اجرای فاز دوم هدفمندی قبل از یکسان‌سازی ارز

سیف:شرایط بازار غیرمتشکل پولی ناگوار است

سیف: با تشکیل کمیته ای در بانک مرکزی روند وصول مطالبات سرعت بیشتری خواهد گرفت

تشکیل دادگاه‌‌های تخصصی برای وصول مطالبات بانکی

رئیس‌کل بانک مرکزی پرداخت سرمایه در گردش و تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام را دو اولویت‌ بانک مرکزی عنــــــوان کرد و از آغـاز به کار دادگاه‌های تخصصی وصول مطالبات معوق بانک‌ها و بازنگری در مصوبه صندوق ضمانت سپرده‌ها خبر داد.
کد خبر: ۶۲۴۳۰۰

به گزارش فارس، ولی‌الله سیف در جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی و رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به میزان بالای مطالبات معوق گفت: با هماهنگی بانک مرکزی و شبکه بانکی وصول مطالبات باید مورد توجه قرار گیرد و به پیشنهاد بانک مرکزی دادگاه‌های تخصصی در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند؛ همچنین با تشکیل کمیته‌ای در بانک مرکزی و دعوت بانک‌ها به این کمیته، روند وصول مطالبات سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی اعطای تسهیلات برای ​تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های تولیدی را اولویت نخست بانک مرکزی خواند و تصریح کرد: در گام دوم، سیاست بانک مرکزی تزریق مالی به پروژه‌های تولیدی نیمه‌تمام با استفاده از منابع حاصل از رشد سپرده‌ها، وصول مطالبات جاری ، غیرجاری و فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها خواهد بود.

رئیس شورای پول و اعتبار رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها را بسیار مهم و ضروری دانست و اظهار کرد: در چند سال اخیر به دلیل صدور بخشنامه‌های متناقض، رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و مشتریان خدشه‌دار شده است و به همین دلیل، تلاش خواهیم کرد تا اعتماد از دست رفته را بازگردانیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی، انسجام نظام بانکی و پاسخگو بودن به مردم را حائز توجه دانست و تاکید کرد: بانک‌ها در عین رقابت باید از انسجام لازم برخوردار و نگاه آنان به موضوعات؛ نگاهی حرفه‌ای، منطقی و اصولی باشد و نهایتا ارائه خدمات دقیق و سریع را محور اصلی فعالیت‌ها در جلب رضایت مشتریان نظام بانکی قرار دهند.رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات ضربتی بانک مرکزی برای رفع مشکلات و موانع خاطرنشان کرد: در شروع کار دولت تدبیر و امید، بانک مرکزی با بررسی شرایط موجود و به منظور ایجاد آرامش در جامعه تصمیمات مهمی اتخاذ کرد

که از جمله آنها می‌توان به اجرا و ابلاغ بخشنامه‌هایی در اجرای موارد بانکی مربوط به مصوبه 35 بندی دولت در خصوص نظام بانکی اشاره کرد.

سیف با اشاره به الزام مشتریان به پرداخت 100 درصد معادل ریالی و ارائه ضمانت‌نامه جهت گشایش اعتبار اسنادی در زمان التهابات ارزی افزود: بانک مرکزی در راستای رفع این مشکل، حداکثر 30 درصد معادل ریالی را به جای الزام 100 درصدی تعیین کرد اما به دلیل اظهارنظرهای متفاوت برخی، این بخشنامه بخوبی اجرا نشد و امیدواریم مدیران عامل بانک‌ها با اشراف کامل بر موضوعات در رسانه‌ها به اظهارنظر بپردازند.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در این‌گونه موارد توصیه می‌شود که در اجرای بخشنامه بانک مرکزی اگر ابهامی به نظر می‌رسد سریعا اعلام شود، نه این‌که به انجام مصاحبه‌های غیرضروری اقدام کرده و بر ابهامات بیفزایند.

سیف تناقض در بخشنامه‌های صادره بانک مرکزی و برداشت غیرقانونی از حساب بانک‌ها را دو اقدام منفی سال‌های اخیر برشمرد و اضافه کرد: دلیل این تناقض‌ها فشار بیرونی بر کارشناسان بانک مرکزی جهت تدوین بخشنامه‌ها بود.

 

رشد نقدینگی تا پایان سال به 23 درصد می‌رسد

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این که از سال جاری اهتمام دولت و رئیس‌جمهور بر پی‌ریزی انضباط پولی و مالی است، تاکید کرد: تا پایان امسال ، رشد نقدینگی 23 درصد پیش‌بینی شده است و تحقق این امر، مستلزم همکاری بانک‌ها با بانک مرکزی است.

سیف توجه به طرح‌های فاینانس به دلیل محدودیت دسترسی بانک مرکزی به منابع خارج از کشور را در شرایط کنونی حائز اهمیت خواند و افزود: این‌گونه طرح‌ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد . اولین گام تشکیل سندیکا از سوی بانک‌هاست. رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده بخش قابل توجهی از فعالیت‌های بازار پول خارج از نظارت بانک مرکزی قرار دارد و قطعاً با این موضوع برخورد خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها