انسجام قوا و وحدت در جامعه را مدیون رهبری مقتدر در کشور هستیم

وعده روحانی برای بهبود اقتصاد

رئیس‌جمهور براساس وعده‌ای که داده بود دیشب پس از بخش خبری ساعت 21، گزارش عملکرد صد روز اول دولتش را به صورت زنده از تلویزیون به مردم ارائه کرد.
کد خبر: ۶۱۹۷۵۶

به گزارش جام‌جم، حسن روحانی در این برنامه تلویزیونی که با حضور سه مجری روی آنتن رفت، گفت: ارائه برنامه صد روزه سه بخش دارد، یکی همین که امشب گفته می‌شود، بخش مکتوب که بزودی منتشر می‌شود و بخشی که وزیران و اعضای کابینه بتدریج در گفت‌وگوها یا به صورت مکتوب ارائه می‌کنند.

وی افزود: از این به بعد به صورت منظم در هر مقطعی دولت به مردم گزارش می‌دهد، زیرا مردم باید از جزئیات برنامه‌ها مطلع باشند.

روحانی در پاسخ به پرسش اول درباره عملکرد اقتصادی دولت و فوری‌ترین مشکلی که باید در این حوزه رفع شود، اظهار کرد: باید توضیح داده شود که ما در چه شرایطی کار را آغاز کردیم.

وی با اشاره به نخستین نگرانی‌اش در نخستین روزهای بعد از انتخابات افزود: در نخستین روزها شرایط کالاهای اساسی در کشور را بررسی کردیم و گزارشی که داده شد من را بسیار نگران کرد و برخلاف آنچه در ذهن داشتم و فکر می‌کردم تا سه چهار ماه انبارها پر است، دیدم که کشور از لحاظ کالاهای اساسی و از جمله گندم مشکل دارد و در یکی از استان‌ها گندم برای سه روز وجود داشت.

روحانی کارهایی که در همان روزها برای حل این مشکل انجام شد را تشریح کرد و یادآور شد: خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفت و بعد از شروع به کار دولت، ذخایر را به رقم قابل قبولی رساندیم و امروز انبارهای ما از همه کالاهای اساسی پر است و مشکلی نداریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مساله دومی که در مرداد با آن مواجه شدیم، خزانه خالی بود. خزانه جایی است که حساب‌های دولت آنجاست و مخارج هم از همان جا تامین می‌شود. طبق قانون بودجه باید ماهانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد می‌داشتیم، اما روزی که من شروع کردم، موجودی خزانه حدود 1280 میلیارد تومان بود.

وی افزود: آخر ماه که باید حقوق را پرداخت می‌کردیم باید 7500 میلیارد تومان برای حقوق کارمندان پرداخت می‌کردیم که از این مبلغ فقط 2870 میلیارد تومان بیشتر در خزانه نبود و بقیه را باید از بانک استقراض می‌کردیم تا حقوق همان ماه را پرداخت کنیم، بنابر این در همان مرداد 4600 میلیارد تومان بدهکار بودیم.

رئیس‌جمهور گفت: در پنج ماه اول فقط 47 درصد از منابعی که در بودجه پیش‌بینی شده بود، تامین شد و الان هم فقط یک مقدار وضع بهتر از آن زمان است و به همین دلیل مجبور شدیم بودجه را اصلاح کنیم و بر همین اساس با دو فوریت لایحه اصلاحیه را به مجلس فرستادیم که هنوز هم به دولت برنگشته است. روحانی با بیان این‌که ارقام بودجه قبلی واقعی نبود، افزود: این شرایطی بود که ما از لحاظ اقتصادی کشور را تحویل گرفتیم.

شرایط رکود تورمی در کشور

رئیس‌جمهور، شرایط کشور را در زمان تحویل گرفتن ریاست جمهوری، شرایط رکود تورمی خواند و اظهار کرد: در برخی سال‌ها از جمله سال 65، رشد منفی داشتیم ،ولی در همان سال‌ها تورم ما خیلی بالا نبود. در برخی سال‌ها هم تورم خیلی بالا مثلا 49 درصد داشتیم، ولی رشد ما خیلی پایین نبود، اما این‌که هم تورم خیلی بالا باشد و رشد هم پایین باشد سال 91 بود که وقتی دولت را تحویل گرفتیم تورم حدود 40 درصد و رشد در حد منفی پنج بود.

وی چنین وضعی را در 50 سال گذشته بی‌سابقه خواند و افزود: این شرایطی بود که از دولت گذشته برای ما به ارث رسید.

روحانی ارائه این آمار را برای اطلاع مردم دانست و تاکید کرد : ما از تنگناهای اقتصادی عبور خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به گام‌هایی که در این صد روز در عرصه کاهش تورم برداشته شده، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع من به صورت هفتگی از مسئولان گزارش می‌خواهم و شاهد بودیم که در دو ماه اخیر، روند صعودی تورم که پیش از این هر ماه حدود دو واحد اضافه می‌شد، به حدود یک واحد در ماه کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: بنابراین رشد تورم در این مدت مهار شده و تلاش می‌کنیم تا پایان سال تورم را به یک نقطه مطلوب برسانیم و در سال آینده برنامه ما مهار تورم و کاهش آن به زیر 25 درصد تا پایان سال 93 خواهد بود.

درآمد نفتی دولت قبل

رئیس‌جمهور در پاسخ به این‌که چرا با توجه به این‌که در سال‌های 84 تا 90، بی‌سابقه‌ترین درآمدهای نفتی را داشتیم، چنین شرایطی ایجاد شد، گفت: اگر بگوییم دولت‌های نهم و دهم در زمینه درآمدهای نفتی و غیرنفتی، پولدارترین دولت بوده، گزاف نیست. دولت‌های نهم و دهم در مجموع هشت سال 600 میلیارد دلار درآمد داشته ولی متاسفانه بدهکارترین دولت بود.

روحانی در تشریح برخی بدهی‌های دولت گذشته افزود: بدهی دولت به سیستم بانکی در روزی که دولت را تحویل گرفتیم، بیش از 74 هزار میلیارد تومان بود. بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی 60 هزار میلیارد تومان بوده است. آمار و ارقام گرفته‌شده نشان می‌دهد بدهی دولت به پیمانکاران و بخش خصوصی 55هزار میلیارد تومان بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که بدهی‌های دیگری هم وجود دارد، یادآور شد: مجموع بدهی‌ها خیلی بالاتر از 200 هزار میلیارد تومان است و تعهدات دیگری هم علاوه بر بدهی‌ها هست. برای نمونه در هشت سال گذشته 211 هزار میلیارد تومان تعهد در سفرهای استانی داده شده که از این میزان فقط 32 درصد برآورده شده است.وی گفت: پروژه‌های عمرانی که در کشور شروع شده حدود 400 هزار میلیارد تومان تعهد است.

رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که چرا تورم به این میزان افزایش یافته است، توضیح داد: اولین عامل رشد بی‌حساب نقدینگی در جامعه بود که از 68 هزار میلیارد تومان در سال 84 به 470 هزار میلیارد تومان در پایان کار دولت دهم افزایش یافت که بخشی از این نقدینگی به بدهی دولت به سیستم بانکی مربوط است.

به تعهدات دولت قبل با مردم متعهدیم

روحانی با اشاره به مسکن مهر که برای افراد کم‌درآمد طراحی شده ، اظهار کرد: هیچ‌کس منکر خوب بودن اصل این کار نیست، اما باید همه چیز را بررسی کنیم که مسکن را کجا بسازیم، چگونه بسازیم و پولش را از کجا تامین کنیم. تاکنون 43 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر از بانک مرکزی استقراض شده است و این در شرایطی است که پایه پولی کشور صد هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان این‌که بخش عمده تورم مربوط به مسکن مهر است ، تاکید کرد : مقصود من این نیست که مسکن مهر را تامین نکنیم، زیرا به هر حال دولت خودش را به تعهدی که دولت قبل به مردم داده متعهد می‌داند و قراردادهای دولت قبل با مردم برای ما محترم است . دولت برای مسکن مردم طرح دارد و این طرح را در آینده ارائه خواهد کرد.

روحانی با اشاره به این‌که تورم به معنی گرفتن مالیات از فقراست، گفت: آیا ما از مردم اجازه گرفتیم که از جیب عده‌ای برای یک عده دیگر مسکن بسازیم.

هر ماه برای پرداخت یارانه کسری داریم

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی که چگونه می‌خواهید میان هدفمندی یارانه‌ها و تکمیل مسکن مهر و کاهش تورم را جمع کنید، افزود: دولت برای ادامه پرداخت یارانه نقدی، ماهانه 3500 میلیارد تومان پول پرداخت می‌کند که این مبلغ باید از روش‌هایی چون افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین شود، اما این بخش فقط حدود نصف مبلغ یارانه‌ها را تامین می‌کند و هر ماه ما کسری داریم.وی با تاکید بر ضرورت اصلاح روند پرداخت یارانه‌ها تاکید کرد: به جای این‌که یارانه را ـ که اقشار کم‌درآمد روی آن حساب کرده‌اند ـ کاهش دهیم، بهتر دیدیم به بخش‌هایی از جامعه که نیازمند نیستند، یارانه ندهیم.

رئیس‌جمهور گفت: فعلا از طرح‌های پیش‌بینی شده صرف نظر کردیم زیرا دیدیم برای شناسایی افرادی که نیاز ندارند باید به زندگی خصوصی مردم ورود کنیم که این موضوع باعث سلب اعتماد مردم می‌‌شود و به ضرر کشور است.

یارانه را تا پایان سال پرداخت می‌کنیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که تا پایان سال یارانه پرداخت می‌شود، تاکید کرد: اما دولت حتما قصد دارد شیوه پرداخت یارانه را اصلاح کند و مرحله دوم این قانون را در سال آینده و پس از آن‌که تورم تا حدودی کنترل شد اجرا می‌کنیم.

وی افزود: در همین سال هم اقدام کوچکی برای اقشار کم‌درآمد جامعه خواهیم داشت و در کنار یارانه نقدی ماهانه، دو بسته کالایی را به مردم تقدیم خواهیم کرد که کارمندان دولت و اقشار کم‌در‌آمد از جمله این اقشار هستند و البته میزان و زمان ارائه این بسته‌ها بعدا اطلاع‌رسانی می‌شود.

توزیع شیر مدارس از همین ماه

رئیس‌جمهور در خصوص شیر رایگان مدارس ادامه داد: از همین ماه، توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی و سه سال اول متوسطه یعنی از کلاس اول تا کلاس نهم آغاز می‌شود.

روحانی درباره اقدامات این دولت برای سال آینده هم افزود: ما در دولت برای تسهیل در مسائل اقتصادی بویژه در تولید و صادرات و گمرکات و برخی موارد دیگر 35 تصمیم گرفته‌ایم که ابلاغ شده‌است و این 35 مصوبه، همگی عملیاتی شده‌ است.

وی با اشاره به مسائل کشاورزی گفت: ما امسال مجبور شدیم هفت میلیون تن گندم وارد کنیم که حتما با برنامه‌هایی که داریم وضع بهتری در کشاورزی خواهیم داشت.

کمبود دارو تقریبا به صورت کامل مرتفع شده

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به بخش دارو گفت: تقریبا کمبود دارو به صورت کامل مرتفع‌شده و برای کسانی که بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج دارند، تسهیلات خاصی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای سال آینده چند برنامه داریم که یکی اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، کاهش تورم، افزایش رشد اقتصادی و یکسان‌سازی نرخ ارز است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: تلاش داریم رشد اقتصادی که اکنون حدود منفی پنج است تا پایان امسال به حدود صفر برسد و در پایان سال 93 به مثبت سه برسد و این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی باید هشت باشد.

روحانی در بخش دیگری با اشاره به موضوع دلار گفت: دولت قبل بر خلاف مصوبه مجلس، قیمت دلار را افزایش نداده بود و ما از زمان به دست گرفتن دولت با شیب ملایمی قانون مجلس را اجرا کردیم و قیمت دلار را افزایش دادیم و همین موضوع باعث شد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و این پاسخ سوالی است که در ذهن بخش‌هایی از جامعه ایجاد شده بود که چرا در این دولت گرانی افزایش یافته است.

در سیاست خارجی قدم‌های خیلی خوبی برداشته شد

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه درباره سیاست خارجی دولت و پیشرفت سیاست‌ها در این بخش یادآور شد: سیاست خارجی جزو اولویت‌های این دولت بود زیرا بسیاری از مشکلات ما به این حوزه برمی‌گشت. نوعی ایران‌هراسی علیه ایران ایجاد شده بود و روابط ما با کشورها کاهش یافته بود.

روحانی با بیان این‌که عمده مشکلات ما به دلیل بی‌تدبیری بود، افزود: در همان شرایطی که ما به سمت تحریم می‌رفتیم و می‌گفتند تحریم کاغذ پاره است،دولت به سمت وارداتِ بیشتر می‌رفت و این در حالی بود که وقتی در حال مبارزه با دشمن هستیم، باید روی پای خودمان بایستیم و واردات را کم کنیم.

وی گفت: از سال 79 تا 83، سالانه خرید ما از کشاورز داخلی حدود یک میلیون تن اضافه شد و در سال 83 در تولید گندم خودکفا شدیم. از 84 به بعد هر سال خرید داخلی ما یک میلیون تن کم شد تا جایی که اکنون ما ناچاریم بیش از 7.2 میلیون تن گندم وارد ‌کنیم. متاسفانه عمل ما در سال‌های گذشته با شعارمان همخوان نبود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما در سال‌های گذشته، شغل‌های زیادی ایجاد کرده‌ایم، اما این شغل‌ها بیشتر برای چینی‌ها و کره‌جنوبی‌ها و کلا خارجی‌ها بود.

پایه‌های ساختمان تحریم لرزیده است

روحانی با اشاره به توفیقات این دولت در سیاست خارجی و بحث مذاکرات هسته‌ای گفت: حضور مردم و حمایت آنها همواره گره‌گشا بوده و خواهد بود و استقامت مردم و حضور آنها در بیست و چهارم خرداد باعث شد قفل مذاکرات هسته‌ای گشوده شود، البته دولت هم تلاش می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قفل مذاکرات به طور کامل گشوده شده است، تاکید کرد: برخی در دنیا به دنبال آنند که این قفل باز نشود و البته در داخل نیز ممکن است برخی باشند، اما در داخل همیشه وحدت و انسجام در مورد مسائل ملی وجود داشته است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هر چیزی را که بخواهیم می‌توانیم از وحدت و انسجام به دست بیاوریم، اما بعضی می‌آیند و درآتشی که در حال خاموش شدن است می‌دمند تا دوباره روشن شود.روحانی گفت: مردم شک نداشته باشند که پایه ساختمان تحریم را لرزانده‌ایم و وقتی این توافق در آخر ماه اجرایی شود، سیستم بانکی متحول می‌شود و همین که قرار است دیگر تحریم جدیدی وضع نشود به معنی مهار تحریم است.

غنی‌سازی هیچ وقت متوقت نمی‌شود

رئیس‌جمهور تصریح کرد: به مردم اطمینان می‌دهم اصولی که مدنظر مردم است و حقوق آنها و چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند تا پایان مدنظر خواهد بود و حقوق ما از جمله غنی‌سازی ادامه خواهد یافت و هیچ وقت غنی‌سازی ما متوقف نمی‌شود و این خط قرمز است. غنی‌سازی حق مسلم ماست حالا چه خوششان بیاید و چه بدشان بیاید و نباید به تفسیرهایی که برخی می‌کنند، توجه کرد.

روحانی گفت: هدف ما این است که تحریم‌ها را بشکنیم و فرصت لازم را در صحنه بین‌المللی ایجاد کنیم و قدم به قدم پیش می‌رویم تا به توافق کامل برسیم، ما این راه طولانی را خواهیم پیمود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خوشحالی همه کشورها از توافق ژنو گفت: تنها یک رژیم جنگ‌طلب نامشروع از این توافق ناراضی است و یکی دو کشور هم به دلیل برخی اغراض ناراحت هستند، اما با این توافق، کل منطقه احساس آرامش می‌کند و من فکر می‌کنم این توافق به ضرر هیچ یک از همسایگان ما نیست.

نقد منصفانه به نفع همه است

وی با اشاره به ضرورت حفظ انسجام ملی افزود: باید به یکدیگر احترام بگذاریم و پیش‌نویس حقوق شهروندی را که به مردم قول داده بودم سه‌شنبه‌شب (دیشب) روی سایت ریاست جمهوری گذاشتیم.رئیس‌جمهور با اشاره به توفیقات این روزهای ورزشکاران یادآور شد: ما در این صد روز، کاری برای این حوزه نکردیم و دلیل توفیقات این بود که سایه سیاست از ورزش برداشته شد.وی به بخش فرهنگی هم اشاره کرد و گفت: دلیل شور و نشاط در این بخش هم این است که تا حدودی فضای امنیتی از این بخش برداشته شده است و این روند ادامه خواهد یافت.روحانی گفت: دولت چارچوب اختیاراتش مشخص است و هر کاری نمی‌تواند بکند، اما من به همه وعده‌هایی که داده‌ام پایبندم. من اصلا از نزاع خوشم نمی‌آید. ما باید با قوای دیگر دست به دست هم بدهیم. روابط ما با دو قوه دیگر بسیار خوب است و از افتخارات ما این است که آرامشی در روابط قوا ایجاد شد و این در حالی بود که قبلا تا مرز شکایت از یکدیگر پیش می‌رفتند.

رئیس‌جمهور، عامل انسجام قوا در کشور را حضور رهبری مقتدر خواند و به ضرورت ایجاد امید، آرامش و کرامت در کشور تاکید کرد.روحانی با تاکید بر این‌که دولت واقعا از نقد بدش نمی‌آید، گفت: انتقاد حق رسانه ملی و سایر رسانه‌هاست و اگر نقدی منصفانه باشد همه نفع می‌برند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که هیچ‌چیز پنهانی درباره توافق ژنو وجود ندارد، گفت: متن توافق همان است که منتشر شده و البته ممکن است ضمیمه‌ای برای اجرای توافق وجود داشته باشد. اصلا مهم نیست که در این شش ماه چه کارهایی انجام می‌شود، مهم این است که بر روی اصول توافق کردیم و ما غنی‌سازی را ادامه خواهیم داد و در پایان همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد و برنامه هسته‌ای ما عادی خواهد شد.

روحانی در پاسخ به پرسش دیگر مجری درباره مباحث اقتصادی افزود: در فضای اقتصادی، حرکت‌هایی آغاز شده اما حماسه از اکنون که با توجه به توافق اخیر شرایط بهتر می‌شود، باید آغاز شود. از این به بعد خواهید دید که توافقات با کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی بیشتر خواهد شد.

تصدی‌گری دولت در بخش فرهنگ باید به حداقل برسد

بخش پایانی سخنان رئیس‌جمهور به مباحث فرهنگی اختصاص داشت. روحانی در پاسخ به پرسش مجری که پرسید نسبت دولت شما با بخش فرهنگی چگونه تعریف می‌شود، تاکید کرد: سیاست دولت این است که مداخلات خود را در امر فرهنگ به حداقل ممکن برساند که البته در برخی بخش‌ها از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دولت حضور دارد و وظایفی بر اساس قانون دارد.وی گفت: تصدی‌گری دولت در امر فرهنگ در جاهایی که حضور دولت ضرورت ندارد باید به حداقل برسد و صاحبان فرهنگ باید نقش‌آفرینی کنند. قانون و شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهت‌گیری‌های فرهنگی را مشخص می‌کنند ،اما ما باید به صاحبان فرهنگ در این کشور اعتماد کنیم. خیلی‌ها به صاحبان فرهنگ در برخی مقاطع بی‌اعتمادی کردند.

روحانی افزود: خیلی کتاب‌ها ممنوع بود که ما آنها را مجوز دادیم و منتشر شد، خیلی‌ها ممنوع‌القلم شده بودند که این ممنوعیت را رفع کردیم. فضای امنیتی در بخش فرهنگی را باید قدم به قدم کنار بزنیم.رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ فیلتری بهتر از افکار عمومی نیست و وقتی که فیلمی ساخته شود و مردم نروند نگاه کنند فیلمساز متوجه می‌شود که باید نوع کارش را تغییر دهد. البته این به معنای این نیست که قانون نداشته باشیم، بلکه به این معناست که باید به اصحاب فرهنگ اعتماد کنیم.روحانی با بیان این‌که این دولت به دنبال آشتی با همه است، تاکید کرد: دولت در گذشته با کارشناس‌ها فاصله گرفته بود، اما ما می‌خواهیم با همه از جمله اصحاب فرهنگ، دانشجویان و سایر بخش‌ها آشتی کنیم. فضای امنیتی در بخش فرهنگی خیلی کمتر شده است، اما برخی مسائل، زمان خاص خودش را نیاز دارد.وی اظهار کرد: باید کینه‌ها را از دل‌ها بزداییم و کاری کنیم که نزدیکی و الفت بیشتر شود. الان احساس می‌کنم اقوام و مذاهب مختلف احساس بهتری نسبت به گذشته دارند. همه اتباع ایرانی چه آنها که در داخل هستند و چه آنها که در خارجند از حقوق شهروندی برخوردارند. حقوق شهروندی به این دلیل است که ایرانی‌ها احساس کنند، همگی زیر چتر هویت ایرانی زندگی می‌کنند.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به مردم گفت: ما این راه را با یکدیگر آغاز کرده‌ایم. من سپیده‌ای را که به صبح روشنایی منجر می‌شود، می‌بینم.

روحانی با اشاره به متن‌هایی که مردم در سایت‌ها و نوشته‌های مختلف با عنوان «روحانی متشکریم» منتشر می‌کنند، افزود: خطاب به همه می‌گویم که مردم، متشکرم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها