در شرایطی که با آغاز اجرایی شدن توافق‌نامه ژنو، تحریم‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید برداشته شود و در این توافق نامه تاکید شده است که آمریکا ، اتحادیه اروپا و شورای امنیت نباید تحریم جدیدی علیه ایران وضع کنند ؛ اتحادیه اروپا ۱۷‌شرکت ایرانی را به فهرست تحریم افزوده است.
کد خبر: ۶۲۰۵۶۱

اگرچه شورای اتحادیه اروپا طی اعلامیه‌ای که در سایت رسمی خود منتشر کرده دلیل افزوده شدن ۱۶ شرکت کشتیرانی و یک شرکت دیگر به فهرست تحریم‌ها را تصمیمی عنوان کرده که بیست و سوم مارس سال 2012 (فروردین 91) اتخاذ شده است، اما این اتحادیه در صورت داشتن حسن نیت می توانست از اعمال این تحریم های جدید در شرایطی که ایران و 1+5 برای اجرای توافق ژنو آماده می شوند اجتناب کند. برهمین اساس بود که معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز با انتقاد از این اقدام اتحادیه اروپا گفت: اجرای تحریم‌های گذشته خلاف توافق‌نامه جدید نیست، اما با توجه به این‌که در حال آماده شدن برای اجرای توافق ژنو هستیم، این اقدام جدید اروپا خلاف روحیه همکاری و حسن‌نیت است.

سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با مهر افزود: توافق جدید شامل بسیاری از تحریم‌های قبلی نمی‌شود و البته این توافق نیز هنوز اجرایی نشده است.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون پیش از این در پاسخ به این پرسش که تعهدات اتحادیه اروپا برای کاهش و لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران، چه زمانی اجرایی می‌شود، گفته بود: در این مرحله نمی‌توانم بگویم چه زمانی تصمیم‌های اولیه در مورد این مساله گرفته خواهد شد، ولی این امر می‌تواند در ماه دسامبر یا ژانویه (آذر یا دی) باشد.

وی گفته بود: کارشناسان اتحادیه اروپا باید پیش‌نویس اصلاحیه‌های مربوط به قانون تحریم‌ها را که بعدا به تائید وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه خواهد رسید، تهیه کنند.شرکت مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای ایران و 16 شرکت کشتیرانی شرکت‌هایی هستند که بتازگی در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

شورای اتحادیه اروپا همچنین تحریم‌ها علیه سه‌شرکت «ایران ترانسفو»، شرکت «توربوکمپرسور نفت آسیا»، و شرکت «ساخت توربوپمپ» و «کمپرسور ساتاک» را لغو کرده است.دلیل تحریم این شرکت‌ها وابستگی، همکاری و تحت مالکیت بودن یا تحت کنترل بودن آنها از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی عنوان شده است.

در همین حال و در شرایطی که برخی شایعات حکایت از رایزنی مقامات رژیم صهیونیستی با اوباما برای داشتن نماینده در نشست‌های آینده 1+5 دارد وزیر امور خارجه کشورمان گفت: چنین چیزی هرگز محقق نخواهد شد و در اتاقی که رژیم صهیونیستی باشد ما حضور نخواهیم داشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد جواد ظریف که برای دیدار با علما و مراجع تقلید به قم رفته بود در حاشیه دیدار های خود در جمع خبرنگاران، رژیم صهیونیستی را بزرگ‌ترین خطر برای منطقه و جهان دانست و افزود: معتقدم کشورهای غربی به جای فشار به ایران باید رژیم صهیونیستی را که بزرگ‌ترین خطر برای منطقه است، خلع‌سلاح کنند تا به سمت منطقه‌ای عاری از سلاح کشتار جمعی پیش برویم.

وزیر خارجه یادآور شد: رژیم صهیونیستی با داشتن انواع تسلیحات شیمیایی و هسته‌ای، مخل امنیت و آرامش منطقه به شمار می‌رود که نه‌ فقط برای کشورهای منطقه امنیت ایجاد نمی‌کند، بلکه به تشدید بحران در منطقه نیز دامن می‌زند.

ظریف درباره اظهارات ضد و نقیض کشورهای غربی بویژه آمریکا در خصوص توافق ژنو گفت: بی‌اعتمادی جدی به گفتار و رفتار غربی‌ها در بین ملت ما وجود دارد و مردم با بزرگواری یک فرصت به جهان غرب دادند تا با عمل خودشان تلاش کنند این بی‌اعتمادی ترمیم شود و امیدواریم که هم صحبت‌ها و هم اقدامات آنها باعث تشدید این بی‌اعتمادی نشود. البته ما متوجه هستیم که آنها برای راضی نگه داشتن برخی گروه‌های فشار ناچارند حرفی بزنند، اما جدی نمی‌گیریم.وی اضافه کرد: آنها باید مراقب باشند، به‌هر‌حال هر حرف آنها به طور جدی رصد می‌شود و ممکن است در تشدید بی‌اعتمادی، نقش‌آفرین باشد.

قدردانی علما و مراجع تقلید از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده

مراجع تقلید و علما در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان،‌ از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قدردانی و تشکر کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف در دیدار با حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی با تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت، موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، بویژه دستاوردهای گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 در خصوص مذاکرات هسته‌ای، بر اهمیت پشتیبانی و حمایت مراجع تقلید و همچنین ارائه رهنمود در خصوص موضوعات سیاست خارجی تاکید کرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز در این دیدار با حمایت از اقدامات اخیر کشورمان در گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه 1+5 بر ضرورت استمرار تلاش‌های وزارت امور خارجه در زمینه خنثی‌سازی دیدگاه‌های مبتنی بر شیعه‌هراسی در منطقه و جهان اسلام تاکید کرد.

همچنین وزیر امور خارجه در دیدار با حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، ایشان را از آخرین تحولات و دستاوردهای گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و همچنین موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مطلع کرد.

صافی‌گلپایگانی هم در این دیدار با تاکید بر حفظ حقوق و منافع مردم و عزت نظام اسلامی از تلاش‌های هیات مذاکره‌کننده تشکر و با ابراز خرسندی اظهار امیدواری کرد نتایج این توافق برای کشور و مردم ایران و منطقه بسیار سودمند باشد.

این مرجع تقلید افزود: ان‌شاءالله این توفیقات ادامه داشته باشد و با حفظ حقوق و منافع مردم، عزت و سربلندی کشور اسلامی بیشتر شود.

همچنین محمدجواد ظریف در دیدار با آیت‌الله وحید خراسانی گزارشی را از رویکرد سیاست خارجی دولت و همچنین موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و آخرین تحولات هسته‌ای کشورمان با گروه 1+5 ارائه کرد و آیت‌الله وحید خراسانی نیز مطالبی را در مورد این مذاکرات بیان کرد. بر اساس این گزارش، ظریف با آیت‌الله جوادی‌آملی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر حفظ دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، موفقیت در رسیدن به اهداف کشورمان را از درگاه الهی مسالت کرد.

ظریف همچنین با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در قم دیدار و از موزه آیت‌الله سیستانی بازدید کرد. دیدار با حضرات آیات موسوی‌اردبیلی، نوری همدانی و سبحانی از دیگر برنامه‌های وزیر خارجه در قم بود. وزیر خارجه کشورمان همچنین در جریان این سفر و زیارت حرم حضرت معصومه (س) ، نشان خادمی افتخاری حرم حضرت معصومه را از آستان مقدس حرم مطهر دریافت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها