بیست و ششم آبان سالروز شهادت سردار خط شکن جبهه های حق علیه باطل، مهدی زین الدین است؛ دلاور مردی که نخستین شرط لازم برای پاسداری از اسلام را، ایمان و یقین به امام حسین(ع) می دانست.
کد خبر: ۶۱۶۱۶۷
سردار خط شکن

مهدی زین الدین در مهر 1338 هجری خورشیدی، در خانواده ای مذهبی در تهران متولد شد. پدر وی از فعالان مذهبی و سیاسی زمان خود بود که به دلیل فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی، توسط عمال این رژیم چندین بار دستگیر و تبعید شد.

وی از کودکی با مفاهیم آسمانی قرآن کریم توسط مادر آشنا شد و در پنج سالگی به همراه خانواده از تهران به خرم آباد رفت.

او با فراگرفتن دروس مقدماتی، در دوران نوجوانی از محضر معلم اخلاق، آیت‏اللّه‏ مدنی کسب فیض کرد و توانست دوران دبیرستان را با اخذ مدرک دیپلم در رشته تجربی با موفقیت به پایان برساند.

عوامل حکومت پهلوی که در جریان مبارزات انقلابی ملت مسلمان ایران، هرگونه حرکت مذهبی و سیاسی را سرکوب می کردند؛ پدر مهدی را نیز به عنوان یکی از فعالان سیاسی دستگیر و به شهر سقز در استان کردستان تبعید کردند.

مهدی با وجود آنکه با رتبه چهار در رشته پزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شده بود، به دلیل شرایط سیاسی زمان خویش و تبعید پدر، از دانشگاه انصراف داد و در مغازه پدر مشغول به کار شد.

وی از همان زمان نیز وارد فعالیت های سیاسی و مذهبی علیه رژیم پهلوی شد و از آن مغازه به عنوان کانون مبارزه علیه حکومت و محلی برای پخش اعلامیه های علما استفاده کرد. با صدور فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم اجرای اعتصابات عمومی و خودداری مردم از انجام فعالیت های اقتصادی، مهدی زین الدین مغازه پدر را تعطیل کرد.

او که با مشقت، موفق به دریافت پذیرش از یک دانشگاه فرانسوی شده بود؛ با سفارش امام خمینی(ره) که به یکی از دوستان وی فرمودند: به ایران برگردید؛ زیرا ایران به جوانانی مثل شما نیازمند است. از عزیمت به خارج از کشور برای ادامه تحصیل منصرف شد.

مهدی به همراه خانواده راهی قم، مرکز اصلی هدایت مبارزات مردم ایران شد و در آنجا فعالیت‏های سیاسی و انقلابی خود، را ادامه داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و تاسیس جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره)، مهدی زین الدین به این ارگان انقلابی پیوست و با توجه به روحیه انقلابی و خستگی‏ناپذیری که داشت، به فعالیت های عمرانی و خدمت‏رسانی به محرومان همت گماشت.

با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره)، وی جزو نخستین کسانی بود که داوطلبانه به عضویت این نهاد درآمد تا از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کند. پس از مدتی، به علت تعهد، درایت و پشتکاری که از خود نشان داد، به پیشنهاد فرماندهی سپاه پاسداران قم و حکم ستاد مرکزی سپاه، به عنوان مسوول واحد اطلاعات سپاه قم انتخاب و به انجام وظیفه پرداخت.

مهدی زین الدین همزمان با وقوع غائله کردستان، راهی این منطقه شد و توانست در کنار دیگر همرزمان دلاورش در آزادسازی شهرهای کردستان از دست اشرار، نقش بسزایی ایفا کند.

با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مهدی زین الدین، به همراه دیگر رزمندگان غیور اسلام، راهی منطقه عملیات جنوب شد و پس از گذراندن یک دوره آموزشی کوتاه مدت، خود را به خوزستان رساند و بدین ترتیب دوره حماسه‏ساز و پرتلاش دیگری از زندگی وی آغاز شد.

رشادت های فراوان مهدی در ابتدای جنگ سبب شد تا او بتواند مسوولیت های حساس و کلیدی بسیاری را از آن خود کند؛ که از آن جمله می توان به مسوولیت شناسایی یگان ها، مسوول اطلاعات عملیات سپاه دزفول و سوسنگرد اشاره کرد.

او در عملیات بیت ‏المقدس و آزادسازی خرمشهر، مسوولیت اطلاعات عملیات قرارگاه نصر را برعهده داشت و در عملیات رمضان، به فرماندهی لشگر 17 علی‏ابن‏ابی‏طالب قم منصوب شد.

مهدی زین الدین در این هنگام موفق شد تا سخت ترین عملیات ها را در جبهه های نبرد فرماندهی کند و با حماسه هایی که آفرید، عنوان سردار خط شکن را از آن خود کرد.

سرانجام شهید مهدی زین الدین پس از سال ها نبرد علیه باطل و نشان دادن رشادت های بسیار در جبهه حق، در مأموریتی که از کرمانشاه به سوی سردشت آذربایجان غربی در حرکت بود، با گروه ‏های ضد انقلاب درگیر شد و در بیست و ششم آبان 1363 هجری خورشیدی به فیض شهادت نایل آمد و به دیدار حق شتافت.

در پایان با وصیت نامه این شهید بزرگوار همراه می شویم:

«اولین شرط لازم برای پاسداری از اسلام، اعتقاد داشتن به امام حسین(ع) است. هیچ کس نمی تواند پاسداری از اسلام کند در حالی که ایمان و یقین به اباعبدالله الحسین(ع) نداشته باشد. اگر امروز ما در صحنه های پیکار می رزمیم و اگر امروز ما پاسدار انقلابمان هستیم و اگر امروز پاسدار خون شهدا هستیم و اگر مشیت الهی بر این قرار گرفته که به دست شما رزمندگان و ملت ایران، اسلام در جهان پیاده شود و زمینه ظهور حضرت امام زمان(عج) فراهم گردد، به واسطه عشق، علاقه و محبت به امام حسین(ع) است. من تکلیف می کنم شما رزمندگان را به وظیفه عمل کردن و حسین وار زندگی کردن».(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها