معاینه قرار گرفت و پس از اطمینان یافتن از سلامت آن، در محیط به دام اندازیش رهاسازی شد، افزود: شکارچیان این حیوان نادر و منحصر به فرد که چهار نفر بودند نیز دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

مجوز شکار را ممنوع کنید

یک فعال محیط‌زیست استان کرمان نیز با اشاره به این ‌که زنده‌گیری حیوانات از جمله گربه پالاس نشان می‌دهد که قوانین برای برخورد با شکارچیان و بخصوص در زمینه قاچاق حیوانات آن‌گونه که باید سختگیرانه نیست، گفت: در واقع شکارچی هزینه زیادی را بابت قاچاق یا زنده‌گیری پرداخت نمی‌کند و درآمد آن نیز برای این افراد به‌گونه‌ای وسوسه‌کننده است، به همین دلیل به نظر می‌رسد قانونگذاران باید فکری برای سختگیرانه‌تر شدن قوانین بکنند.

محمد صادقی خواستار ممنوع شدن مجوزهای شکار شد و افزود: در شرایطی که ما با خشکسالی مواجه هستیم و اکنون نیز جمعیت حیات وحش کاهش یافته است، صدور مجوز شکار معنایی ندارد، ضمن این ‌که باید هزینه‌های شکار را نیز برای افراد سودجو بشدت افزایش داد.

وی با بیان این ‌که خوراک گربه پالاس حیوانات کوچک از جمله موش، سنجاب، خرگوش و پرندگان و حتی حشرات هستند که خشکسالی جمعیت این جانوران را هم کاهش داده است، یادآور شد: زیستگاه اصلی این حیوان شمال شرق کشور است، اما در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود شکار و حضور انسان‌ها در محیط‌زیست، مهاجرت این حیوان به مناطق امن‌تر از جمله کرمان که جمعیت انسانی کمتری دارد، افزایش یافته است.

فروش گربه پالاس در بازار سیاه

مسئول اکوتوریسم استان کرمان نیز با اشاره به این ‌که گربه پالاس از جمله حیوانات در معرض انقراض کشور است، به مشخصات این حیوان اشاره کرد و گفت: گربه پالاس حیوانی بسیار زیبا و کمیاب و از جمله حیوانات بومی ایران است که در جرگه گربه‌سانان قرار دارد.

محمد جهانشاهی افزود: خشکسالی و کمبود شکار در طبیعت بسیاری از حیوانات بخصوص این گربه‌سان را با مشکل تغذیه مواجه کرده است و در این ایام سال شکارچیان به زنده‌گیری این حیوان اقدام و سعی می‌کنند به عنوان گربه خانگی، این حیوانات را در بازار سیاه به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: شکارچیان با این اقدام خود بخصوص شکار حیوانات ماده نه تنها حیات این جانوران، بلکه حیات توله‌های آنان را نیز با خطر جدی مواجه می‌کنند، زیرا پس از زنده‌گیری حتی اگر حیوان آزادسازی شود، جرات نزدیک شدن به آشیانه خود را ندارد و احتمال مرگ توله‌های آن نیز بسیار بالاست.

این فعال محیط‌زیست با بیان این‌ که موارد مشاهده این گربه در استان کرمان بسیار محدود است و حتی در ایران نیز گاهی در تله‌های عکاسی مشاهده شده و کمتر از نزدیک از این حیوان حتی عکس گرفته شده است، گفت: به دلیل مرموز بودن این حیوان اطلاعات بسیار کمی از آن وجود دارد، اما نوع زندگی این گربه به صورت منزوی و در مناطق متراکم گیاهی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها