معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

رسانه ها می توانند مکمل کتاب باشند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد که اقدامات صورت گرفته در دهه اخیر اگر چه گام های کوچکی است اما نشان دهنده آن است که رسانه ها قدرت دارند که به کمک کتاب بیایند ، رسانه ها می توانند به صورتی جدی مکمل کتاب باشند.
کد خبر: ۶۱۷۷۹۴
رسانه ها می توانند مکمل کتاب باشند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در هفتمین جشنواره کتاب و رسانه ملی و دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر، گفت: زمانی که رسانه ها پا به صحنه گذاردند به نظر می رسید که عمر کتاب به عنوان پدیده فرهنگی کهن و دیرینه عمری روبه زوال است اما هرچه رسانه ها و کارکردهای آن مکشوف تر شد روشن گشت که آنها می توانند عامل احیا کتاب باشند.

وی افزود: رسانه ها می توانند زمینه ساز زوال یا افول کتاب هم باشند البته بسته به آن است که چگونه از یک رسانه استفاده شود و چگونه کارکردهای آن در خدمت احیا و گسترش کتاب بکار آید و یا اینکه با غفلت و تغافل سیر افول کتاب و کتابخوانی را فراهم کند.

صالحی اظهار کرد: به نظر جشنواره ها و مجالسی از این دست برای هم اندیشی در خصوص این موضوع برگزار می شود که در ذیل تقدیر از رسانه هایی که در حوزه کتاب فعالند به این مهم بپردازند که چگونه رسانه ها کتاب را که یک پدیده غیر قابل جایگزین است زنده و شاداب نگهدارند.

رسانه ها می توانند به صورتی جدی مکمل کتاب باشند

صالحی تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته در دهه اخیر اگر چه گام های کوچکی است اما نشان دهنده آن است که رسانه ها قدرت دارند که به کمک کتاب بیایند، رسانه ها می توانند به صورتی جدی مکمل کتاب باشند.اگرچه این نقش کمتر مشاهده می شود اما دلیل نیست که نابود کننده کتاب باشند بلکه به این دلیل است که ظرفیت رسانه ها آنطور که باید و شاید در این زمینه احیا نمی شود.

وی در ادامه به برخی از کارکردهای رسانه اشاره کرد و افزود: بخشی از کارکردهای رسانه نیاز آفرینی و نیاز گستری است، رسانه ها با نیاز سازی و نیاز گستری معرفت آفرینی می کنند و نقش روشنی در این زمینه دارند.

صالحی کارکرد دوم رسانه را اطلاع رسانی دانست و گفت: مردم باید بدانند کالایی وجود دارد تا به سراغ آن بروند، هر کالایی با اطلاع رسانی درست مخاطب خود را پیدا می کند.

به گفته این مسوول فرهنگی، نقد کارکرد دیگر رسانه ها است، رسانه ها فرصت نقد را در حوزه های مختلف ایجاد می کنند، باید ارزیابی کرد که رسانه ها تا چه میزان در نقد کتاب و اطلاع رسانی آن کار کرده و عاملی برای پویش فکر در تولید کتاب شده اند. نمی گوییم نقد جدی در عرصه رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب صورت نگرفته اما این مقوله به ویژه نقد حرفه ای در عرصه اطلاع رسانی بسیار کمرنگ است.

«آموزش» کارکرد دیگری بود که صالحی بدان اشاره کرد و گفت: اینکه رسانه ها به چه اندازه به آموزش و مهارت تولید کتاب اهمیت می دهند موضوع مهمی است ، کتابخوانی خود دانش و مهارت است باید دید تا چه میزان این فرایند یعنی از تولید تا مهارت های کتابخوانی آموزش داده شده است.

وی به ذکر خاطره ای از رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: ایشان فرمودند«در دوره ای در اوایل انقلاب به دلیل پرداختن به حوزه های اجتماعی دیدم که در حال فاصله گرفتن از مطالعه هستم بنابراین راهی انتخاب کردم و اینکه پیش از خواب برای خود فرصتی برای مطالعه قرار دهم».شاید تاریخ ایران در زمینه کتابخوانی حرفه ای، چون ایشان به خود ندیده است و نداشته ایم.

صالحی با تاکید بر اینکه ما نیازمند تبادل تجربه و آموزش های کلاسیک در ارتباط با تولید دانش کتاب و مهارتهای کتابخوانی هستیم، افزود: یکی دیگر از کارکردهای رسانه ها پرکردن اوقات فراغت است ، رسانه باید بداند که چگونه می تواند کتاب را در اوقات فراغت مردم وارد کند.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد یکی دیگر از کارکردهای رسانه را کمک به حل مسائل اجتماعی عنوان کرد و گفت: رسانه ها می توانند مساله حوزه نشر و کتابخوانی را به مساله ای جدی برای مدیران تبدیل کنند، فرآیند نشر نشان می دهد اگر رسانه ها به ویژه رسانه های تصویری به کمک کتاب بیایند کار کتاب در احیا و گسترش روان تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مسیر نیازمند فراهم ساختن مقدمات و زیر ساخت است، تاکید کرد: باید فرصتی برای گفت وگوی روشن و صریح با اهالی نشر فراهم کرد که چطور می توان با تعامل فعال، رسانه ها را در احیا کتاب و کتابخوانی کمک کرد.

صالحی با تاکید بر اینکه در حوزه کتاب به خبرنگارانی حرفه ای نیاز داریم، افزود: ثبات در حوزه کاری و حرفه ای شدن از ضروریات این عرصه است، تخصصی شدن حوزه های کتاب، روزآمد شدن خبرنگاران و فراهم کردن بسترهای لازم برای ارتباط با کانون های دولتی ، عمومی و حصوصی هم از دیگر موارد مهم این عرصه است.

وی ابراز امیدواری کرد که این نشست ها در کنار تقدیر ها تاملاتی از این قبیل را تکمیل کند.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ایجاد یک دبیرخانه دایمی برای ارزیابی فعالیت رسانه های حوزه کتاب در طول سال تاکید کرد.

در این برنامه ضمن تقدیر از رسانه های فعال و معرفی آثار برگزیده بیانیه هیات داوران هر دو جشنواره قرائت شد.

هفتمین جشن کتاب و رسانه ملی و دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر با حضور علی شجاعی صائین مدیر عامل موسسه خانه کتاب، احمد کمالی نژاد سرپرست اداره کتاب ارشاد، نادر قدیانی رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و تعدادی از مدیران رسانه ملی و اهالی رسانه و قلم در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها