این کار باعث میشود سطح لاستیک همه چرخها به طور یکنواخت استهلاک پیدا کند. زمانی که آج تایرها از بین رفت نیز، بخصوص حالا که به روزهای سرد و احتمالا برفی نزدیک میشویم باید به فکر خرید تایر و لاستیک مناسبی بود تا در صورت بارش برف و حرکت در سطوح لغزنده، اصطکاک مناسب میان چرخ و زمین فراهم شود.
تشخیص انواع تایر و لاستیک
لاستیکها بر اساس ساختارشان دو نوعند؛ بایاسپلای و رادیال. مزیت لاستیک رادیال بیش از بایاس است زیرا استحکام بیشتری دارد، چسبندگی بیشتری با جاده برقرار میکند، شرایط دشوار بیشتری را تاب میآورد و...
از نظر نوع هم به سه دسته تابستانی، زمستانی و تمام فصل تقسیمبندی میشود. تایر تابستانی مناسب برای رانندگی در هوای خشک و گرم است و روی سطح داغ جاده از اصطکاک و فنریت خوبی برخوردار است، اما این لاستیک برای حرکت روی برف و سطوح لغزنده بویژه در هوای سرد زمستانی مناسب نیست. لاستیکهای زمستانی برعکس نوع تابستانی قابلیت مهار بیشتری در سطوح برفی دارد و آجشان به گونهای طراحی شده که در برف همچون چنگک درگیر شده و اصطکاک را بیشتر کند. برای تشخیص این لاستیکها معمولا بهترین نشانه، علامت برفدانه است که در کنار علائم اختصاری دیگر، روی لایه جانبی آن مشخص شده. با این حال اقتصادیترین نوع لاستیک، نوع تمام فصل آن است که اغلب خصوصیات هر دو نوع لاستیک پیشین را دارد. این لاستیکها را نیز از علامت M+S که بر لایه بیرونی لاستیک، کنار علائم دیگر روی جداره حک شده میتوان از انواع دیگر تشخیص داد. البته انواع دیگری از تایر نیز وجود دارد که صحبت درباره آنها باعث طولانیشدن بیدلیل مطلب میشود؛ مثل تایرهایی با عرض زیاد و آج بزرگ که بیشتر برای حرکت در مناطق باتلاقی مناسبند، تایرهای مسابقه، لاستیکهای مخصوص سفر و سیاحت، بافت فولادی و...
راهنمای خرید
برای خرید تایر مناسب ابتدا دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید. این کار به شما کمک میکند بدون سردرگمی از نوع و اندازه مناسب تایر مورد نیاز مطلع شوید. آنگاه راهنمایی را که در پی آمده بدقت در نظر بگیرید و برای خرید به بازار رفته، لاستیک مناسب را تهیه کنید. اگر قصد دارید سایز رینگ و تایر خود را تغییر دهید نیز حتما در نظر داشته باشید که پیش از تعویض لاستیکها با سایز جدید، در خودروهای مجهز به سیستم ضد قفل Abs، ابتدا باید برنامه کامپیوتری مرکزی خودرو یا Ecu را متناسب با تایر تغییر داد.
از جمله مشکلاتی که دامن اغلب خریداران لاستیک را بخصوص در کشور ما میگیرد، خرید لاستیک انباری است. لاستیک انباری، لاستیکی است که مدت زیادی در انبار مانده و اگرچه ظاهری نو، با آجهای مناسب دارد، اما از مقاومت و عمر مفیدش کاسته شده است. فروشندگانی هستند که با سوءاستفاده از ناآگاهی خریدار این لاستیکها را حتی به قیمتی ارزانتر از همکاران خود خریده، با قیمتی برابر یا گاه ارزانتر از بازار به مشتری میدهند و مشتری هم خیلی راحت و بدون آنکه خود خبر داشته باشد این لاستیکهای تاریخ گذشته را زیر ماشین خود میاندازد و خطرات ترک برداشتن، ترکیدن، زحمات پنچری و... را متحمل میشود و نمیداند دلیل اصلی آن چیست. بنابراین بهتر است پیش از خرید و پس از دانستن نوع و اندازه لاستیک توصیه شده از سوی کارخانه سازنده خودرو چند نکته را در نظر بگیرید:
طبق قانونی که چند سال است به صورت استاندارد درآمده، روی هر لاستیک علاوه بر برند و عنوان تولیدکننده، باید اعداد و اختصاراتی حک شود تا نشانگر تاریخ ساخت، اندازه و دیگر مشخصات لاستیک باشد. در حاشیه قابل دید لاستیک معمولا عددی سه یا چهار رقمی حک میشود که سال تولید آن همراه با تعداد هفتههای گذشته از آن سال را نشان میدهد. اگر عدد چهار رقمی باشد حاکی از تولید لاستیک پس از سال 2000 و در صورت سه رقمی بودن، نشانه تولید آن در سالهای ماقبل 2000 میلادی است. به عنوان مثال در عدد 1211 دو رقم ابتدایی بیانگر هفته دوازدهم از سال میلادی (یعنی سه ماه بعد از آغاز سال) و دو رقم انتهایی بیانگر سال 2011 میلادی است که اگر همین امروز به قصد خرید لاستیک به بازار بروید و چنین تایری بخرید، یعنی که حدود یک سال و هفت، هشت ماه از تولید آن لاستیک گذشته و این مدت در انبار نگهداری میشده است.
نگهداری
برای افزایش عمر و کارایی بهتر لاستیک بهتر است به این نکات توجه کنید:
* فشار هوای درون لاستیک را همواره در حالت تنظیم نگه دارید. هم مصرف سوختتان کاهش مییابد، هم عمر مفید لاستیک افزایش پیدا میکند. فشار زیادی هم به موتور برای حرکت تحمیل نمیشود.
* هیچگاه در حالتی که لاستیکگرم است ، فشار هوای آنها را تنظیم نکنید.
* لاستیکهای تیوبلس ایمنی بیشتر و خطر کمتری دارد. هیچگاه درون آنها تیوب نیندازید؛ حتی اگر لاستیکتان هنوز نو و آجدار است، بخصوص زمانی که فقط درون یک یا دو لاستیک تیوب انداختهاید و بقیه تیوبلس هستند. یکی از مهمترین ایرادهای چنین کاری تشدید حرارت در لاستیک دارای تیوب و افزایش بسیار خطرناک احتمال ترکیدگی آن است.
* به طور همزمان از مارکها، اندازهها و انواع یگانه و مشابهی در لاستیکها استفاده کنید. ساختار، اندازه و نوع متفاوت باعث افزایش خطر و ریسک رانندگی میشود.
* بهتر است با جابهجایی لاستیکهای کار کرده کاری کنید که هر چهار چرخ به یک میزان مستهلک شود. در این صورت بسیار خوب است که هنگام خرید و تعویض تایرها، لاستیک هر چهار چرخ به طور همزمان نو و تعویض شود.
* فشار PSI بالا یا پایین، اثرات مخربی بر لاستیک خودرو میگذارد. به عنوان مثال، یکی از دلایل خوردگی و کاهش کیفیت آج لاستیک در کنارههای تایر و سالم ماندن قسمت وسطی آن، تنظیم نبودن فشار هواست. فشار کم نیز سبب مستهلکشدن تایر به این شکل میشود. از سوی دیگر، فشار زیاد، آج و گوشت بخش وسطی تایر را زودتر از بقیه جاها از بین میبرد. نامساوی بودن هوای درون تایر نیز سبب سفتی فرمان و هدایت سخت خودرو در پیچها و همچنین لرزش چرخها میشود.
* تا حد امکان وسایل درون صندوق عقب خودرو را کاهش دهید. هر چه بار و ظرفیت وزنی خودرو بیشتر باشد، عمر لاستیک هم کمتر میشود.
* هیچوقت برای خنککردن لاستیکها پس از مسافت زیاد، روی آنها آب نگیرید. در حین رانندگی و طی مسافت زیاد نیز اگر به جای خیسی رسیدید سعی کنید با تغییر محتاطانه مسیر از قسمت خشک برانید.
* اگر آج لاستیک به یک و نیم سانتیمتری رسیده، برای پیشگیری از خطر و جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، هر چه زودتر لاستیک خودرو را عوض کنید.
* وجود ترک و شیار در تایر، کاهش زیاد سطح آج و همچنین صافی و ساییدگی، بیش از حد خطرآفرین است. قبل از به خطر انداختن جانتان، این لاستیکها را تعویض کنید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد